DC-DC konverter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
martin__
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 april 2015, 12:29:57

DC-DC konverter

Inlägg av martin__ »

Hej,

Jag har ett elektronikprojekt (PWM motor styrkort) som har en inspänning på 12VDC. Jag har kretsar som går på 12V (HIP4081A), 5V och 3,3V och har därför två Buck converterare (NCP3170A) som tar ner spänningen till 5V och 3,3V.
Nu behöver jag uppdatera designen så att den även klarar av 24VDC. Det enklaste är då att lägga till en 24-12V omvandlare före de övriga omvandlarna men det ställer till problem om inspänningen är 12V. Då inspänningen till 24-12V omvandlaren är 12V blir utspänningen lägre än 12V och det kan ställa till problem.

Jag försökt googla på lösningar för detta men inte hittat någon bra lösning. Jag tycker att det borde vara ett ganska vanligt "problem" så därför tänkte jag fråga om det är någon som har en bra lösning på detta problem.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: DC-DC konverter

Inlägg av Pedalosaurus »

Om du har en omvandlare från 24V till 12V, hur kan då spänningen bli lägre än 12V?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DC-DC konverter

Inlägg av Icecap »

martin__: menar du att designen ska uppdateras till att köra allt mellan 12V och 24V in?

Steg 1: Klarar det som kör på 12V nu att köra på t.ex. 9V? Eller någon spänning under 12V...?
Steg 2: Om inte, går det att omdesigna något så att det går?
Steg 3: Om steg 2 klaras är det ju bara att reglera 12V - 24V in till 9V och köra på som vanligt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: DC-DC konverter

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag förstår problemet så skall du mata med 12 - 24 V OK så länge det är mer än ca 13V men om du kommer med 12V så blir uttaget mindre!
Är det så du menar?
Två ingångar! en för 12V och en för mer än 13V -24V
martin__
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 april 2015, 12:29:57

Re: DC-DC konverter

Inlägg av martin__ »

Tack för alla svar!

Ja, det är så att jag vill kunna köra på både 12V och 24V. Detta är en motorstyrenhet som drar mycket ström vilket gör att spänningen kan sjunka ganska lågt. Därför vill jag inte inte tappa ytterligare spänning i spänningsomvandlaren.

Att använda två olika ingångar är ett bra förslag men det innebär ganska stora ändringar av kretskortet då jag har bara en grov (16mm2) matningsledning till enheten. Man kunde också ha någon form av "jumper" på kretskortet.

Det skulle också gå att sätta en boost konverterare som tar upp spänningen från 5 till 12V. Då skulle den klara mycket låg inspänning.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: DC-DC konverter

Inlägg av Sverige »

Men då blir strömmen ännu högre...
martin__
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 april 2015, 12:29:57

Re: DC-DC konverter

Inlägg av martin__ »

Ja, då får jag dimensionera spänningsomvandlarna så att de klarar strömmen. Men jag ser detta som en nödlösning ifall det visar sig att inspänningen sjunker för lågt.

Jag kommer att testa med en 12V regulator och se hur lågt spänningen sjunker om man t.ex. matar in 10V. Efter en snabbt jämförelse mellan en LDO och en switchad regulator så ser det ut som att den switchade regulatorn har mindre spänningsförlust. Men jag behöver göra mera tester för att få mera pålitligt mätdata. Har ni några erfarenheter av vilken typ av omvandlare skulle funka bäst. Jag har i andra projekt använt TSR 1-24120 (och motsvarande Recom) regulator och tycker att de har fungerat bra. Men i dessa projekt har jag hållit inspänningen inom "tillåtna" värden. Så frågan är vad händer om inspänningen sjunker för lågt?
Skriv svar