var får jag tag på en rf72 075 och vad är det? (bild)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Monko
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 februari 2017, 20:47:52

var får jag tag på en rf72 075 och vad är det? (bild)

Inlägg av Monko »

Hej, har precis meckat isär mina nyinförskaffade (fullt fungerande enligt säljaren :evil: ) begagnade högtalare efter att ha upptäckt att ena diskanten inte spelar.
Jag har lyckats härleda problemet till delningsfiltret där jag hittat en uppbrunnen komponent.

Tänker nu att jag med mina baskunskaper i lödning ska lyckas byta ut prylen mot en fungerande och på så vis kunna njuta av musik i fullregister igen.
Problemet ligger i att jag inte vet hur eller vart jag vänder mig för att införskaffa en komponent med identisk funktion, jag har givetvis testat att googla men hamnar bara på diverse kinesiska hemsidor som säljer i bulk.

Skulle uppskatta all hjälp och vägledning någonting ofantligt och bjuder gladeligen över dig som hjälper mig att lösa problemet på en fika.
IMG_20170220_204138.jpg
För att förtydliga, det står rf72 075 på den exploderade gula pucken.


Mvh
Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: var får jag tag på en rf72 075 och vad är det? (bild)

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett 0,75A PTC-motstånd.

Lämplig ersättare kunde vara exempelvis RUEX075.

Kolla
Denna sökning hos Digikey
Bara att välja och vraka. Handla kan du såklart göra från annat håll, Digikey har dyr frakt om man inte ska handla mycket.

Edit: Exempelvis ifrån Electrokit:
https://www.electrokit.com/ptcsakring-7 ... sbar.51458

Där blir det bara 29:- i frakt.
Monko
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 februari 2017, 20:47:52

Re: var får jag tag på en rf72 075 och vad är det? (bild)

Inlägg av Monko »

Enormt stort tack! Nu skall musiken snart ljuda över nejden, har du vägarna förbi Borås så bjuder jag på den utlovade fikan!
Skriv svar