Hjalp att identifiera trasiga smd-komponenter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
henk3
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 april 2015, 13:27:43

Hjalp att identifiera trasiga smd-komponenter

Inlägg av henk3 »

Ar det nagon som skulle kunna hjalpa mig identifiera dessa trasiga smd-komponenter?

Jag har ringat in dom jag misstanker ar trasiga.

Har googlat och sokt pa mouser men hittar inget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjalp att identifiera trasiga smd-komponenter

Inlägg av Icecap »

Den stora är en 10µH induktans.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Hjalp att identifiera trasiga smd-komponenter

Inlägg av SM6XUN »

RN1704JE i SOT-553 kapsel är min bästa gissning :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjalp att identifiera trasiga smd-komponenter

Inlägg av PeterH »

Inte för att vara sån men det ser ut som att en av dom mindre komponenterna har "lyft på hatten", drosseln ser ut att vara mekaniskt skadad i kanten? Är det åskan som varit framme eller vad hände när prylen gick sönder, vet du? Om det är så att det har varit överspänning så är det stor risk att fler komponenter gått sönder och dessa behöver inte nödvändigtvis visa några yttre tecken... Du har exempelvis en IC-krets alldeles nära dessa komponenter, och det är inte helt förvånande om även denna fått stryk... :vissla:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hjalp att identifiera trasiga smd-komponenter

Inlägg av xxargs »

Jo kretsen verkar ha styrt/drivit RN1704JE varav en har lyft hatten (den andre från höger räknat med hål i kapslingen) så man får nog räkna med att betydligt mer har gått sönder.

Så länge det är analogt eller analogt/digital driver och klisterlogik som brunnit så finns det en chans om man identifierar kretsarna och hitta inköpskällorna, men har det klättrat vidare in i en MCU av någon slag så är det mer eller mindre kört.

Moderna tillverkare glömmer inte sådana saker som att kryptera eller spärra läsning av firmware i dessa - och vid storvolym-produkter så är processorerna ofta custom-designade och idag har man ofta flertal co-processorer typ PIC och dess motsvarighet här och var för att ta hand om specifika sysslor och det räcker med att en enda av dessa är trasiga för att hela kortet skall vara värdelöst.

---

Är kortet slagen av åska eller högspänning utifrån så är det sällan lönt och i många fall ej ens möjligt att reparera utan det handlar om utbyte.
henk3
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 april 2015, 13:27:43

Re: Hjalp att identifiera trasiga smd-komponenter

Inlägg av henk3 »

Ursaktar bortglomd trad men jag borde nog ha nagon form av mail-avisering vid svar i trad, detta ar inte mitt pimara forum.

Vad som kan ha hant, som jag kanner till, ar det har runnit ner vatska i prylen.
Det finns det gott om tydliga spar pa ivf.
Annan information saknar jag forutom en bit tejp pa utsidan med texten trasig/dod.

Misstankte ocksa att detta inte kommer att ga att fa liv i, ett par komponenter skulle jag dock kunna byta ut i ren desperation/utbildnings syfte.

Tror jag kommer att ge upp pa denna i ert samrad.
Bonus ar dock natdelen, -12V/0/+12V, den kan nog komma till anvandning.

Tack for era svar!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Hjalp att identifiera trasiga smd-komponenter

Inlägg av RDX* »

PeterH> Jag vet inte vilken av de mindre komponenten du menade men den 3:e dioden ifrån vänster (märkt XD)ser ut att ha ett hål mitt ovanpå.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hjalp att identifiera trasiga smd-komponenter

Inlägg av PeterH »

Precis den jag tänkte på...
Skriv svar