Drivning 7-seg. flip-displayer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Drivning 7-seg. flip-displayer

Inlägg av kabelhaerva »

Hej,
Köpte 4 st sådana här för ett lek-projekt. http://www.ebay.com/itm/112089796866
Min spontana tanke är att driva dem med några L293DD (2x full h-brygga) eller dylikt. Någon PIC får styra ett gäng med shiftregister som i sin tur styr L293:orna. Men inser att detta kommer ta plats på ett kretskort samt bli dyrt(allt är relativt) med 14st L293:or och 7-8 st 8-bits skiftregister.

Innan jag staplar komponenter i varukorgen tänkte jag höra om det är någon som har något annat förslag på drivning? Ju mer man kan krympa komponent-antalet ju gladare blir jag då jag slipper routa ihjäl mig eller löda ihjäl mig. :razz:

Vet ej ännu spänning/ström-krav men kan tänka mig att någonstans mellan 12-24VDC och max 100mA/segment bör räcka långt. Får mäta upp dem när de anländer hem.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Drivning 7-seg. flip-displayer

Inlägg av Icecap »

Det finns drivkretsar för detta. Svåra att få tag på men vi har på jobbet. Kan nog undvara en.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: Drivning 7-seg. flip-displayer

Inlägg av kabelhaerva »

Aha, det låter ju intressant. Hör gärna av dig om du hittar nån!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Drivning 7-seg. flip-displayer

Inlägg av Icecap »

Javisst, en FP2800 från 1989, vecka 28.
Datablad
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: Drivning 7-seg. flip-displayer

Inlägg av kabelhaerva »

Nämen vilken söt! Den kommer ju t.o.m från Alfa-Zeta. Kommer med största sannolikhet fungera perfekt för detta ändamål. PM:a gärna detaljer om vad du vill ha för denna lilla skönhet!
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Drivning 7-seg. flip-displayer

Inlägg av Platis »

Hur funkar dessa "flip-displayer" ?
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: Drivning 7-seg. flip-displayer

Inlägg av kabelhaerva »

Sitter magneter på varje segment och via en spole som du kör en ström genom, så kan du "flippa" runt segmentet. Kör strömmen åt andra hållet så vänder den tillbaka segmentet.
Därav mitt första val av en h-brygga för att enkelt styra segmenten.



Syns rätt bra i denna videon hur de kan vridas. Finns andra modeller där man snurrar segmentet 180 grader istället för 90 grader som de gör i denna videon.
Skriv svar