Letar toppmonterad SOP-kontakt

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av KLset »

Letar efter en SOP 20-pin socket/kontakt som kan monteras på ovansidan. IC-kretsen ska alltså sitta kvar på kortet där den är monterad och ovanpå den ska kontakten monteras. Klämmor har jag sett att det finns för programmering och dylikt, men den här installationen ska vara mer permanent och samtidigt helst lämna kortet och komponenterna orörda. Hittade en bild från http://www.test-socket.com som jag infogat nedan på något som verkar likna det jag söker (den är för 24-pin).

Några idéer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av Castor »

Ska benen på "hållaren" lödas fast på kretsen som sitter lödd i kortet? Kan du använda något liknande denna?
https://www.elfa.se/sv/carrier-ic-socke ... simi=99.65
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av KLset »

Benen på hållaren/kontakten ska gå rakt upp i luften, och på dessa ska jag fästa kabel som går annanstans. Vill helst undvika att löda på kortet alls. Ska kika runt på elfa lite, har inte tittat där...

Edit: Insåg nu att jag var lite otydlig med hur kontakten ska sitta... Den skall alltså monteras upp och ned på IC-kretsen, med benen upp i vädret. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av Magnus_K »

Nu är det här jättedyrt, men bara som exempel.
Skulle en_sån_här fungera med bara en klick superlim mellan IC och adapter?

EDIT: Ser nu att du skriver SOP-20. Då kommer inte denna fungera tror jag... :(

EDIT2: Det här blev ju jättetokigt. Tänkte helt fel. Bläddra förbi mitt inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 6 januari 2018, 19:58:29, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av Nerre »

Piggy-back tror jag begreppet kallas, om du vill ha sökterm.

Om du inte vill löda, hur ska du säkerställa att det blir elektrisk kontakt? Du lär ju behöva nån slags fjädrande kontakter, typ en sockel med pogo-pins uppochner?
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av KLset »

Magnus_K: Ja, det är ju precis en sådan för SOP som jag tänkt! :D Ska leta vidare på nyckelord i den annonsen. Superlim kanske är lite för drastiskt dock. Om man söker på "SOP burn-in" på eBay får man bara fram modellen nedan, och den har IC-kretsen "rättvänd", vilket betyder att den måste avmonteras från kretskortet först.

Nerre: Det blir väl till att använda något lim som Magnus_K föreslog. Själva pinnarna på kontakten förmodar jag är tillräckligt fjädrande. Om produkten jag söker finns överhuvudtaget vill säga. Pogo-pins var en ny term för mig - något nytt att söka på, tack. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av Magnus_K »

Det hade ju varit kul att göra ett litet projekt ihop att 3D-printa själva stommen och sen använda fjädrande pogo-pins typ dessa.
Det måste ju gå att få till vettiga låsklackar när man 3D-printar så man kan "klicka" på adaptern på kapsel...

Är det något som helst mellanrum mellan magen på kapseln och kortet? Eller ser det ut att finnas något annat sätt att fixera adaptern utan att behöva limma?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av Nerre »

Det räcker inte riktigt med att pinnarna är tillräckligt fjädrande, om man inte lyckas få en "gastät" kontakt så kommer det att oxidera så småningom.

Så det är alltså inte helt trivialt att lösa.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av KLset »

Magnus_K: Fantastisk idé! :) Det vore ju kul. IC-kretsen är monterad med kortsidan mot kanten på kretskortet. Det sitter ett "dotterkort" på undersidan av kretskortet med ytterliggare komponenter, men undersidan på dotterkortet i sin tur är relativt ren på komponenter och pinnar, så man skulle kunna använda den ytan som mottryck. Typ som en tving som trycker dels där och dels på ovansidan av IC-kretsen.

Angående din andra idé om mellanrummet mellan magen på IC-kretsen och kortet; de ligger helt tätt så det går inte. Däremot är undersidan något formad som en båt, med kanter som växer utåt och uppåt, ända fram till mitten av IC-kretsen, och så vice versa för ovansidan. Det kanske alltså går att greppa över den nedre halvan av IC-kretsen.

Nerre: Ok, ja det måste man ju ta hänsyn till. Kan man applicera någon typ av ledande fett kanske? Efter en snabb sökning hittade jag Carbon Conductive Grease" från MG Chemicals:
Features:
  • Improves electrical connections between irregular surfaces
    Extends the life of contacts
    Safe on plastics
    Ensures electrical contact between loose or vibrating parts and small gaps
    ...
Applications:
  • Switches lubrication and insulation
    Surface gap bridging
    Irregular or potted surface electrical conductor
Det kanske vore något?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av Magnus_K »

Tycker vi ska testa :tumupp:
Som Nerre säger så kan det nog bli en utmaning att hålla borta oxideringen men skadar nog inte med lite gucka. Jag har några bra fetter från jobbet som vi använder i ungefär samma syfte.

Har du chans att lägga upp lite foton med grova mått?

Speciellt intressant är avståndet mellan dom två korten. Dom pinnarna jag länkade till kanske är för långa för att få plats när väl dotterkortet är monterat?
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av KLset »

Här kommer ett bildmontage inklusive mått från IC-kretsens specifikation. Från IC-kretsens ovansida finns det kanske 10mm eller så med rum. Nålarna du länkade till blir således lite för långa. Hittade en annan annons på eBay med kortade, men då var diametern för stor. Ska kolla vidare.

Den vitmålade ytan på dotterkortets undersida är området där jag tänkte att man kunde ha mottryck.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av KLset »

Jag inser nu när jag läser tidigare inlägg att vi måste ha gått om varandra lite vad gäller beskrivningen på kortet och hur komponenterna var placerade. Nu när bilderna kom upp hoppas jag att vi är på samma sida. Vad tror du?
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av KLset »

En liten uppdatering angående pogo pins: hittade denna annons som visar bland annat bilden nedan. Det ser ut som att någon av dem kanske har mått som funkar, men annonsen innehåller knappt någon beskrivning alls. :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Willow
Inlägg: 131
Blev medlem: 23 november 2006, 21:30:44
Ort: Mölndal

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av Willow »

Kan man använda ett "flex PCB" som man antingen löder eller limmar med ledande lim?
DeeJayPA2
Inlägg: 371
Blev medlem: 19 mars 2008, 19:20:25
Ort: Luleå

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av DeeJayPA2 »

Det verkar vara en test klämma du är ute efter. Sök på ”ic test clip”
Skriv svar