Vilka komponenter är bra att ha hemma?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Vilka komponenter är bra att ha hemma?

Inlägg av EPG »

Jag har skaffat så jag har resistorer i E12-serien från 1 ohm till 1 megaohm och sen har jag även varit och handlat lite kondringar på Kjell & co så jag har i alla fall några keramiska och några elektrolytkondensatorer med de satserna innehöll ju bara 1; 2,2 och 4,7 microfarad och sen då x10, x100, x1000 etc. Så inte alls lika många olika värden som jag har resistorer även om jag förmodligen klarar mig en bit på dessa.
Men vad är med bra att ha för komponenter hemma?
Dioder, transistorer etc?
För mig så är ju bara en diod en diod och en transistor en transistor etc. (undantaget är skillnaden mellan vanlig och Zenerdiod respektive NPN och PNP-transistorer). Jag har ingen aning om vilka modeller som är vanliga och som passar som allround- komponenter. Vet att det finns nån diod som heter 2N2222 och en transistor som heter BC547 men det är nog det.
78XX:or är ju bra att ha om man vill att något ska ha en stabil spänningsförsörjning, men mer?
Ge mig tips på lämpliga satser med komponenter man kan köpa och liknande.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vilka komponenter är bra att ha hemma?

Inlägg av Klas-Kenny »

Dioder 1n4148 och 1n4007 (eller någon annan 1n400x) är klassiker och går åt. Transistorer typ BC547 och BC557 likaså. Och några MOSFET'ar av typ valfri modell, någon småsignalmodell och någon för lite mer effekt.

Sen zenerdioder (BZX55-serien lär du hitta överallt) av några olika värden. Några potentiometrar, diverse knappar, reläer, kontaktdon etc.

Utöver det, påbörja projekt och köp det du behöver. Köp några stycken extra av det mesta, så kommer komponentlagret med det du använder mest att bygga upp sig självt. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vilka komponenter är bra att ha hemma?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En variant är att köpa komponenter till sina projekt men beställa jämna 5- och 10-tal och spara de överblivna till kommande projekt. Dock noterar jag att det är lättare att beställa nytt än riva i sina gömmor ... :roll:
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Vilka komponenter är bra att ha hemma?

Inlägg av EPG »

Klas-Kenny skrev: Utöver det, påbörja projekt och köp det du behöver. Köp några stycken extra av det mesta, så kommer komponentlagret med det du använder mest att bygga upp sig självt. :)
soundbrigade skrev:En variant är att köpa komponenter till sina projekt men beställa jämna 5- och 10-tal och spara de överblivna till kommande projekt. Dock noterar jag att det är lättare att beställa nytt än riva i sina gömmor ... :roll:
Det är lite så jag har gjort hittils men har byggt lite för få projekt än så länge för att ha koll på vilka komponenter som är "standardkomponenter" men har beställt några extra 7805 och NE555 när dessa har behövts i projekten i alla fall.
Kan tänka mig att det kan vara lättare att beställa nytt än att leta i sina gömmor av den anledningen att passiva komponenter är ju lättare att sortera upp eftersom att man lägger de i ordning i sina respektive förvaringslådor/fack/askar etc. (39kohm kommer efter 33kohm t.ex) men aktiva komponenter är ju mer unika så de sorterar man ju bara in där man råkar ha en låda över typ.
Jag har upptäckt det att "5s" är ganska bra att ha hemma i sin verkstad för en annan som kanske inte är den mest ordningssamme :oops:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vilka komponenter är bra att ha hemma?

Inlägg av Micke_s »

Förvarningslådor med komponenter är bra.
Jag kör 99.9% ytmonterat nuförtiden. Tar lite plats.

När man sedan designar ett kort så kollar jag först vilka komponenter som kan fungera i nya bygget som jag har liggande hemma.
Oftast så blir det 1-2 nya bara...
Behöver du ett resistorvärde som du inte har hemma och är udda, ta två parallellt eller i serie...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilka komponenter är bra att ha hemma?

Inlägg av breflabb »

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ack-p90411

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ack-p90410

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ack-p90474

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ack-p90448

Detta är bara ett litet urval . Det finns mycket mer om du går in på "Nyheter" på startsidan och
skrollar ner en bit . Bra priser dessutom.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Vilka komponenter är bra att ha hemma?

Inlägg av limpan4all »

Dom du behöver. Men iochmed att man aldrig vet det i förväg så är det bara att bunkra upp. 10 av varje ur ELFA sortimentet är en bra börja sedan fortsätta med Farnell, Digikey osv.
Eller så gör du som alla andra köp när du behöver och köp inte mer än du behöver för du kommer inte att hitta dom näst gång.
Efter 30 år och några hundra kSEK i komponenter så inser jag att det skulle varit billigare att ta expressfrakt för varje sak jag behöver - när jag behöver istället för att bygga ett eget lager.
Med några undantag - E96 satser i 0603 och 0402 samt rejäla E12 satser i NP0 och X7R i dyra och fina sortimentlådor.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilka komponenter är bra att ha hemma?

Inlägg av breflabb »

Jag har hållit på i 40År också, men ett litet lager med standard komponenter
är aldrig fel.Vet inte hur du resonerar med svett beställningar.Hur lönar sig det?
Om jag beställer enbart en Zener diod från min leverantör så åker jag på
att betala 160 kronor med frakt. Ganska dyrt???
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vilka komponenter är bra att ha hemma?

Inlägg av Micke_s »

Har man ett litet lager så kan man också bygga en snabb prototyp med "fel" komponent.
Typ inte klarar strömmen eller har lite sämre prestanda eller så...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilka komponenter är bra att ha hemma?

Inlägg av breflabb »

En prototyp är just under utveckling,då är det bra att ha några
extra komponenter
Skriv svar