Vågar jag använda 380VAC halvledarrelä till 400AC

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vågar jag använda 380VAC halvledarrelä till 400AC

Inlägg av bearing »

mAVRick skrev:Jag har själv gjort en 'teardown' på en 40A "Fotek" SSR, och den satt det en 10A triac.
Borde ju fungera fint för en resistiv last på 1500W. Blir ju knappt 4A med 400V. En lagom mysig last för en 10A triac.

Om nu de här kinesiska redan är köpta är det ju dumt att slänga dom när de lär fungera om man kör dem långt under spec.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Vågar jag använda 380VAC halvledarrelä till 400AC

Inlägg av mAVRick »

bearing skrev: Borde ju fungera fint för en resistiv last på 1500W. Blir ju knappt 4A med 400V. En lagom mysig last för en 10A triac.

Om nu de här kinesiska redan är köpta är det ju dumt att slänga dom när de lär fungera om man kör dem långt under spec.
Absolut! Nu är ju tydligen problemet löst för TS redan, men Fotek kopiorna är det inget större fel på förutom att de är felmärkta (vilket iofs är jäkligt illa... iaf om man inte vet om det, vilket de flesta rimligtvis inte gör...).
TomasL skrev: Varför inte köpa riktiga, Crydom?
Absolut (igen)! Har man cash, så är väl det fint som snus. Men om man är ute efter pris/prestanda så skadar det väl inte med såna tips heller :)
Skriv svar