Kvalitet LM2596 moduler

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Kvalitet LM2596 moduler

Inlägg av bobobo »

Jag tänkte köpa lite nya LM2596 moduler att ha i lager.
Ebay svämmar ju över av dessa moduler...

Finns dessa i olika kvalitet? eller tillverkas alla på samma fabrik...

För mig spelar det ingen roll om de kostar 5, 10 eller 50kr/st. (Men inte gärna 500kr/st). Däremot vill jag ha bästa MTBF och minsta brandrisk.

Jag köpte ett gäng för c:a 3 år sedan, har nog använt c:a 8st. 1st blev varm och släppte ut röken vid <100mA, 24->5V efter någon timmes drift. Bytte mot en likadan som fungerade.

Den vanligaste modulen är väl denna:
s-l500.jpg
Men sen har jag sett att den finns med hålmonterade kondingar:
s-l160.jpg
Och som olika mini:
s-l1600.jpg
s-l16.jpg
Har mini-modulerna sämre stabilitet/mer rippel? Förövrigt så är liten storlek nästan oftast en nackdel i mina applikationer...

Eller med skruvplint och display:
s-l1.jpg
Skruvplint ser jag som en ganska stor fördel i mina användningsområden. Displayen en liten nackdel. Men som sagt så är driftsäkerhet högst prioriterat.

Någon med tips på ebay/alix-säljare eller annan källa till "bra" moduler?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kvalitet LM2596 moduler

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har nog kört de flesta av dessa utan problem! Men har du plats, så är större tryggare!
Det enda som stör mig är att de är onödigt svåra att ändra värdet på!
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Kvalitet LM2596 moduler

Inlägg av maDa »

Jag har också lyckas ha itu en del "LM2596"-moduler. Gissar på att det finns en del fake LM2596 där ute.

Har några mini med ("D-SUN") dessa har nog betydligt högre effektivitet och verkar hålla bra, både för 5V och 3.3V.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Kvalitet LM2596 moduler

Inlägg av bobobo »

Skummade igenom lite diskussioner på andra ställen:
Ja D-sun / MP1584 modulerna verkar ju ha klart bättre verkningsgrad.
LM2596 modulerna verkar många forum vara överens om att de "alltid" är fake chip. Tydligen switchar de på 50-60kHz istället för 150kHz och har därför för liten induktor för att fungera bra...
Men någon skrev att den som testade mätte switchfrekvensen på fel sätt.

Fick inte alls lika mycket träffar på "Fake MP1584" som på "Fake LM2596"...

Men jag har generellt 24v inspänning och vill kunna få ut 5-20v. Med 24v inspänning känns det som lite lite marginal till rekommenderat max för MP1584.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Kvalitet LM2596 moduler

Inlägg av LaRdA »

Om jag skulle vilja minska risken att dessa billiga modulerna havererar när dom är monterade i ett projekt så skulle jag nog köpa ett gäng moduler från olika källor och sedan koppla upp dom under ordnade former och provköra dessa en period (några dygn kanske?) med en last och omgivningstemperatur som överskrider den i det färdiga projektet.
Då har du möjlighet att sortera bort de moduler som inte uppfyller dina krav på värmeutveckling och hållbarhet vilket bör minska risken att någon av de kvarvarande havererar när de senare används.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kvalitet LM2596 moduler

Inlägg av Pen »

Jag skulle välja en modul med dimensionering som inte är inbesparad till bristningsgränsen. Det var ett tag sedan jag höll på med dem men jag tror att induktansen på 33uH i första bilden är precis minimum. Och gärna lite större (mindre ripple) och rejälare (bättre livslängd) elyter. Det blir även ripple på inkommande matning som beroende på tillämpning kan vara relevant eller ej.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Kvalitet LM2596 moduler

Inlägg av bobobo »

Ja, det låter ju bra och egentligen precis det jag är ute efter, en modul som inte har alla komponenter dimensionerade på bristningsgränsen. Frågan är om det finns att hitta?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kvalitet LM2596 moduler

Inlägg av Sverige »

Skriv svar