Kondendsator som RF-filter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Caniz
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 oktober 2013, 22:18:44

Kondendsator som RF-filter

Inlägg av Caniz »

Hej!
Jag håller på med ett projekt för en blixljusmodul som ska ha fjärrstyrning. Räckvidden har alltid varit ett problem när jag har provat eftersom både sändare och mottagare som jag har är från Kina.
Sändarna är den här varianten Bild

och mottagarna de här

Bild

Någon i en facebookgrupp tipsade om att man kan sätta en kondensator som filter mellan + och - på mottagaren, stämmer det?
Det verkar ge en klar förbättring i alla fall i de tester som jag har gjort. Om det nu är så, vilken typ av kondensator är lämpligast och vilket värde?
Det jag har testat med är en elektrolytkondensator på 47uF, men jag tycker den är så stor och klumpig i designen. Så finns det någon annan typ av kondensator eller ett lägre värde som gör samma jobb så skulle det vara perfekt. Tacksam för att hjälp jag kan få. =)

Mottagaren har drivs på 9-12 Volt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kondendsator som RF-filter

Inlägg av E Kafeman »

Det är väldigt enkel sändare och mottagare, närmast antik design, med prestanda därefter.
Håll änden av en bit kabel mot valfri punkt på kretskortet och det blir en förbättring av räckvidden.
Låter inte heller helt praktiskt storleksmässigt med batteri för 9 Volt om man vill hålla saker smått.
Varför inte prova med något som är mer nyckelringsvänligt i storlek och ger stabilare räckvidd?
nrf25l på PCB från Kina och en Aurdino är enkelt att sätta ihop. Kostar inte många kronor. Dyrast är att få ihop ett snyggt nyckelrings-hölje.
Varför ens hålla på själv. Köp färdigt och lägg energin på att förfina funktionen för dina behov. Du kan inte bygga billigare.
Caniz
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 oktober 2013, 22:18:44

Re: Kondendsator som RF-filter

Inlägg av Caniz »

Har du läst vad jag skrev i inlägget? Sändaren är en nyckelringsvariant (första bilden i inlägget) vars räckvidd inte är några problem, det är mottagaren som behöver justeras för bästa mottagningsförmåga. Därav frågan om kondensator som filter för brus från mottagaren.

Mottagaren kommer att sitta i fordon med 12V-system så 9 Volt används bara i testfasen just nu. Något extra batteri kommer inte att finnas vid mottagaren utan den kommer uteslutande att få spänning från fordonets elsystem.

Datan som sänds anpassas till varje sändare/mottagare och de här kontrollerna går att programmera med en arduino och en sådan sändare som är på samma bild som mottagaren. Det ger mig fördelen att kunna programmera både sändaren och mottagaren, trots att sändaren är en färdig produkt i smidigt nyckelringsformat med bra räckvidd (tillräckligt för behoven i det här fallet).
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kondendsator som RF-filter

Inlägg av Icecap »

Din bedömning av kondensatorns funktion är ganska mycket fel.

Radiodelen är så pass usel att allt man kan göra är att göra den mindre usel - men en del av detta jobb är att avkoppla matningsspänningen. Detta gäller DEFINITIVT om skiten ska monteras i ett fordon som notorisk har mycket störningar på el-systemet.

Jag hade - om jag hade varit tvunget under vapenhot - tagit minst en induktans och två kondensatorer samt en diod som avkoppling av 12V. Sedan hade jag tagit en serieregulator till kanske 9V, återigen med kondensator på utgången.

Kondensatorerna ska vara båda keramiska på t.ex. 100nF samt låg-ESR elektrolyter på kanske 10-100µF.

Dioden är som felpolaritetsskydd.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kondendsator som RF-filter

Inlägg av E Kafeman »

Jo jag läste men fick inte ihop text och bild.
"och mottagarna de här" där du visar en bild på en sändare och en mottagare där mottagaren ska ha en matningsspänning på 5 Volt.
Att du skrev "Mottagaren har drivs på 9-12 Volt." förmodade jag var misstag.
Vad som finns inuti nycklrings-skalen vet jag ej men antog att dess sändare matchar mottagaren på bilden.
Mottagaren är en OOK, dvs den lyssnar efter sändare som nycklar signalen till och från. Samma som den allra äldsta formen av telegrafi-kommunikation använde sej av.
Mottagaren på bilden är känd för diverse brister bl.a. att den leverera random data-bitar även när ingen sändare är aktiv. Därför behövs någon form av intilligent protokoll på sändar-sidan så att man säkert kan identifiera korrekt signal.
Mottagarens stora fördel en gång i tiden var att den var billig. Såldes ofta i paket med sändaren på bild.
Numera kan man köpa moderna enheter som kan fungera både som mottagare och sändare, allt efter behov. Dessa använder betydligt stabilare radio-protokoll, har bättre bandbredds-hantering och en mängd annat såsom programmerbara MCU:er som man bara kunde drömma om på den tiden när de enheter du visar var moderna.
Prismässigt finns inget som gör det motiverat att hålla sej kvar vid den äldre tekniken.
En annan fördel med modernare radio-chippen är möjligheten att välja högre sändar-frekvens, vilket gör att en relativt våglängden fullgod dipol-antenn kan rymmas i en nyckelrings-dosa.

Du skriver i nästa inlägg att du kan programmera både sändare och mottagare. De enheter som är på bilden kan ej programmeras. Hela mottagarens RF-del är två transistorer. De två transistorerna agerar ingångssteg resp. oscillator. Det finns inget som är mjukvarumässigt programmerbart.
Om nyckelringen är anpassad för mottagaren på bilden lär den vara av samma typ som sändaren på bilden, vilket är en nycklad oscillator bestående av en enda transistor.

Är det verkligen så att enheterna på bilden har något alls med din text att göra?

Rådet kvarstår att valfri trådstump, med avsikt att förbättra RF-mässiga jordplanet, är ett sätt att förbättra mottagningen på den på bild avbildade mottagaren då jag förmodar antennen är en monopol. Det är råd som bara är acceptabelt på lägsta nivån av RF-teknik, men det är lite där vi rör oss med denna typ av kretsar.
Att reducera på Vcc överlagrad RF mha av kondensatorer är möjligt men det lär göra marginellt för att förbättra mottagningen i detta fallet.
Antennens funktion är en väsentlig del av hur bra mottagaren kan fungera och antenn-valet påverkar även resultatet av evt. kondensator-tillägg, men vet inget om ditt val av antenn.

Hoppas du kan klargöra hur jag får ihop text och bilder?
Skriv svar