Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av Pen »

Jag är på jakt efter en lågprofilsockel för reläer på DIN-skena. Sockeln får mäta högst 25mm mellan DIN-skenans överkant och reläets underkant (ca 30mm till DIN skenans underkant). Poängen är att standardreläer (av många fabrikat) för kretskortsmontage då får plats under täckskivan i Normcentraler vilket är mycket praktiskt. Se bild.

Socklarna på bilden köpte jag på Elfa men de finn inte där längre. Jag har letat även hos andra leverantörer men inte hittat något. De flesta mäter ca 5mm för mycket. Är det någon som vet var det finns att få tag i?

Önskad stiftbild:

x---------x
x--------x-x

7.5mm mellan raderna. 20mm mellan stiften i övre raden. Offsett 3.5mm i ziczac mönstret. Det är defactostandard typskt
för 10A reläer med en växlande kontakt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av Akai »

Jag använder dessa : http://www.ebay.com/itm/Sainsmart-DIN-R ... Sw1XdUYFzK

De går under täcklocken, men det är på håret!
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av Pen »

Tack för tipset. Helst skulle jag vilja ha en sockel utan kretskort eftersom det är lite av poängen att jag slipper lita på att isolationsavstånd och foliedimensioner är korrekta. Det finns ju en uppsjö av interfacekort som dessvärre inte uppfyller kraven. Just detta som du använder kan man dock misstänka är av hyfsad kvalite eftersom reläet är av bra kvalitet.

PS: Mina reläer är kopplade till olika faser så därmed måste det vara kraven för 400V AC som uppfylls mellan dem - t.ex. på ett gemensamt kretskort.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av CPMS »

Finns en ganska låg modell av sockel till det fina G2R relät.

Kolla en bit ner på denna:
http://www.farnell.com/datasheets/71899 ... 1483550199
eller: http://www.farnell.com/datasheets/68135 ... 1483550199
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av Pen »

Hej. Det är lite som Murphys lag här. Sockeln till industrivarianten (den med flatstiftanslutning) av G2R uppfyller möjligen mitt krav men tyvärr har de istället gjort själva reläet 10mm högre än kretskortsvarianten. Annars tycker jag egentligen att flatstiftanslutningen är mer rejäl än pinnstiftanslutningen.

Börjar nästan fundera på om det finns något alternativ till täckbrickor för Normcentralen som medger att reläet skjuter ut lite grann. En sådan här profil på täckbrickan:

..... ________......
___I.............I___

(ignorera prickarna, de är där av rittekniska själ)

Men de vill väl hellre sälja "Normreläer" till en kostnad av 5-10 ggr priset bara för prefixet "Norm".
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av CPMS »

Har du hög eller låg profil på din-skenan i normkapslingen?
Alt. använd en skena bara till G2R relän och flytta in skenan 15mm i kapslingen?
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av Pen »

Profilen mäter 8mm från underkant plåt till överkant plåt. Vet inte om det är låg eller hög men det är den standardskena som jag ser i alla Normcentraler. Finns det en profil som är lägre? För isåfall skulle det ju kunna fungera.

Din ide att flytta in skenan tyckte jag var bra så jag kollade upp det. Jag har ändå reserverat den undre skenan för enbart reläer så att jag kan hålla klenspänningen helt avskiljd från resten av centralen. Tyvärr är skenan fäst på ett sätt som inte tillåter att den flyttas in. Den sitter på en gemensam utfällbar ram för alla tre skenorna.

I princip skulle man ju kunna bocka till en skena med egen profil. Helt slät kan man däremot inte göra den för då blir det ingen stadga.

Edit: Kollade lite och tydligen är lågprofilen 7.5mm och alternativet 15mm. Så då har jag redan lågprofil dessvärre.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av Pen »

Kan tillägga att det närmaste jag kommit en lösning själv är denna sockel:

https://www.elfa.se/sv/relaesockel-poli ... &simi=94.5

Reläet hamnar troligen under täckbrickorna men istället sitter NC-anslutningarna för högt. Kapar man bort dessa så kan det alltså gå, men frågan är om det går att göra detta på ett hyfsat snyggt sätt. En förutsättning är att sockeln kan sprättas upp och att man kan ta bort metallblecket för NC helt.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av Pen »

Nu hittade jag äntligen en lågprofilsockel:

http://se.farnell.com/finder/95-63sma/s ... dp/1169216

Tillverkas av Finder (som för övrigt verkar ha seglat upp som en mycket populär relätillverkare).

Tack ändå för tipsen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av tecno »

så därmed måste det vara kraven för 400V AC som uppfylls

Den du länkar till är ju 250V AC
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av Pen »

Kravet på ett enskilt relä eller sockel är 230V. Kravet mellan två reläer eller socklar, eller på ett kretskort med mer än ett relä eller sockel är 400V.

Man kan förstås fundera över huruvida två socklar som monteras kant i kant klarar 400V. Men det blir ju s.a.s. dubbel isolering mellan dem - en på varje sockel. Så jag känner mig ändå rätt bekväm att det är ok.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lågprofilsockel för reläer på DIN-skena

Inlägg av tecno »

Ah... då är jag med. Borde ju vara lugnt.
Skriv svar