Hjälp att linda om spole.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Hjälp att linda om spole.

Inlägg av frownlayer »

Jag har en spole som verkar vara omöjlig att få tag i, så jag behöver nog linda om den själv, eller om någon annan vill göra det så är det bara att hojta till, för jag vet knappt hur man gör.

Spolen verkar ha 3 st koppartrådar som är parallellt kopplade. Vadera på ca 0.22mm, så varför har man valt att göra så istället för att ta en på ca 0.4mm, som då innebär samma area på kopparn.

Jag behöver alltså antingen en som kan linda om åt mig, eller någon som kan skicka mig tråd och förklara hur man gör.

Givetvis så betalar jag i båda fallen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av bearing »

De har använt flera tunna kardeler eftersom att dessa beter sig mer som ett snöre, medan en grov beter sig mer som en ståltråd.

Det är inte särskilt svårt att linda om själv, tar bara tid. Linda av den gamla tråden och räkna antalet varv. Linda på ny tråd med lika många varv, inte huller om buller, utan lägg varje varv noggrant bredvid föregående varv. Kan vara bra att bära handskar under detta arbete för att slippa blåsor, t.ex. diskhandskar som ger bra friktion. Om du bara ska göra arbetet en gång föreslår jag en grov tråd. Ifall du ska göra väldigt många kanske dina fingrar uppskattar den mer snörlika tråden.

Är det kortslutning eller avbrott i spolen?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av SeniorLemuren »

Att tråden beter sig som ett snöre eller en ståltråd är helt ointressant när man lindar en spole, kopparn är tillräckligt mjuk ändå. Däremot så får man plats med mer koppar på spolen om man lindar med flera tunnare trådar. (Bättre fyllnadsgrad.)

För att uppnå ett bra resultat så gäller det att spola på trådarna utan att de tvinnar sig om varandra. Man får hålla dem tätt tillsammans sida vid sida och inte klämma ihop dem som en bunt när man lindar på dem, det gäller även att man för tråden i ett jämnt lager över hela bredden, lager för lager.

PÅ bilden kan man se att spolen är helt fylld och lindar man bara med en tjockare tråd i stället för tre tunnare så får det inte plats lika många varv utan att lindningen blir för stor.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av bearing »

Senior, jag anser att du har fel, man får inte bättre fyllnadsgrad med tunnare tråd. Tråden har fortfarande ett cirkulärt tvärsnitt även fast den är tunnare, så det blir lika mycket luft i förhållande till koppar. I det här fallet blir fyllnadsgraden snarare sämre eftersom att förhållandet mellan koppar och lack i tråden är sämre på den tunnare tråden. Ifall diametern på den grova tråden är stor i förhållande till utrymmet den ska lindas på, och inte får plats med hela varv, så att det blir stora glipor, då har du rätt. Men så är inte fallet här.

Jag har lindat om en liknande spole, till en motorcykel, med drygt 1mm tråd, och den var så pass jobbig att böja/linda att jag hade ont i lederna i fingrarna under en vecka efteråt. Men 0.4mm borde gå enkelt. Och den fyller som sagt inte sämre än med flera tunnare trådar i parallell. Vid omlindning av kraftfulla RC-motorer för använding på elcyklar går dom alltid upp i diameter. Från kanske 10 tunna i parallell till 1 eller max 2 i parallell, och omsorgsfull lindning. De lyckas nästan halvera resistansen ibland. Och tar ut 10-15kW ur motorer som väger 2kg och som maxade kanske 6kW innan omlindning.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av frownlayer »

Jag hade en rulle 0.65 tråd hemma, tror ni det går bra? Spolen har ju blivit överhettad, så lite grövre tråd kanske blir bättre.

Ska man ha kortare eller längre tråd om man nu väljer en tjockare?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av bearing »

Om det finns mer plats i statorn kan du ju prova att linda till en större diameter än innan. Och hoppas att spänningen räcker. Men jag är tveksam. Linda av den andra och räkna varven. Gör en uppskattning av hur många varv per lager du får med 0.65, och hur många lager. Så kan du jämföra.

Du ska ha samma eller något längre längd, ifall du går på längd istället för varv.

Är den till tändningen?
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av frownlayer »

Detta är en tändspole, eller rättare sagt en primärspole. Just nu får jag ut spänning men i princip ingen ström, så det är något som är fel med spolen. Den andra spolen är någon form av specialspole då tändsystemet saknar brytare, och har bara 2 spolar, ingen pickup, och ingen CDI-box. Jag har fått tag på spole nr 2 efter några års sökande.

Så jag tror jag får jaga efter lite 0.4mm tråd istället.

Vet någon vart man kan tänkas köpa det?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av bearing »

Om du inte får någon ström skulle jag misstänka magnetismen i svänghjulet.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av frownlayer »

Om jag får gissa så tror jag att två av de tre trådarna är kortslutna, och att spolen bara kör på en tråd.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av frownlayer »

Det var visst inte 3st 0.22mm trådar. Det var en extra loop baklänges med en dubbelvikt tråd.

Kan detta ha någon funktion eller är det för att det kommer från Kina?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av bearing »

Tråd har alltid funnits på Elfa. Det var där jag köpte. Om det fortfarande finns vet jag inte.

Hur menar du med loopen? Och hur lång är den?
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av frownlayer »

Det var ca 4200 varv på spolen, vägde 48g, det får jag till ca 180m tråd, vilket borde resultera i ca 100 Ohm. Varje meter är ca 23.3 varv, och varje meter ger 0.55 ohm. Så några meter felräkning kan inte orsaka 20 Ohm spill. Så spolen var bränd. Tråden hade även fått en silvrig färg i mitten, samt att lacken bara trillade av ibland.

I början och i slutet så var det en ca 20cm lång tråd som låg dubbelvikt, medlindad med "huvudtråden".

Undra om den har någon funktion med spole nr 2, eller om det bara var till hjälp när man lödde fast ändarna.

Undra varför den blivit dålig. Den var inte superbra lindad, kan det ha inverkan på livslängden på spolen månne?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av bearing »

Ledsen att säga det, men jag tycker inte det låter som att den var dålig i så fall. Om diametern ändras en aning får du de där 20 procenten.

Bränd spole borde du ju upptäckt under upplindandet, och borde inneburit kortslutna varv, eller avbrott.

4200 varv låter inte som en lindning för att försörja primären på traditionell tändspole. I så fall gissar jag att den laddar kondensatorn i ett CDI-system.

Vad är det för maskin?
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av slft »

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hjälp att linda om spole.

Inlägg av Marta »

När Du köper tråd till den där skall Du tänka på att det är en krävande applikation. Det skall vara riktig hårdemaljerad tråd som måste skrapas för att kunna lödas. Kanske till och med dubbelemaljerad kan vara lämpligt. Sådan där lacken försvinner vid kontakt med lödkolv kommer aldrig att palla påfrestningarna här. Den rätta tråden brukar vara mörkt brun och det skall också stå i artikelbeskrivnigen att det är rätt sort.
Skriv svar