Högsta möjliga högspännings frekvens till lågt pris?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Robin89
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 mars 2017, 00:08:40

Högsta möjliga högspännings frekvens till lågt pris?

Inlägg av Robin89 »

Jag ber om ursäkt till Admin/Mod om jag postat denna i fel forumsdel.

Min fråga gäller högfrekvent AC med hög spänning. Tänk motsvarande Gyrotron. 100+ GHz men hemmaspikad i garaget.

Finns det något sätt att snickra ihop något liknande hemma?

Mitt enda förslag är, för att ta ett applicerart exempel, boosterrören i en partikelaccelerator. Där skiftar rörens spänning från - till + väldigt fort tack vare den höga frekvensen. Dessa är ju också som bekant väldigt långa, och ju längre de är, desto lägre frekvens är ju nödvändigt.

Det jag funderade på då är var någon i ett amatörradioforum berättade för mig. Han sa att jag kan ta en radiokälla med väldigt mycket lägre frekvens. Låt säga för sakens skull, 1 GHz. Sen kan jag koppla den till en "diodmultiplikator" som tydligen består av 5-10 st parallellkopplade dioder. Diodpaketet kopplas i serie med ett effektmotstånd.
Dioderna skulle nu skapa övertoner långt över 1 GHz, men avta radikalt i styrka allt eftersom de kommer högre och högre upp i frekvens. Från 27 MHz så skulle den 100e övertonen ge 2,7 GHz. Man kunde tydligen koppla en antenn som var en kvarts våglängd för lång vid just den frekvensen man var intresserad av för att få ut lite mer just där. (Trådstumpen kopplas mellan diodpaketet och motståndet).

Han hade från en sändare på 1 W på 144 MHz fått ut ett tiotal mW på 10 GHz.

"Comb generator" kan eventuellt vara namnet på denna kretsen men är osäker.

Då undrar jag. Går det att optimera detta? Få ännu högre frekvens? Hur?

Kan man använda de låga spänningarna till att utlösa högspänningskondensatorer?
Kan man till och med använda detta för att utlösa både negativa kondensatorer och positiva, om nu negativa existerar?

Vart ligger begränsningarna? Några andra tips på hur man kan få extremt hög RF-signal med kraftig spänning?

Hur tänker ni? Är jag ute och cyklar?

Andra förslag jag har beror på huruvida det finns negativt laddade och positivt laddade högspänningskondensatorer, och om man kanske kan använda en spännings med rätt V för att i serie utlösa dessa i samma takt som önskas, vilket bör kunna ge otroligt hög frekvens.

Ett sista alternativ är att använda extremt starkt ljus, eller laser, men ljuskällor med hög effekt är billigare, och pyttesmå antenner, men då blir det ingen högspänning av det, men däremot så kan jag illustrera principen.

Diskutera gärna! Jag är novis men med ett intresse så var snälla! :)

Tack för ett bra forum!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Högsta möjliga högspännings frekvens till lågt pris?

Inlägg av Henry »

Välkommen till forumet.

Först och främst undrar jag vad du tänkt använda dessa extrema frekvenser och effekter till?

För det andra är högfrekvens och högspänning något man skall ha en stor dos kunskap om och stor respekt för att hålla på med speciellt vid högre effekter. Bara tom en mikrovågsugns fältstyrka på 2.4GHz kan tex bla göra en blind om man hållit på med magnetronen och blivit utsatt för fälten som nått ens ansikte, och det krävs inte mycket.

Kolla annars på vad satellitkommunikations system använder för där handlar det om höga frekvenser inom runt 10-talet GHz annars vet jag att gunndioder kan gå väldig högt upp i frekvens men finns säkert andra grejer/komponenter med för detta.
Robin89
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 mars 2017, 00:08:40

Re: Högsta möjliga högspännings frekvens till lågt pris?

Inlägg av Robin89 »

Tack så mycket! Har funnits här förr för många år sedan men glömde bort mitt konto och fick efter hjälp från Admin ett nytt!

Det är endast teori jag ska använda detta till. Jag kommer inte bygga något med detta eftersom jag är på tok för okunnig om detta. Det teoretiska intresset ligger i om det skulle gå att bygga en liten partikelaccelerator av samma typ som CERN använder sig av. Jag vill veta av rent intresse alltså! :)

Jag har kollat Gunndioder och flera andra komponenter, men de ligger just däromkring där du nämner, runt 10 GHz. Det är på tok för lågt. Säg att en samling protoner färdas i 0,5 c, och jag på en meter eller två vill kunna ha 3 stycken boosterringar så snackar vi THz, PHz eller kanske EHz.

Det jag funderar på nu är ljus. Men antennerna för ljus i det IR röda spektrumet är typ 1/1000 mm tjocka. Lycka till att hitta något så tunt, och billigt liksom! :) (Hmm... Kanske man skulle kunna använda sig av elektroplätering... Får fundera vidare.) Sen är det ju låga spänningar, mycket mycket låga spänningar, men då i alla fall väldigt höga frekvenser. Då är frågan om jag kan använda dessa jättelåga spänningar till att utlösa positiva och negativa kondensatorer med, direkt efter varandra.

Det går lika bra med ett lågspänningssystem egentligen, det är teorin som är intressant, men inte för låg så att en boosterring ger mindre skjuts än motståndet i den kvarvarande gasen i röret.
Skriv svar