Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjligt...

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjligt...

Inlägg av NULL »

Någorlunda "teknisk kvalitet" kanske, tänkte kanske göra järnplätering i framtiden. Jag funderade på najtråd först...

Eller ska man ta reda på zinken som man lätt får bort med saltsyra(, och kallgalva något...)?
tradman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2017, 12:48:46

Re: Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjlig

Inlägg av tradman »

Tänkte du dig ta bort zinken från najtråden är ett alternativ att köpa obehandlad najtråd. Vad den innehåller utöver järn vet jag inte, men jag gissar att det inte är några stora mängder legeringsmetaller i sådan. Den är dessutom ganska billig
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjlig

Inlägg av säter »

NULL skrev:najtråd
Det är långt ifrån rent järn i najtråd.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjlig

Inlägg av Pedalosaurus »

Om du ska ha till plätering så är det väl inga större mängder du behöver antar jag? I så fall om det ska vara rent så borde väl järnsulfat vara väldigt rent om du separerar bort sulfatjonen?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjlig

Inlägg av säter »

Vad använder man järnplättering till?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjlig

Inlägg av xxargs »

tex. lödspetsar - det är inte så många materialkombinationer som tex väter mot tenn och bly men inte förbrukas (löses upp) samtidigt.


Jag gjorde en special avlödningklump urfräst ur en stålbit - fyllde noga spåren med lödtenn utan spill över kanterna - därefter värmde upp ordentligt så att ytorna som inte var tennade, blånerades och därmed ville inte lötenn fastna på de otennade ytorna längre.

Denna användes i flera år senare i mer eller mindre produktion och reparation och höll riktigt bra.

nackdel med stål/Järn är att den leder inte värme speciellt bra, fördel stål/järn är att den har betydligt högre värmekapacivitet än koppar, är klumpen tillräckligt stor och väl värmd så funkade den faktiskt
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjlig

Inlägg av Bjaellerud »

Intressant!
Är Wellers lödspetsar järnpläterade? Någon form av ytbehandling har de i alla fall.
Det har hänt att det gått hål och då går det fort utför med kopparen inuti.

Men att plätera dvs elektrolytiskt, blir ett tunt lager, jag tänker på varmförzinkt, varmförjärnat, nej det går nog inte kopparen smälter då.

Weller spetsar ser inte ut som järn, kanske någon speciallegering. Provade med en magnet nu, och fen är mycket magnetisk inte bara magneten bakpå för temperaturregleringen utan hela spetsen. Kanske den inte har koppar invändigt.

Roy
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjlig

Inlägg av xxargs »

Du ser aldrig naket järn när du köper nya spetsar - de är till 100% förtennat/lödtennat innan du får dem i din hand.

Alla lödspetsar som inte försvinner mer eller mindre inom en halvtimmes aktiv användning - är järnpläterade, och mycket riktigt, blir det hål i den järnpläterade lagret så försvinner kopparen under denna mycket fort.
alexanderson
Inlägg: 783
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjlig

Inlägg av alexanderson »

Om du skall göra elektrolytisk plätering.
Använd järnsulfat 250 gram/liter och ammoniumsulfat 120 gram per liter och järnanod.
Den lilla kolhalten i järntråden gör ingen skada eftersom kolet sjunker till botten i kärlet. Några legeringsämnen finns inte i najtråd.
alexanderson
Inlägg: 783
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjlig

Inlägg av alexanderson »

Är det säkert att rent järn ger längst livslängd på lödspetsar?
Finns någon som provar nickel-legerat järn? Mangan-legerat koppar ?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjlig

Inlägg av NULL »

Har du pläterat?
alexanderson
Inlägg: 783
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Funderingar på någolunda rent järn så billigt som möjlig

Inlägg av alexanderson »

Ja visst har jag järnpläterat mässing och koppar. En av de enklaste elektrokemiska operationerna.
Gör rent föremålet med utspädd salpetersyra innan pläteringen.
Skriv svar