Reparation styrning elmotor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mattej00
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 augusti 2005, 20:06:36

Reparation styrning elmotor

Inlägg av mattej00 »

God afton forumet. Har under åren till och från tyckt att det varit skoj att beundra allas kunskap inom olika områden på detta forum, så nu när jag har ett problem i närområdet av forumet så tänkte jag testa fråga om hjälp här.

Jag har en köksmaskin, OBH Nordica Hercules, som tvärdog en dag efter att garantin gick ut. Slog ut jordbrytare och allt. Efter några minuters skruvande så hittade jag ett fel som till och med jag kunde lista ut var orsaken till att maskinen inte längre knådar degar åt mig längre. Ett fint brännhål i kretsen. (se bild ett)
I försök att bara byta kortet rakt så fick jag tag på ett, som jag trodde passade. Monterat och klart, motorn snurrar. Dock utan hastighetsstyrning, utan endast full kräm (till och med lite mer än vad som var max innan). Jag misstänker att det är en annan revision som kanske inte stödjer "hallspänningssensorn"(?) som sitter i denna variant och kortet helt enkelt inte förstår vilken hastighet motorn kör i.
Jag får inte tag i rätt styrkort, samt mina kunskaper inom elstyrning är väldigt begränsade, så tänkte kolla om nån har bra förslag på alternativa lösningar. Bifogar bild på andra sidan av kontrollerkortet samt på motorn.
En tanke jag hade var att motorn nästan måste vara av typen växelströmsmotor, skulle det inte fungerar att byta mot nån enkel 220voltsreglage? (i utbyte mot att jag förlorar säkerhetsfunktioner som t.ex. att motorn inte kan snurra när vispen inte är fixerad i bottenläget).

Med vänlig hälsning,
Mattias
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Reparation styrning elmotor

Inlägg av Icecap »

Motorn har kommukatorkol, alltså är det en allströmsmotor.

En dimmer-funktion vill reglera effekten motorn kan utveckla och därmed hastigheten - dock utan att vara en konstanthastighetsreglering.

Så jo, du kan reglera på det vis men dimmern måste vara gjort för induktiv belastning om den ska fungera med motorn.
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 483
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Re: Reparation styrning elmotor

Inlägg av Sinumerik »

en dimmer försöker heller inte hålla varvtalet konstant vilket originalkortet förmodligen kan, vilket blir otroligt jobbigt vid tex. degknådning där belastningen varierar enormt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Reparation styrning elmotor

Inlägg av Magnus_K »

Vad står det på IC:n som har brunnit? Alt. ta ett bättre foto på skadorna.
mattej00
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 augusti 2005, 20:06:36

Re: Reparation styrning elmotor

Inlägg av mattej00 »

Inte jättelätt att tyda då det är dett hål i den, men detta kan jag fortfarande läsa:

HDLTEK ...
HT46 ...
B419T ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mattej00
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 augusti 2005, 20:06:36

Re: Reparation styrning elmotor

Inlägg av mattej00 »

Den här bilden är från nya kortet som inte kan kontrollera rpm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Reparation styrning elmotor

Inlägg av Magnus_K »

Anledningen till att jag frågade är att jag hade hoppats på (att mot all förmodan) att denna IC skulle vara någon logisk IC som eventuellt skulle gå att byta.
Dock så säger både den brända och den nya komponent att det är en 8-bitars mikrokontroller (Holtek HT45R065B) vilket innebär att den är programmerad med en mjukvara som du själv nog inte kan återskapa.

Chansen är nog ganska liten att man kan flytta över mikrokontrollern, då det säkert är annan mjukvara. Sen har du onekligen en riktig kortis på originalkortet som måste lösas innan någon komponent flyttas över.

Om du kollar över komponenterna på båda sidor mellan korten, skiljer det något åt?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Reparation styrning elmotor

Inlägg av xxargs »

när det är kratrar i IC på det sättet så brukar det betyda åsknedslag eller kraftig överspänningspuls på elnätet från dito.

räkna att det är mer saker som gått sönder.

provkör även motorn och kolla, morrar den och inte vill gå upp i varv så har du kortslutning inne i dess lindningar, även kontrollera att det inte finns överledning mellan chassi/stomme och lindning (det bör helst utföras med en megger eller annan DYI som kan mäta med tämligen hög spänning (flera hundra volt))

har det slagit inne i motorn också, tja elektronikåtervinning med hela klabbet...
Skriv svar