Lithiumbatterier i Båten

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Lithiumbatterier i Båten

Inlägg av ollebolle »

jag är en båtägare som hamnat i "elektrifieringsträsket" som en elbilbyggare kallade mitt tillstånd som handlar om att allt som rör sig med fossilenergi omvandlas till eldrivet som åkklippare jollemotor MC, motorsåg, bilen mm, listan är lång trevligt nog. Passar bra för en pensionär så här vintertid. Det snöar ute just nu men jag vet att båten "snart" ska i sjön. Ett tag var tanken att gamla dieseln skulle bli ersatt med elmotor på S-drevet (ser ut som en utombordare genom båtbottnen). I garaget finns en 15kw DC-motor men det blev en ny pentadiesel när jag gick på båtmässan där första montern propagerade för Dalslands kanal. Asch, elmotorbåt i kanalsystem är feltänkt. Det är rätt kul att gå i kanaler men batterierna räcker barar ett par timmar. En sommar blev det två veckor och då tankade vi diesel!

Mitt elprojekt ledde dock till att jag slog till på ett Kiabatteri på 27 kWh och jag tänker ge batteriblybanken ett ordentligt lyft med möjlighet till elutombordare, elspis mm energikrävande elprylar. Kia Soul elbilen har Lipoceller som jag leker med fast förstått att det inte är det. Alltså har jag Säkerhetsprpjekten med Stort och litet s. BrandSkydd och sellräddning att bita i till snön tinat bort och allt ska vara klart.


Lithiumpolymer är häftiga batterier. De här jag ramlat över är dels från en Citroen Czero och från en krockad elbil från Sydkorea och de är nästan i Teslaklass. SK innovation som tillverkat cellerna lär också ha intressserat Daimler Bentz som ska göra elbilar som alla andra bilfabriker ser sig tvungna till. Energitäthet är viktigare i bilar än i båtar men bly känns lite omodernt i Teslatider.

Jag tänker på hur jag ska rädda cellerna och det är egentligen en mycket enkel teori. Överstig aldrig 4.2V. Understig inte 3.2V per cell. Ta inte ut mer ström än tillverkaren säger, 1-3C. Ladda inom strömgränserna med konstantström och konstantspänning. En cell i ett batteri serikopplade celler som blivit full sticker sekundsnabbt iväg och kan förstöras och överhettas. Helst spänningsövervakning av varje cell men kanske räcker det med ballansering innan och under laddning så ingen "bägare" rinner över. Alla ska vara fulla samtidigt. Snabbladdning till säker nivå, 80 % som snabbladdare till elbilar. Kanske är en bra gräns och sen toppa lite om man ska ha folk till middag och kocken ska bränna på biffen lite extra. Eller lite jolleåka mm, listan är ju lång.

Jag saknar några viktiga komponenter. För att bryta under kraftig ström önskar jag en kontaktor som inte brinner upp dvs ljusbågen släcks. I teorin kanske strömmen sänks innan frånslag men "nödbrytare" kan behövas om elektroniken gått till gud. Finns såna kontaktorer? En kontaktor som inte drar nån större ström vid TILL lär ska finnas. Hålls kvar av magnet som polvänds med elektrisk puls för FRÅN

Termoavkännare som man kan gödsla med känns också nåt jag ska hålla utkik efter.

Batteriövervakningen tänker jag mig som en Arduino mikroprocessor eller likn. lösning. Gärna ser jag att varje cells spänning registreras för säkerhets skull liksom temperaturen.

En reglering av 115A ström från båtens generator ser jag också framför mig. Generatorn har spänningsavkännande ingång till den inbyggda regulatorn som jag tänkte går att använda. Den funkar så att spänningsfallen i kontakter dioder och kablar kompenseras i regulatorn. Om jag sätter ett 4-cells liipobatteri behöver jag få upp spänningen till 16,8V för fullt batteri. Detta går nog om man lurar generatorns regulator att tro att spänningsfallet är 2,4V i batterikablarna. Har provat fast i mindre grad med en diod i sensorledaren till blybatterierna för en höjning från 14 till 14,5V för att skynda på blyladdningen något. Jag är ambivalent i val av spänning, enklast vore att hålla sig inom blybatteriernas gränser men om jag väljer en något mer tillkrånglad lösning så samlar jag på mig energi i stora lithiumbatterier med sol, bryggström och generator som sedan i lugn och ro får ladda blyet. 4-cellers batteri bestående av tre parallella 75Ah med fyra i serie blir 14,8V 225Ah eller 3,3kWh.
Det blev alltså behov av:

Kontaktor, Termistorer, Arduino el. liknande, nåt sätt att övervaka cellspänning och temp. Nån slags multiplexor?

Detta är inte lätt att svara på men kasta in de varningar och hurrarop som ni tänker på först. Brandsläckare har jag redan
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lithiumbatterier i Båten

Inlägg av mrfrenzy »

Jag vet inte vad du anser som stor förbrukning men kontaktorn från en Tesla drar cirka 2-3W vid tillslaget läge och går att hitta till överkomliga priser https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=t ... y&_sacat=0
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Lithiumbatterier i Båten

Inlägg av ollebolle »

Oj det var ett snabbt svar. Tar till mig tipset.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Lithiumbatterier i Båten

Inlägg av ollebolle »

När en last ligger på eller laddning sker av ett batteri och det behöver slås från pga hög/låg spänning känns det bättre att ha ett till batteri så båten fortfarande får ström och att inte frånslagsspikar förstör båtelektronik. Jag tänkte därför låta minst ett blybatteri vara kvar i båten , startbatteriet förstås. Det är bra för startmotorn också, mjukt och följsamt med sitt förlåtande inre motsånd. Startmotor er brinner upp sägs det av de pigga lithiumbatterierna. Såg en som stärker mig i min tankegång. En säljare av elutombordare sa samma sak på mässan.

http://nordkyndesign.com/electrical-des ... tery-bank/
Skriv svar