DIR9001 - nån som lekt med?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

DIR9001 - nån som lekt med?

Inlägg av JanErik »

Håller på att bygga en DAC med DIR9001 som S/PDIF-dekoder (bara coax). Kopplad i stort sett enligt detta: http://electronics-diy.com/electronic_s ... php?id=806 .
Först låg ERROR-porten hög hela tiden även med en fin TTL-signal in. Hade skippat 33R resistorn mellan grinden och RXIN. Med den tillsatt började den synka och gav vettig I2S ut. Detta på veroboard.

När jag sedan lödde ihop ingångssteget på breadboard funkar det inte längre. Ökade resistansen till 220R, då synkade det medan jag höll fingret på ledningen på kretskortet. Försökte lägga till en kondensator på 10p efter resistorn och nu har jag fått den att synka största delen (500R trimmer istället för resistorn) men den verkar ännu väldigt känslig.

Tendensen är att det funkar bättre när jag gör signalen sämre, mjukar upp flankerna.

Eftersom DIR9001 drivs på 3.3V och ingångssteget på 5V (RXIN är 5V-tolerant), försökte jag dela spänningen till 3.3V men det hjälpte inte.

En sak jag ännu inte testat är att lyfta signalen lite. Ser en liten undershoot på grindens utgång.