Intern HDMI switch eller omkoppling för monitor/rpi

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
pargus
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 januari 2018, 00:01:44

Intern HDMI switch eller omkoppling för monitor/rpi

Inlägg av pargus »

Arbetar på ett projekt där jag skall bygga en kombinerad kameramonitor och SD-korts tömning till extern disk genom att använda en Rpi.

Börjar få ordning på TFT och LVDS-HDMI konvertern nu och kommer nu till kruxet: Jag vill kunna skicka signal från Rpi->TFT och även Extern input från kamera med hdmi -> TFT. Det kräver någon form av HDMI switch. Och jag vill kunna hålla nere formfaktorn så mycket som möjligt då tanken är att denna skall vara portabel när man filmar med kameran. Jag kommer bygga in alla korten med skärm och batteri sedan så det blir bara en kabel mellan kamera och denna "enheten".

Se skiss på bilden. Hur löser man denna switch? Vad är möjligt?

Går det att bara löda på externa porten med kabel på en krets som kopplar ihop allt och sen löser sig signalen automatiskt om jag har Rpi på/av respektive input från den externa? eller måste jag skapa en faktiskt switch som bestämmer var signalen skall komma från till skärmen?

//Pär
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Intern HDMI switch eller omkoppling för monitor/rpi

Inlägg av Klas-Kenny »

Något sånt här är väl vad du söker, om jag tolkar dig rätt;
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... ags-p68791

"Växlar automatiskt till den senast påslagna enheten"
Kanske vettigt att ändå ha en knapp någonstans (finns på den där, men dra ut den åtkomligt), för möjlighet att overrida automatiken.

Eller tänker du dig någonting mer kompakt, att själv sätta på ett mönsterkort?
I så fall är det väl någonting sånt här du söker:
https://www.digikey.se/product-detail/e ... ND/1217083
Sen får den kompletteras med lite logik för att få till den automatiska växlingen.
pargus
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 januari 2018, 00:01:44

Re: Intern HDMI switch eller omkoppling för monitor/rpi

Inlägg av pargus »

I slutändan landar det väl på hur mycket plats jag har i lådan. Båda skulle fungera, har själv kollat på den från Kjell men spontant känns den stor. Då är alternativet du presenterade lite mer intressant, tack för tipset på den.

Men om man inte har behov av att faktiskt "switcha" när båda är inkopplade. Alltså om man antingen:
* Bara har Rpi påslagen eller
* Bara har externt ingång "påslagen"

Kan man då löda ihop allt i en och samma "kabel" eller kommer en sådan signal inte funka?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Intern HDMI switch eller omkoppling för monitor/rpi

Inlägg av lillahuset »

Bara en liten kontrollfråga. Har HDMI på RPi videoingång? Jag har ingen aning och ser ingen anledning att ta reda på det.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Intern HDMI switch eller omkoppling för monitor/rpi

Inlägg av Klas-Kenny »

Svårt (åtminstone för mig, på rak arm) att riktigt uttala sig om vad en HDMI-utgång gör när den är avslagen, om den verkligen sätter utgångarna till hi-Z, eller bara drar till jord eller något odefinierat..
Antagligen sitter där isf skyddsdioder som kommer att dra ner signalnivåerna om respektive enhet är strömlös.

Annars, om man tänker sig att endast en enhet är *ansluten*, så bör det gå om kablarna hålls mycket korta. Men med lite längre kablar påkopplat får man en massa reflektioner som kommer göra att det inte fungerar. Det gäller för övrigt även om enheter är inkopplade men inte stör signalen i övrigt enligt ovan.


Lilla huset: Tanken är väl som jag förstår det inte att ta in video till rPi, utan att växla mellan två videokällor till displayen.
Senast redigerad av Klas-Kenny 3 januari 2018, 10:56:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Intern HDMI switch eller omkoppling för monitor/rpi

Inlägg av lillahuset »

Aha, jag tittade nog för mycket på skissen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Intern HDMI switch eller omkoppling för monitor/rpi

Inlägg av tecno »

Fick tydligen samma uppfattning som du när jag tittade på skissen som är otydlig!
Skriv svar