Letar toppmonterad SOP-kontakt

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av Nerre »

Han skriver ju redan i första inlägget:
KLset skrev:Klämmor har jag sett att det finns för programmering och dylikt, men den här installationen ska vara mer permanent och samtidigt helst lämna kortet och komponenterna orörda.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av KLset »

Willow: Kortet skall helst vara orört, så någon form av lödning eller limning kommer i sista hand.

DeeJayPA2: I funktion kommer en testklämma mycket nära, men en sådan är för stor. Däremot kanske det går att ta inspiration från till 3D-modellen. Lägger in en bild på en 20-pin SOP-klämma nedan.

Hur klämman sitter fast mot IC-kretsen genom att greppa tag runt undersidan är ju smidigt. Det jag isåfall tycker går att modellera från klämman är de första ~5mm, alltså själva "kontaktstifthuset" och plasttänderna som greppar. Istället för en fjäder (som behöver vara alldeles för stor för att få tillräckligt med kraft) kan man göra en skruvanordning (kanske med tumskruv?) för att spänna fast den mot IC-kretsen. Stift likt dem som sitter i testklämman vet jag inte hur man ska få tag i, men det kanske är lätt att tillverka själv med en jigg. Ska man ändå ha pogo-pinnar måste de ha tillräckligt liten diameter för att få plats. Hittade ett gäng på eBay på 0.4mm vilket är bredden på en SOP-pinne, men de är likväl för långa på 16mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av KLset »

Här kommer en sketch på sockeln med inspiration från testklämman. Som ni ser är den tvådelad. De två delarna kläms ihop med hjälp av en eller två skruvar (ej med på bild). En tumskruv som jag föreslog tidigare blir nog alldeles för stort. Någonstans på ovansidan av sockeln finns paddar för att löda fast kabel.

Jag har inte ritat ut pinnarna/stiften; de sitter mellan plasttänderna.

Några frågor att fortsätta spåna på: 1) Är en 3D-skrivare ok med dessa små detaljer? Plasttänderna är endast ~1mm breda. 2) Lämplig storlek på pogo-pins verkar vara svårt att få tag i. CNC-frästa stift som man sedan böjer i en jigg kanske funkar. Hur ska dessa monteras i sockeln?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av Magnus_K »

För att få den att fästa så kanske man kan nyttja kortkanten på ena sidan och den svaga fasningen på kapselns andra sida? Se liten paint-kludd nedan.
Som stift kanska man helt enkelt skulle stjäla stiften från en sån testklamma? Klippa dom till rätt längd och löda på kabel.

Behöver du verkligen ansluta till samtliga stift? Eller är det bara vissa I/O's som är intressanta?
Tänker att man kanske kan spara lite plats på så sätt.

Har läst om tråden men hittar ingenstans (kanske jag missat?) hur hög den här adaptern får vara. Vad är maxhöjd?

Sen finns alltid möjligheten att köpa sk "spring finger contacts" löst.
sop_adapter.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Letar toppmonterad SOP-kontakt

Inlägg av KLset »

Magnus_K skrev:För att få den att fästa så kanske man kan nyttja kortkanten på ena sidan och den svaga fasningen på kapselns andra sida? Se liten paint-kludd nedan.
Jaa, det var ju något sådant jag hade tänkt mig från början. Sedan kom jag in på andra tankar, att när man ändå är igång så varför inte göra en kontakt som funkar med valfritt 20-pin SOP. Precis som på testklämman ska tänderna vara litet krokiga så att de greppar IC-kretsen. Med ett par skruvar som klämmer ihop de två delarna av kontakthuset tänker jag att den ska sitta bra.

Till projektet behöver jag inte ansluta till alla stift. Exakt hur många vet jag inte än. Jag har beställt en logikanalysator som dyker upp någon gång nästa vecka, så vi får se lite längre fram.

På höjden får kontakten vara någonstans runt 10mm mätt från IC-kretsens ovansida.

Jag ska försöka ta fram en 3D-modell på hur jag har tänkt det hela.
Skriv svar