Vad betyder informationen på ett relä?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ErikH
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 januari 2017, 11:08:58

Vad betyder informationen på ett relä?

Inlägg av ErikH »

Hej!
Jag är ny på forumet och har mycket bristande kunskaper inom elektronikområdet. Jag har köpt en Arduino med lite blandade komponenter för att lära mig. Jag läser på efterhand, men det här med reläer förbryllar mig och jag hittar ingen bra information. Jag förstår tyvärr inte heller databladet för de reläer jag har.

Jag har två olika typer, båda från Songle: SRD-05VDC-SL-C och SRD-24VDC-SL-C. Det första följde med i ett kit jag köpte och det sista köpte jag för att styra en vattenventil som kräver 24VDC för att öppna. Nu börjar jag misstänka att detta relä i själva verket vill styras med 24VDC, är det rätt?

På båda reläerna står det:
10A 250VAC 10A 125VAC
10A 30VDC 10A 28VDC

Jag gör ett antagande om att detta avser maximal belastning men listar inte ut varför det anges två olika spänningar för AC respektive DC.

Jag hoppas att någon här på forumet vill förklara lite snabbt vad informationen på reläerna betyder?

Mvh Erik
H.O
Inlägg: 5686
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Vad betyder informationen på ett relä?

Inlägg av H.O »

Utan att tittat databladen för respektive relä så verkar ditt antagande helt korrekt. Spolspänningen på det ena reläet är 5VDC, det andra 24VDC.

Anledning till att kontakterna specas olika för AC och DC är att det är "svårare" att bryta DC.
ErikH
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 januari 2017, 11:08:58

Re: Vad betyder informationen på ett relä?

Inlägg av ErikH »

Tack för ett snabbt svar.

Men det här med att det anges två olika spänningar för både AC och DC då? Vad betyder det?

Mvh Erik
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Vad betyder informationen på ett relä?

Inlägg av Jonaz »

ErikH skrev: Men det här med att det anges två olika spänningar för både AC och DC då? Vad betyder det?
H.O skrev: Anledning till att kontakterna specas olika för AC och DC är att det är "svårare" att bryta DC.
ErikH
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 januari 2017, 11:08:58

Re: Vad betyder informationen på ett relä?

Inlägg av ErikH »

Jodå, jag läste vad han skrev. :wink: Och kanske är det svaret på frågan utan att jag förstår det. I så fall får gärna någon brodera ut detta lite för mig så att även jag kan förstå.

Dock så tolkade jag det som en förklaring till varför spänningen anges olika för AC och DC. Vilket var värdefull information som jag uppskattar, men det var inte det jag frågade efter.

På reläerna står det:
10A 250VAC 10A 125VAC
10A 30VDC 10A 28VDC

Min fråga är vad det betyder då det står BÅDE 250VAC OCH 125VAC samt BÅDE 30VDC OCH 28VAC?

Mvh Erik
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad betyder informationen på ett relä?

Inlägg av Glenn »

Jag skulle gissa att det är så att det kan vara olika brytförmåga vid olika spänningar, men just i detta fallet råkar det vara samma.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vad betyder informationen på ett relä?

Inlägg av Magnus_K »

Precis.
Kolla tex på det här relät. Här skiljer det ganska bra i brytförmåga mellan 110V DC och 30 V DC.
Relä.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad betyder informationen på ett relä?

Inlägg av Nerre »

Såvitt jag förstått:

När likström bryts kan man få en ljusbåge som inte slocknar.

Med växelström så blir strömmen noll 100 gånger i sekunden och en eventuell ljusbåge slocknar då lättare.

Därför är det mindre risk för ljusbåge vid AC så det är lättare att bryta högre spänning.

Sen att det finns två uppsättningar tror jag är att det ena är för induktiv last och det andra resistiv last. Induktiv last är svårare att bryta. Det brukar vara nån symbol som indikerar att det är för induktiv last (men jag minns inte hur den ser ut, jag slutade jobbat med provning för 5 år sen).
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Vad betyder informationen på ett relä?

Inlägg av Pucco »

Det är ju bara att titta i databladet.
Olika standarder för test ger olika värden.

CCC kinesisk
UL/CUL USA/Canada
TUV Tyskland

CCC FILE NUMBER:CQC03001003729 7A/240VDC
CCC FILE NUMBER:CQC03001003731 10A/250VDC
UL/CUL FILE NUMBER: E167996 10A/125VAC 28VDC
TUV FILE NUMBER: R50056114 10A/250VAC 30VDC
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vad betyder informationen på ett relä?

Inlägg av bearing »

Jag har försökt bryta 100VDC med ett relä. Det hördes ett svetsljud under lång tid efter att reläet öppnat. När jag insåg vad det var som hände slog jag av matningen direkt. Vi bytte till reläer med större luftgap. Hjälpte inte. Till slut hade vi fyra reläer i serie, och det blev ändå en ljusbåge i några sekunder innan den dog ut. Och detta var med bara 1-2A ström.

Det finns kontaktorer (relä för hög ström) som med hjälp av magnetism släcker ljusbågen vid öppning. I min elbil (120VDC) körde jag länge med vanliga kontaktorer utan magneter. Kunde ofta höra ett svetsande ljud från dem. Nu har jag bytt till nya kontaktorer med magneter. Verkar fungera som tänkt. En sak man behöver tänka på angående kontaktorer med magneter är att de har polaritet. Strömmen måste gå i rätt riktning för att magneterna ska kunna släcka ljusbågen.

Växelström går ju ned till noll två gånger per period. Ifall det handlar om 50Hz borde alltså ljusbågen släckas inom 10ms. Kanske är annorlunda när det gäller induktiva laster, men det har jag ingen erfarenhet av. Men strömmen går ju faktiskt ned till noll två gånger per period även med induktiv last. Fast inte samtidigt som spänningen.
ErikH
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 januari 2017, 11:08:58

Re: Vad betyder informationen på ett relä?

Inlägg av ErikH »

Tack för era svar allihopa! Jag har till och med fått lära mig mer än jag frågade efter :D

Jag har även med hjälp av era svar lyckats använda ett av reläerna!

Med vänlig hälsning Erik
Skriv svar