Komponent för att reglera element 78 grader?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Komponent för att reglera element 78 grader?

Inlägg av mankan »

Jag kör fortfarande BIAB efter 150+ batcher.

.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Komponent för att reglera element 78 grader?

Inlägg av mAVRick »

@mankan: :tumupp:
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Komponent för att reglera element 78 grader?

Inlägg av hawkan »

Har ni satt en krok i kökstaket? Det fick jag göra för att det skulle funka med att rinna av.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Komponent för att reglera element 78 grader?

Inlägg av mankan »

Nej, jag går på gym. Skämt åsido så har jag funderat på det men oftast lyfter jag påsen för hand och kramar så länge jag orkar. Sedan stoppar jag den i en jäshink och häller på lite varmt vatten för att laka ur lite mer. Dvs ett de extra stegen i maxi-BIAB.

.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Komponent för att reglera element 78 grader?

Inlägg av hawkan »

Sätt i en värmare i en jäshink, kör biab och sen no-chill på det så behövs inga omtappningar.

Jag var lite skeptisk just angående rengöring men det har visat sej inte vara några problem. Alla delar går in i diskmaskinen utan själva ytterdelen med elektronik, värmare och pump. Inuti den är det en vända med mjuka sidan av en svamp för att lossa det som satt sej på ytan. Och köra runt lite med pumpen. Mer än så gör inte jag. Att det känns enkelt kan bero på att jag är ute på altan och bara häller bort vattnet.

Mäskvattnet tappar en del i temperatur, förra gången hade jag ställt 500W som tillgänglig underhållseffekt och det var nätt och jämt det räckte. Det betyder att elementen går på rätt ofta för att kompensera, jag kan inte förutse det egentligen. Den har två element men det är nåt annat bryggverk, kanske GrainFather som har en brytare för att välja vilka som ska användas. Här sköts det av styrningen.

Såhär ser effekt-delen av styrningen ut. Finns mer elektronik bakom displayen. Ser ett par riktiga kvalitetslödningar :?
I övrigt är det en ntc-termistor, en piezo man knappt hör. Är det en spänningsregulator också?

Bild

Bild

973-12VDC-SL-A är ett enkelt slutande relä så där tror jag inte finns något att göra. Byta mot en växlande variant, jag ser att de lagt banor där pinnen för den växlande utgången skulle behöva vara.

Manöverspänningen till reläna finns där och den kan man dra fram och göra tillgänglig. Och den vägen styra strömmen till andra värmaren.
Skriv svar