DS18B20 visar ostabila värden

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Fisherman
Inlägg: 35
Blev medlem: 1 februari 2008, 16:32:20
Ort: DJURHAMN

DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av Fisherman »

Har ett antal DS18B20 (10 st) som skickar temperaturvärden från från-tilluft-pump ock olika ställen i huset med olika ESP8266-1 (med nodeMCU och lua) till en mqtt-server. (kan rekommendera https://www.cloudmqtt.com/ gratis upp till 10 enheter).

För kalibrering monteras dessa med klädnypa mot ett större Al-block och jämför tempvärden.
En av dessa visar numera värden som hoppar mellan 17 och 30 grader, en annan 22 grader +/- några tiondelar medan övriga ligger inom spec vid ca 19 grader och varierar några tiondelar över tid.

Känner någon igen symptomen?
Har för mig att jag för många år sedan läst något om att det plötsligt eller vid lödning kan hända saker ...?

Det handlar inte om program/ drivrutin-fel eller taskig filtrering av matningsspänning.
Testat både direktmatning och "parasitic power" vid 3,3V

mvh /Stefan - på Djurö
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av danielr112 »

Hur har du faktiskt kopplat det? Dvs hur läser du av dem? En aktiv läsare eller hårdknackat protokoll där du bitbangar mot den?

Jag har haft precis samma problem som du och jag har fått det antingen pga av parasitström eller pga av bitbang utan att ha en krets som tar hand om kommunikationen. Jag har även sett dessa fel på kretsar som inte varit riktigt ok (Förmodligen någon billig kopia) efter att man löddat dem och ev förstört dem? Det rör sig dock om kanske 5 från totalt 250 instalerade under min tid som inte funkat med aktivt system.

Jag kan i nuvarande system plocka ut 1000 värden efter varandra utan att få en enda avikelse mer än 0.2 grader eller vad det nu är.

Jag gjorde ett kort test med någon med lua i botten men det fick jag aldrig stabilt. Men då jag inte kan lua och ganska snabt gick över till att koda med Arduino bitarna så efter det har jag inte haft problem. har dock svårt att se att det är grundproblemet. isåfall har det med att du kör det på en av portarna på ESP kretsen?
Fisherman
Inlägg: 35
Blev medlem: 1 februari 2008, 16:32:20
Ort: DJURHAMN

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av Fisherman »

Intressant att känner igen symptomen.

Har testat med två olika drivrutiner one-wire och ds18b20 som finns i nodeMCU biblioteket. Kör direkt på en av de två pin 3 eller 4 på ESP8266-1

I bägge fallen är checksumman ok.

Då de övriga DS18B20 alltid är inom spec och ligger på samma par-trådar som de avvikande så kan jag nog bortse från drivrutiner och elektrisk omgivning.

Så det är väl bara att slänga avvikarna. Beställde dessutom igår 2x10 pack DS18B20för "en handfull dollar" från någon i Shenzhen via Alibaba. Dom jag har nu är köpta dyrt från ELFA.

/Stefan - på Djurö
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av guckrum »

Jag har knappt tio sådana i drift hemma (på fjärrvärmeväxlare etc) sedan ett antal år, och jag har läst ut "stabila" värden varje minut sedan installation utan problem. Miljontals mätningar alltså. Det händer att det blivit läsfel, dock, men det detekteras ju.

Jag läser dem direkt via en IO-pinne (3.3V, "direktmatning") på en raspberry pi med owfs (one-wire file system). Jag har aldrig jämfört dem mot varandra så de absoluta temperaturerna kan mycket väl vara biaserade.

Låter som att du skall slänga några kretsar.
Fisherman
Inlägg: 35
Blev medlem: 1 februari 2008, 16:32:20
Ort: DJURHAMN

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av Fisherman »

Nedan en bild av några timmars loggning.
Avvikarna de oranga och blåa.
EFds18b20.PNG
Men ... det ser ut som även de friska påverkas samtidigt i tid fast i mindre skala.
Kan det vara så att flera aktiva ESP strålar wifi som påverkar?
20171214_115906.jpg
/Stefan - på Djurö
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av hawkan »

Om man googlar på unstable ds18b20 ser man att det kan finnas problem med ostabilt värde.
Om jag försöker sammanfatta vad jag läste så är parasitic power inte rekommenderat för flera sensorer, det kan finnas problem kring strömförsörjning av sensorerna, nån tycker man ska använda lägre pullup-motstånd t ex 2k2, säkerställ det finns > 800ms paus för temperaturkonvertering, nån bytte sensor och fick fortsatt problem. Ingen generellt accepterad lösning verkar finnas.

