Maskinare behöver hjälp!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Siduna
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 maj 2017, 13:03:42

Maskinare behöver hjälp!

Inlägg av Siduna »

Har en fräs hemma, DSMD25V (s.k. Kinafräs), som slutat fungera. Jag har bytt bägge styrkorten till nya utan att få igång den. Motorn är en 220V-DC motor med permanentmagnet. När jag kör motorn med ett 12V mc-batteri snurrar den på fint, om än långsamt som den ska. Den ska väl inte gå så snabbt på 12V. När jag mäter resistansen över lindningarna visar mätaren ca 3,8 ohm. Då motorn är på 1 kW (märkning) tycker jag det är lite lågt. Torde det inte vara ca 48 ohm (R=U*U/I)? jag få samma resistens oavsett vilka lindningar jag mäter över (skruvade isär för att kolla/mäta). Det tycker jag också är lite märkligt?
Som gammal maskinare måste jag erkänna att elkunskaperna inte är vad de borde/var, så jag tänkte att här finns säkert folk som kan hjälpa mig!?
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Maskinare behöver hjälp!

Inlägg av H.O »

> Torde det inte vara ca 48 ohm

Nej, resistansen I lindningen omvandlar inmatad effekt till värme. Det är inte 1kW värmellement du har utan en motor. En del (största delen helst) av effekten du stoppar in skall ju omvandlas till mekanisk energi :-)

Eftersom motorn snurrar på 12V så är den ju med största sannolikeht hel.

Eftersom du bytt kortet/korten till motorn kan man ANTA att de är OK och att det således är nått annat. Mät kablaget mellan motor och styrkort, kolla säkringar, kolla spänningen TILL styrkortet. Finns några indikeringslampor på kortet? Någon dokumentation?
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Maskinare behöver hjälp!

Inlägg av GFEF »

> När jag mäter resistansen över lindningarna visar mätaren ca 3,8 ohm.

En elmotorer följer inte Ohms lag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag

Motståndet i lindningarna ger endast upphov till värme = förluster därför är lägre motstånd alltid bättre......

Strömmen i lindningarna begränsas mest av bakspänning som motverkar elnätets spänning.
När rotorn rör sig i förhållande till stator lindningarna ger magnetfält upphov till en spänning som motverkar elnätets spänning.

Någon bra beskrivning på på svensk hittade jag inte

https://www.quora.com/What-is-the-signi ... -DC-motors
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Maskinare behöver hjälp!

Inlägg av Icecap »

Se såhär på det:
När den motor snurras fungerar den som en dynamo. Startströmmen kan vara brutal om man inte ramper upp spänningen men detta tar systemet hand om.

Själva grejen är att när motorn snurrar skapar den en spänning och om den blir matat samtidig är den "verkliga" effekten skillnaden mellan vad motorn ger av spänning vid det varvtal och matningsspänningen.

Så de 3,8 Ohm är ganska säkert rätt - men spänningen över det motstånd är mycket lägre än du tror.

I övrigt håller jag med de övriga om vad som ska kollas osv.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Maskinare behöver hjälp!

Inlägg av adent »

Jag tror jag kan förklara det här på ett ganska enkelt sätt, rätta mig om jag har fel.

1. Många har lekt med en liten elmotor. Kopplar man ett batteri till den så snurrar den. Spänning ligger över motorn och ström går genom motorn.
2. Kopplar man en lampa till motorn och snurrar på motorn externt på något vis så lyser lampan, motorn agerar generator. Genererar en spänning och ström.

Motorn är samtidigt motor och generator i fallet 1 ovan. Den snurrar ju! En motor som snurrar utan last kommer inte att dra mer ström än vad
som behövs för att övervinna friktion och resistans i motorn. (här kan jag ha lite fel kanske?)

En motor som inte snurrar agerar inte generator och skapar ingen "motspänning". Det blir nästan en ren kortslutning.
T.ex. i startögonblicket. Eller när axeln sitter fast.

Det är därför en frisnurrande motor inte drar så mycket ström.

MVH: Mikael
Siduna
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 maj 2017, 13:03:42

Re: Maskinare behöver hjälp!

Inlägg av Siduna »

Ok, inser att jag inte är nån fena på elmotorer.
När jag trycker på startknappen startar inte motorn. Däremot visar varvtalsmätaren 4630 rpm (nånting) en kort stund, sedan blir den svart igen. Håller jag in knappen längre visar den "0", men inget annat händer. Bifogar den enda schemat som finns i manualen: Bild


.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maskinare behöver hjälp!

Inlägg av säter »

Relä SA, drar det överhuvudtaget?
Siduna
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 maj 2017, 13:03:42

Re: Maskinare behöver hjälp!

Inlägg av Siduna »

Nä, det låter iaf inget


.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Maskinare behöver hjälp!

Inlägg av H.O »

Tror inte SA är ett relä, jag tycker det verkar vara fram/back-omkopplaren.

1) Har du 230VAC mellan anslutning L1 och L2 på styrkortet B1?
2) Har du kollat kablaget till motorn? (UTAN spänning på) - Sätt fram/back-omkopplaren i ena läget (inte 0) och resistansmät mellan A+ och A- på styrkortet, "ser" du motorn där?
Siduna
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 maj 2017, 13:03:42

Re: Maskinare behöver hjälp!

Inlägg av Siduna »

Ser motorn från A+ och A-. Däremot verkar SB (start/stopp) ha gett upp. Inväntar svar från lev om reservdel finns.
IMG_1907.JPG
IMG_1908.JPG

.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar