Bromsande batteri

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Bromsande batteri

Inlägg av bit96 »

Det är ju bara den första km, och knapp det, sen har man förbrukat såpass ur batterierna att man får bromsmotstånd.
Och uppvärmningen sker via eluppvärmt vatten.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Bromsande batteri

Inlägg av persika »

bit96: Hur stor motor har du ? Hur mycket spillvärme får du ? Räcker det till att hålla rutorna imfria ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32535
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bromsande batteri

Inlägg av säter »

bit96 skrev:sen har man förbrukat såpass ur batterierna att man får bromsmotstånd.
Det kanske vart ett missförstånd här?
Jag menade en fysisk bromsresistor.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bromsande batteri

Inlägg av mrfrenzy »

Bromsresistorn skulle bara göra nytta en minut per körning. Efter det så finns ju plats i batteriet för regenerativ bromsning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32535
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bromsande batteri

Inlägg av säter »

Jo, det stämmer.
Samt vid kall väderlek då.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bromsande batteri

Inlägg av danielr112 »

Vid kall väderlek har man inget överskott då det går till värme. Och är det varmt är det bara första minuten slm sagt.... sedan finns det plats i batterierna
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Bromsande batteri

Inlägg av bit96 »

persika skrev:bit96: Hur stor motor har du ? Hur mycket spillvärme får du ? Räcker det till att hålla rutorna imfria ?
Om du söker på Mitsubishi Outlander PHEV så hittar du alla siffror.

Spillvärme blir det inte mycket av alls egentligen.
Kör man bara på el och låter bli att sätta på värmen så förblir bilen kall.
Isen smälter inte från rutorna eller från motorhuven. Torkarna lossnar inte, allt fryser liksom fast och förblir kallt.

Antingen kör man den inbyggd värmaren 10-30 minuter, innan man skall iväg. 10 minuter brukar räcka.
Då värms vatten upp, värmetrådar på fram och bakruta tar bort is och imma. Torkarbladen lossar m.m.
Detta går på el enbart.

Eller så slår man på värmen när man satt sig i bilen, då startar bensinmotorn automatiskt för att få upp värmen.
Det är inga problem att hålla värmen när man kör, men det förbrukar el eller bensin naturligtvis.

Om spillvärme.
Elmotorerna som sitter på fram- respektive bakaxel är vattenkylda, med glykol så klart, klarar -40 grader enligt senaste service i december.
Om just denna spillvärme tas tillvara vet jag ej.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bromsande batteri

Inlägg av Mindmapper »

Hur är det med bättre isolering och värmeväxlare i elbilar?
Skriv svar