värme element , udda sort?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av mAVRick »

rikkitikkitavi skrev: inte så lätt att räta ut elementen... spricker gärna. och / eller kortar motståndstråden mot höljet.
Tja, man får ta't piano. Min erfarenhet är att grilltändare är relativt enkla att bocka, men det kanske beror på fabrikat. Bockade ett element från en fritös och det var svårare (men det gick det också).
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av Nerre »

Och de klarade 1500 V mellan fas+nolla och jord efter att du bockat dem?
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av mAVRick »

Dom klarade 230 volt mellan fas och nolla, utan att jfb löste ut (naturligtvis med höljet skyddsjordat). Det dög för mig då. Men visst, jag förstår ju på ditt svar att det inte är tillräckligt bra.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av Nerre »

Precis. Elsäkerhetskravet på isolation mellan nätspänning och skyddsjord är 1500 V (=grundisolation).
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av mAVRick »

Lite OT kanske, men ändå inte.
Så, exakt hur gör du själv för att *säkerställa* det när du bygger något eget som är nätanslutet?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av Nerre »

I de flesta fall löser man det enklast genom isolationsavstånd, d.v.s. att se till att hålla isär grejerna.

Montera kretskortet på distanser 15 mm ovanför lådans jordade plåt, minst 6 mm avstånd mellan primär och sekundär på mönsterkort etc.

I de fall där man inte enkelt kan använda sig av isolationsavstånd (t.ex. i kablar, kontakter etc) så använder man sig av certifierade komponenter.

Inuti de där grilltändarna är det ju faktiskt isolationsavstånd man använder sig av, värmetråden hålls oftast från röret mha keramiska ringar. Men när man bockar om röret kan en del av dessa ringar spricka, då hamnar tråden "för nära" röret.

När de tillverkar såna där så har de normalt isolationsprovning som ett steg i tillverkningen, de provar med 1500 V innan den "frisläpps" ur produktionen. (Normalt mäter de även resistansen i skyddsjorden med 10 A mätström.)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av grym »

brukar väl vara sand i dom?, har inte öppnat någon med keramiska ringar i
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av Nerre »

Även med sand får du ju problemet att hålla tråden kvar "mitt i" röret när du bockar om.

Men jag tvivlar lite på att det är helt lös sand, det är ju svårt då att få tråden att ligga i mitten redan från början. Det måste nog finnas nån form av stadigare styrningar med jämna mellanrum ändå.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: värme element , udda sort?

Inlägg av grym »

löste det för praktiska prov med ett värmelement från en infravärmare, liite för lång men det får funka för test
najdat fast den mot det rostfria röret med ståltråd och sedan isolering utanför, får prova med vridtrafo vilken spänning som ger lämplig temperatur när det är uppsatt
Skriv svar