Hjälp att linda om spole.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av frownlayer »

det är en TWS duster. alltså en kina atv med qingqi motor.
väldigt ovanlig tändning, då det inte finns några brytare eller cdi-boxar. och denna spolen är direkt kopplad till tändspolen. så säg vad du vill. men det är en primärspole. och jo den spolen var bränd. aldrig att en spole är hel om kopparn har blivit så missfärgad och lacken bara ramlar av när man lindar av spolen.
spolen var inte helt brunnen, den var bara delvis kortsluten.

och ja. resistansen/meter ändrar sig fort när man har så tunna trådar. men jag mätte tråden till ca 0,22mm och då räknar jag med att lacken är ca 0,02mm. så det var en 0.2mm tråd. går man upp till 0.25mm så stämmer det med ca 80ohm, men jag har nu mätt tråden på flera ställen, och jag får den till 0,20-0,22mm beroende på om lacken är avbränd eller inte.

Vi får väl veta resultatet när jag har beställt hem tråd och byggt en rigg att linda spolen på.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av bearing »

Låter som något liknande jag hade på en Derbi moppe. Tändspolen / transformatorn hade värden lik en CDI-spole, men den var kopplad direkt till spolen innanför svänghjul precis som din.

Tyckte det var en intressant lösning som jag inte sett på någon annan motor förrän nu.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av frownlayer »

DEN LEVER....

jag lindade om spolen lite snabbt och slarvigt. men det var mycket jobb att få bort all gammal tvåtaktsolja ur motorn innan den ville tända på startgas.
men den gick igång. och går. dock behöver jag rengöra förgasaren, för den startar bara på startgas, men går sen när den väl kommit igång.

här på bilden har den gått ca 5 sekunder. sen fick jag köra ut den ur garaget och starta upp den igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar