TL082

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
fieldmouse
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 oktober 2013, 20:35:39

TL082

Inlägg av fieldmouse »

Hej!
Tänkte höra om någon vet vad som skiljer sig funktionsmässigt på en TL082CP och en TL082IP. Har kollat i databladen och kan se vissa skillnader som jag tycker inte bör spela någon roll (lite nybörjare på OP-amps). Jag hade använt CP tidigare men bytte till IP då den är klassad för minusgrader. Jag upptäckte dock att funktionen inte blev den samma.
Har inget schema atm, men matar inverting(-) med en referensspänning på 0,8V och non-inverting(+) med en signal som går mellan 0V och 1,7V.
VCC är 5V och jag förväntar mig då 0V ut när det är 0V in och så fort det går över 0V förväntar jag mig 5V ut. Så fungerar det med TL082CP men kör jag TL082IP så är utgången aldrig lägre än typ 3-4V när den borde vara 0V. Vilket inte blir en användbar signal.

Uppskattar idéer om hur detta fenomenet kommer sig =)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: TL082

Inlägg av TomasL »

Trasigt OP eller felkopplat.
Det är vad jag ser enbart temperaturområdet som skiljer dem åt.
C= Commercial (0 - +70 °C)
I= Industrial (-40 - +85 °C)

Bokstäverna efter typnumret brukar peka på temperaturområde, kapsling och liknande (ROHS/Ej ROHS) osv.
fieldmouse
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 oktober 2013, 20:35:39

Re: TL082

Inlägg av fieldmouse »

Tackar för svaret =)
Det fungerar som sagt med exakt samma koppling om jag använder CP. De sitter i en IC-sockel så det är verkligen 0 skillnad på kopplingen.
Jag har provat 2st IP med samma resultat, borde ju inte vara 2st trasiga?
Har provat med flera CP som alla fungerar lika bra.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: TL082

Inlägg av lillahuset »

Jag tror inte TL082 är ett bra val för din tillämpning. Du ska använda något som är specat rail-to-rail.
Har du motkopplat?

Edit: Något i stil med LM358.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: TL082

Inlägg av Pucco »

Vid 5V matning så har ju ingångarna ett common mode-område på ca 2.0-5.3 enligt diagrammen.
Går man under negativa common mode-nivån kan vad som helst hända med utgångarna.
Din 0-1.7V ligger under negativa nivån och utgångarna kan slå okontrollerat mellan matningsspänningarna, sök på phase reversal i databladet.

TL07x och TL08x familjerna är olämpliga att använda om man inte har dubbla matningsspänningar och håller ingångarna borta från dem.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: TL082

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag har använt en TL072 som elektretmikförstärkare, men det gick inte med 4seriekopplade NiMH , även om elektreten var biasersd på 2,2 V

Med ett 9V alkaliskt gick det.

Bytte OP senare.
fieldmouse
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 oktober 2013, 20:35:39

Re: TL082

Inlägg av fieldmouse »

Tackar för svaren, hittade inte de diagramen du talade om och det här med common mode input är/var utanför min kunskap, men tror jag börjar förstå var problemet ligger =)
Tackar även för förslaget om LM358. Funderar dock på om jag kanske borde använda en LM2903NG (comparator) istället. Lite orolig att jag kan få problem med störningar istället då men kanske finns andra problem också.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: TL082

Inlägg av Pedalosaurus »

TL07X är väl specade till minst 5 volt? Dubbel matningsspänning behövs inte. Funkar bra med bias på halva matningsspänningen. Använder nästan uteslutande dem till mina audiobyggen. Men man bör nog ligga på minst 7-8 volt för säker funktion.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: TL082

Inlägg av ghu »

TL07X.JPG
Bilden visar urklipp från Texas datablad. Det är lite annorlunda i ST:s datablad.
Datablad från Texas finns i lite olika versioner, men ingenstans har jag hittat att de är specade för enkel +5V matning.
Naturligtvis går det bra att använda enkel 10V matning istället för +/- 5V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: TL082

Inlägg av Pedalosaurus »

Jag har sett någonstans att man kan köra den ner till 6 volt eller +- 3 volt. Den går i vilket fall som helst utmärkt att köra med 9 volt. Har byggt många preamps med TL07X serien. Den och kusinen LF35X sitter i oändligt många gitarrpedaler varav de flesta matas med 9 volt. Därmed inte sagt att den passar med låg matning eller enkelmatning i alla applikationer.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: TL082

Inlägg av ghu »

I vissa datablad står det att TL07X kan användas ned till +/-3 V. I andra står det att prestanda försämras om matningsspänningen är under +/-6V och i ytterligare andra att minimal matningsspänning är +/-5 V. Det är med andra ord en djungel. Däremot har jag aldrig sett att det är OK med +5V.

I skriften "The BiFET design Manual" från augusti 1980 som TI har givit ut finns en beskrivning av det ursprungliga kopplingsschemat för TL07x.
Där kan man läsa: "The zener voltage of D2 controls the minimum supply voltage at which the device functions correctly, which is typically 6V"
Observera "typically" d v s det är inget garanterat värde.

En intressant sak att notera är att i olika datablad från TI där minimal matningsspänning är olika är det interna kretsschemat olika. Man har alltså ändrat konstruktionen under årens lopp.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: TL082

Inlägg av Pedalosaurus »

Ja man kan kanske inte kan vara riktigt säker på funktionen om man går ner för mycket.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: TL082

Inlägg av Pedalosaurus »

Såg nyss på ST:s specifikation av TL07X där de anger 6 volt som minimum. Kan det ha att göra med olika versioner av kretsen? Kunde ju vara ett intressant projekt. Att testa olika OP:s nedre gräns. Bygga någon enkel krets och skaffa en hög med olika OP och helt enkelt se hur de beter sig vid låg spänning.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: TL082

Inlägg av alexanderson »

Kolla istället databladen för respektive op.
CA 3130 fungerar kanske?
Skriv svar