Frekvenssyntes?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Frekvenssyntes?

Inlägg av 4kTRB »

Några funderingar dök upp när jag ska bygga en
frekvenssyntes. Jag ska ha en lokaloscillator
som jag helst hade velat ha kristallbaserad men
då jag inte har en kristall med rätt frekvens eller
multipel därav så tänkte jag lösa det med
en VCO vars frekvens jag delar ned till 25kHz och
en kristalloscillator som jag också delar ned till
25kHz sedan får en 4046 sköta om faskompareringen plus
några op-filter som styr VCO:n.

Frågan är nu om jag gör rätt när jag delar ned till så låg frekvens
eller om det har någon betydelse för resultatet vad gäller stabilitet,
brus och sånt?
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Frekvenssyntes?

Inlägg av Jonyverse »

Det är mer eller mindre så det brukar se ut i en frekvenssyntes för radiosändare/mottagare.
Man delar ner lämplig kristall-referensoscillator till en lägre frekvens som då blir kanalstegsfrekvens och vco delas med olika delningar så att man får önskad frekvens när den delade blir samma som referensen.

Det finns en klockgeneratorkrets (en PLL helt enkelt) som heter Si5351 som man driver med en lättillgänglig 25 el 27 MHz-kristall och sen programmerar delningen i på ett klurigt sätt så att man får önskad frekvens. Används för att slippa ovanliga kristaller. Den kan man använda direkt eller ha som referens till en PLL, beroende på vad man är ute efter.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Frekvenssyntes?

Inlägg av 4kTRB »

Ja den verkar vara bra men räcker det med att programmera den 1 gång
och sedan flytta över chipet till "vad som helst" och så fungerar den som det var tänkt?
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Frekvenssyntes?

Inlägg av Jonyverse »

Ja, precis, du programmerar den och så håller den sin frekvens. Man måste såklart ha lite kringkretsar som kristall och lite till.
Elecktrokit säljer ett litet labkort med en fungerande koppling om du vill spara tid. Ett lågpassfilter kanske bör ingå eftersom den ger ut fyrkantvåg mer eller mindre har jag för mig.

Om du gillar programmering kan även en DDS vara en lösning som ersätter hela din PLL.

Jag är själv usel på programmering, men överväger en Si5351 i ett projekt där jag vill frekvensmodulera en signal som är lite "udda".
Då skulle jag kunna skapa den udda frekvensen i Si5351 som referens och låsa en VCO till den som man dessutom lätt kan frekvensmoduleras.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Frekvenssyntes?

Inlägg av hcb »

Den late köper en färdig VFO, t.ex. från SDR-Kits http://www.sdr-kits.net/Webshop/index.p ... pbv9ul45n5
Skriv svar