74HCT/HC4046 - Ingångsresistans?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

74HCT/HC4046 - Ingångsresistans?

Inlägg av 4kTRB »

Sidan 12 i databladet till 74HCT/HC4046 visar
ingångsresistansen till faskomparatoringångarna,
SIG och COMP, och den varierar alltså med amplituden
på insignalen. Men jag hittar ingen kurva med värden?
Är det meningen att jag ska leta efter data på andra
ställen i databladet och på så sätt räkna ut inresistansen?
Vore trevligt att veta inresistansen om jag planerar att dimensionera
ett filter på ingången till exempel.
http://www.uni-kl.de/elektronik-lager/417916
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: 74HCT/HC4046 - Ingångsresistans?

Inlägg av xxargs »

Sid 7 nedersta raderna - resistansen varierar mycket med spänning typ 800 kOhm vid 3 Volt matning och 150 kOhm vid 6 Volt matning.

Dessutom är det typvärden och kan variera en hel del med batch av kretsar eller mellan olika fabrikat.

Sedan har du den andra lasten - kapacitiv last på ingången vilket är kraftigt variabel med frekvensen och kommer vara helt dominerande vid de högre frekvenserna, och med beroende på inkopplad kapacitiv last på utgångar mm. typ 2-3 kOhm vid 1 MHz och utgångar lastade med 50 pF (sidan 11 nedre mitten om jag tolkade den rätt vid snabbtitt)

(Man får tänka på att TTL-kretsar och dess efterföljande familjer aldrig har fokuserat på att ha linjärt arbetande ingångar utan alla har haft mer eller mindre spänningsberoende olinjära egenskaper, byggd på utgångar med viss drivförmåga och ingångar med 1/10 eller mindre i förbrukning av vad utgången orka driva - och vid höga frekvenser så är kapacitiva lasten dominerande.)


Skall du bygga filterfunktioner kring dessa så måste du välja värden så att impedanserna på ingångarna inte blir någon stor del i det frekvensbestämmande delen (dvs filterfunktionerna måste byggas kring mycket lägre impedanser typ i några 100 Ohms området upp till enstaka kOhm)
alternativt via bufferkretsar etc.

Att komma fram vilken lösning som är lämpligt, kanske fungera över hela temperatursområdet och mellan olika tillverkare av kretsar och dess spridning mellan exemplaren med minimal antal trimpunkter samt slutligen fungera över större matningsspänningsområde - _det_ är själva Ingengörsjobbet!! - att läsa och verkligen förstå databladet är en del av jobbet, ofta kompletterande med egna mätningar och labb. dvs delarna man inte kan utläsa ur databladet och bedöms är betydelsefulla i kopplingen, är något man själv får mäta upp!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 74HCT/HC4046 - Ingångsresistans?

Inlägg av 4kTRB »

Tack för denna info.
Jag tittade nu på databladet från Philips, sidan 19,
https://www.elfa.se/Web/Downloads/97/82 ... tion%2Fpdf
Och där har de bemödat sig med en kurva med värden och de stämmer bra med
de du hittade på sidan 7 ovan.
Jag ska ha ett filter efter en mixer som plockar ut signalen mellan 5MHz och 5.7MHz som jag
sedan ska mata in i faskretsen. Eftersom inresistansen nu är så pass hög så blir det lättare att
dimensionera filtret vad jag förstår. Jag behöver inte ens ha ett aktivt filter som orkar driva
varierande inimpedans då signalen inte behöver ha konstant amplitud, det gör inget om den
dalar från säg 0.5V vid 5MHz till 0.25V vid 5.7MHz då faskretsen ändå kommer att fungera.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 74HCT/HC4046 - Ingångsresistans?

Inlägg av 4kTRB »

Jag fick ansluta en emitterföljare för bättre signal
på faskomparatorns ingång. En sinus med toppvärde
600mV blir ganska taggig i topparna vilket ju visar
att ingångsresistansen ändrar sig bedrövligt mycket.
Men det spelar ingen roll bara nollgenomgångarna
håller sig fina och det gör dom.
Skriv svar