Komponenter till förstärkning med H-brygga

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Kurodani
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 februari 2017, 16:18:08

Komponenter till förstärkning med H-brygga

Inlägg av Kurodani »

Hej, jag visste inte var jag skulle skriva detta inlägg, hoppas det blir bra här bland övriga komponenter.

Jag funderar på att använda en H-brygga för att förstärka en signal från ett klass-D slutsteg till en högtalare. Slutsteget drivs med 1.3 V och har en utgångsimpedans på ca 10 Ohm. Högtalaren har en nominell impedans på ca 13 Ohm och jag skulle vilja driva den nya förstärkningen med 3,5-4,0 V. Frekvensspannet som vi pratar om här är i det hörbara området, alltså typ mellan 100 Hz till 8 kHz.

Skulle någon kunna ge mig förslag på komponenter till något sånt här, eller ge mig andra tips? Har inte konstruerat en sådan här krets tidigare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Komponenter till förstärkning med H-brygga

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Konstig fråga. Ursäkta.
Varför inte en liten förstärkare som ger dig exakt det du vill ha utan att trixa med någon sorts power buffer. Kolla min projekttråd om PAM- förstärkaren som ger 2x3W med 3-5V matning. Det finns en tråd till om en liknande förstärkarkrets som ger lite mer kräm.
Kurodani
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 februari 2017, 16:18:08

Re: Komponenter till förstärkning med H-brygga

Inlägg av Kurodani »

Utsignalen från Class-D slutsteget är en digital, pulsbreddmodulerad signal, så jag trodde att det skulle bli problem om jag bara kopplade en förstärkare direkt på, men det kanske inte stämmer? För övrigt behöver den vara rätt liten också, tänkte att man skulle kunna gå ner i storlek men fortfarande få bra effektivitet om man använde logiskt enklare kretsar istället för kompletta förstärkare.

Försökte hitta din PAM-tråd, men lyckades inte, kan du länka den?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Komponenter till förstärkning med H-brygga

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det som är svårt att förstå varför du först väljer en förstärkare med för låg effekt och sedan ska boosta den signalen. Välj en förstärkare som har behövlig effekt direkt. Det går väl att trycka dit en effekt-OP men det känns så väldigt överarbetat.
Att använda en switch-förstärkare direkt efter en annan switchad förstärkare kan ge obehagliga överraskningar då switchfrekvenserna kan interferera.
Kurodani
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 februari 2017, 16:18:08

Re: Komponenter till förstärkning med H-brygga

Inlägg av Kurodani »

Anledningen till att jag har den ursprungliga förstärkaren (den med låg effekt) är att den är en del av en integrerad krets, en speciell DSP som är unik och inte kan bytas ut (iaf inte särskilt lätt). Därför är enda möjligheten att få en starkare utsignal att lägga på en förstärkning efteråt. Men interfererande switchfrekvenser vill jag absolut inte ha, så då kanske jag får tänka om helt enkelt...

Har du tips på några komponenter jag kan använda?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Komponenter till förstärkning med H-brygga

Inlägg av carpelux »

Normalt sett har ju en klass D förstärkare ett lågpassfilter på utgången så du borde väl inte få ut någon nämnvärd nivå av switchfrekvensen. Detta gäller ju åtminstone när det är tal om audioförstärkare, men det kanske skiljer när det gäller din specialförstärkare.
Kurodani
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 februari 2017, 16:18:08

Re: Komponenter till förstärkning med H-brygga

Inlägg av Kurodani »

Ja, den här förstärkaren har inget lågpassfilter på utgången. Däremot fungerar högtalaren (som består av en vibrator) som ett lågpassfilter i sig, så även om signalen jag vill förstärka är en pulsbreddmodulerad signal blir det resulterande ljudet ut från högtalaren lågpassfiltrerat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Komponenter till förstärkning med H-brygga

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den krets jag använt, PAM8402, är en analog (klass B troligen bryggkopplad fuling) förstärkare som låter oförskämt bra. Visserligen bara 2*3 Watt men det är lagom för mig.
Ett sådant förstärkeri kostar, typ 2kr på nätet.
Skriv svar