Det kanske inte var så mycket till inlägg detta mer än att andra haft såna problem.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av guckrum »

Det är bara den gula och den gröna som tar små steg och beter sig som jag skulle vänta mig. De andra tre tar ibland stora steg, utom den orangea som alltid gör det.
Är den gula och gröna speciella på något sätt jämfört med de andra?
Har du påverkat mätningen på något sätt?

EDIT: s/Den/Det/
Senast redigerad av guckrum 16 december 2017, 19:41:24, redigerad totalt 1 gång.
Fisherman
Inlägg: 35
Blev medlem: 1 februari 2008, 16:32:20
Ort: DJURHAMN

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av Fisherman »

hawkan skrev:Om man googlar ...

Det kanske inte var så mycket till inlägg detta mer än att andra haft såna problem.
Jo, men det känns ju alltid bra att vara i gott sällskap!

Jag har inte medvetet "påverkat mätningen" men ska renodla försöket se om jag kan reproducera resultatet.
Tex flytta ds18b20 bort från wifi, skärma av ...

Jag tänker på att det alltid finns risk för problem med snabba pulser/ flanker - det behöver inte vara EMI för att störa elektroniken.

/Stefan - på Djurö
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av danielr112 »

Om du byter ordning på hur de är inkopplade eller är de kopplat enligt en stjärna?

Om stjärna så byt ut dem. Det är ganska stora skillnader helt klart.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av guckrum »

Här är ett exempel på hur mina sensorer beter sig.

Kurvan visar gårdagens yttertemperatur. Det är samplat en gång per minut (totalt 1440 sampel) och upplösningen är 1/16 grad. Jag skulle vilja säga att korrelationen mellan konsekutiva sampel är mycket stor - sensorns mätfel är mindre än kvantiseringen.

(Höjningen på 0.25 grader strax innan klockan sju är när värmeväxlaren värmer duschvatten - sensorn sitter i samma burk på fasaden som värmeväxlarens pt500-sensor, och kablarna går i ett rör ner till garderoben där värmeväxlaren står. Borde antagligen trycka in lite mera isolering i röret.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av Icecap »

Jag ser inte att det nämns specifikt att det finns aktiv pull-up under omvandlingen, precis som det står i databladet.

Så innan jag vågar mig på någon gissning ber jag få bekräftat exakt hur drivningen går.
Fisherman
Inlägg: 35
Blev medlem: 1 februari 2008, 16:32:20
Ort: DJURHAMN

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av Fisherman »

Kul med alla kommentarer - och delade erfarenheter.
Kanske lite nördigt att gräva mer i detta - än att slänga avvikarna.

Topografin är stjärna med 9 st ds10b20 mellan 2-4 m i grenarna
Bilden visan en pulser från den ostabila.
Ca 1,1 kohm pull up motstånd.
DS1Z_QuickPrint1.jpg
Om man jämför med nedanstående från denna utmärkta ref
https://www.maximintegrated.com/en/app- ... mvp/id/148

så ser mina pulser bra ut
DS18b20puls.PNG
/Stefan - på Djurö
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av Icecap »

Och den aktiva pull-up för att mata enheterna under omvandlingen?

Citerar datanladet:
"However, when the DS18B20 is performing temperature conversions or copying data from the
scratchpad memory to EEPROM, the operating current can be as high as 1.5mA. This current can cause
an unacceptable voltage drop across the weak 1-Wire pullup resistor and is more current than can be
supplied by CPP. To assure that the DS18B20 has sufficient supply current, it is necessary to provide a
strong pullup on the 1-Wire bus whenever temperature conversions are taking place or data is being
copied from the scratchpad to EEPROM. This can be accomplished by using a MOSFET to pull the bus
directly to the rail as shown in Figure 4."

Figure 4 visar sedan hur man med an P-MOSFET kortsluter pull-up motståndet under omvandlingstiden.
Fisherman
Inlägg: 35
Blev medlem: 1 februari 2008, 16:32:20
Ort: DJURHAMN

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av Fisherman »

Ok - det verkar som jag får dra 3-pol kablage med separat 3,3 V matning eller tillföra energi under omvandlingen.
Men på ESP8266-01 (med deepsleep) har jag bara två pinnar och det är stökigt nog med timing då jag även kör kör I2C på dessa.

MEN något annat jag inte förstått : är det så att DS18B20 och DS18B20-PAR är olika komponenter med olika spec?
(https://datasheets.maximintegrated.com/ ... 20-PAR.pdf)
Några av mina har ett P på den rundade sidan andra inte?

Help please

/Stefan - på Djurö
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: DS18B20 visar ostabila värden

Inlägg av danielr112 »

3 trådar är ett krav för att få det stabilt och extern matning!

Sedan hade jag använt en DS2480B eller liknande för att driva bussen.

Om jag inte har helt fel är Parasite sensorn i sig bara gjort för parasitdrivning. Kollar man databladen som du sa så är drivningen helt olika. Jag har bara de vanliga här.
Skriv svar