SID6806 1541 XW i ett LiOn batteripack. 36V 4.4Ah

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
crowhater
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 juli 2012, 18:32:14

SID6806 1541 XW i ett LiOn batteripack. 36V 4.4Ah

Inlägg av crowhater »

Har ett problem med ett LiOn batteri till hoverboard. Den ger ut effekt i någon sekund. Sen så dör den. EFter ett tag återfår den 36V och om jag lägger på last så funkar den i någon sekund för att sen dö igen direkt. Om jag laddar batterier så laddas den mycket kort tid och därefter fungerar den i kanske 2 minuter...för att sen totalt droppa och om jag väntar en stund...så återkommer spänningen.

Öppnade batteripacket och iden så finns det 4st komponenter som heter just SID6806 ...ser ut som en mosfet. Men kan inte hitta denna komponent överhuvudtaget på internet.

Någon som känner till vilken komponent det är?

När jag mäter med multimeter så verkar den kortsluta mellan 2 pinnar på två av dessa komponenterna. men inte på de andra....ett tag. Sen när det kortsluter på alla 4 så fungerar batteriet igen...i två sekunder. Samma 2 "mosfetar" slutar då att kortsluta och det är 0.5V mellan pinnarna när jag utför diodtest.

Så det verkar som att halva batteriet går på de två mosfetarna som helt plötsligt stänger av dem....

Men undrar om det kan bero på dessa komponenter...eller om cellerna verkar ha gett sig i den kretsen till just dessa två mosfettar då den stänger av det..

Gissar dock att det helt enkelt är skyddskretsen som stänger av delar av batteripacket för att skydda mot allt för stor urladdning för att spara batterierna...så det bör alltså bara vara några celler som har gett sig och som man kan byta ut....

Öppnade allt ....halva batteripacket låg på ca 3V medan det andra på 4V. Så obalans i laddningen helt enkelt....