Söker en analog switch ic.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
exosdel
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 januari 2014, 23:28:48

Re: Söker en analog switch ic.

Inlägg av exosdel »

Icecap skrev:Pedalosaurus: TS skrev PLC - inte PIC. Men ja, även en PLC belastar knappast signalen speciellt.

exos: Hur vet du att den faller till 0V kontrollerat?
Det vet jag inte, men om utgången oönskat skulle bli 0v är ok, men inte att den skulle dippa ner till - 10v.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Söker en analog switch ic.

Inlägg av Icecap »

Jag undrar mest över vad du vill. Du avvisar en lösning baserat på en faktor du inte fångar och inte kan definiera.

Men är det så att utgången ska gå på noll vid "oansluten ingång" är det ju bara att ha ett stort motstånd mellan referensspänningen (5V) och ingången, då blir default in-spänning just 5V vilket då ger 0V på utgången.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Söker en analog switch ic.

Inlägg av Pedalosaurus »

Öjj...skyller på dålig syn. :oops:
exos
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 november 2005, 21:04:25

Re: Söker en analog switch ic.

Inlägg av exos »

Icecap skrev:Jag undrar mest över vad du vill. Du avvisar en lösning baserat på en faktor du inte fångar och inte kan definiera.

Men är det så att utgången ska gå på noll vid "oansluten ingång" är det ju bara att ha ett stort motstånd mellan referensspänningen (5V) och ingången, då blir default in-spänning just 5V vilket då ger 0V på utgången.
va inte meningen att avvisa något.

Testat lite med detta nu.
simop.PNG
Höjer jag R5 till 1K t.ex så blir spänningarna stabila, men om man fösöker dra lite ström så skevar det direkt.
men annars funkar det, 0-10v in = -10 till +10V out.

Men för att kunna dra runt 20mA så måste jag sänka R7 och R8, vilket gör att det blir en väldig spänning över dessa, testade 10ohm, och då är det ca 2A över dessa, och det är ju inte så bra, nån som vet hur jag skall göra för att kunna leverera ca 20mA ut på ett bra sätt ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Söker en analog switch ic.

Inlägg av TomasL »

Vad vill du ha +/-10V eller 20mA.
Vore bättre om du förklarade lite bättre vad du vill göra och vad du vill uppnå.
exos
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 november 2005, 21:04:25

Re: Söker en analog switch ic.

Inlägg av exos »

vid 10V skulle vilja kunna leverera 20mA.

edit: men ja, det är ±10V jag är ute efter, och jag kan få det stabilt, med då max 4mA ut. men det kanske räcker för en PLC, tror ju inte dom drar speciellt mkt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Söker en analog switch ic.

Inlägg av TomasL »

Vad är det för någon ingång på PLCn, det bör finnas ingångsimpedans angivet på dem.

Normalt sett är det 250-500 Ohm på 4-20mA ingångar och ett par megohm på spänningsingångar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Söker en analog switch ic.

Inlägg av Icecap »

Det är klart att du med det "virtuella nollpunkt" (R7 & R8) får en massa ström när det blir stabilt.

Ingenstans skrev du att du ville driva med 24V och för att få ett stabilt system ska du antingen ha en aktiv "Virtuell Nollpunkt" eller faktisk köra med båda positiv och negativ matning.

Det är nog dags att du anger vad du vill uppnå och ställer upp de rätta krav.

Sedan är 20mA en hel del för en vanlig op-amp men med ett buffersteg i form av ett par transistorer kan det bli väldigt bra.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Söker en analog switch ic.

Inlägg av LeCanard »

4066 ?
Skriv svar