Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Dioden
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 september 2011, 13:13:02
Ort: Östersund

Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av Dioden »

Hej!

Har en gammal ladugård som jag försöker förhindra från förfall och är i färd med att bygga ventilation till. Jag har en fläkt (typ datorfläkt) som jag vill ska ventilera in luft in i ladugården om yttertemperaturen överstiger temperaturen inne i ladugården. Ju kallare det blir i ladugården ju större risk är det att marken under betongen fryser och spränger sönder grunden (det har redan hänt). jag har i år dränerat bort regnvatten som i princip fyllde på grunden med vatten förut. Det blir lite dyrt att bekosta uppvärmning då det är en stor yta att värma upp. Har även planer på att bygga en luftsolfångare. Så är det någon som har en lösning på detta eller tips så tar jag tacksamt emot dom. Jag har letat lösning men bara hittat system som jobbar med en givare och ingen differensstyrning.

Admin får flytta tråden om den hamnat galet.

Mvh Kristoffer
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av elshorto »

Datorfläkt låter litet till en ladugård, inte riktigt anpassad till klimatet heller. Du borde överväga en annan fläkt.
För att få ut mycket fuktig luft brukar man suga ut luft så högt upp som möjligt.
Jag misstänker att det är lite springor här och där annars får du komplettera med tilluftsventiler.

Styrningen har jag tyvärr ingen koll på.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Rätt tänkt!
Men det är inte värme du vill ha in. Det är fukten som skall ut.
Det finns höfläktar som har kapacitet för kubikmeter byte. Jag utgår från att du har 230V tillgängligt. Så en Arduino och några sensorer plus ett relä bör lösa din bevarandesjäl.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av SeniorLemuren »

På den tiden jag jobbade på Nima så sålde vi sådan typ av utrustning som du behöver.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av grym »

finns med difftem, ska kolla om jag hittar namn på det

annars går det ju att bygga relativt enkelt
Dioden
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 september 2011, 13:13:02
Ort: Östersund

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av Dioden »

Nä det kanske är i klenaste laget med en datorfläkt, hittade Fresh (fresh.se) fläktar som har ett flöde på 135m3/h, finns både badrumsfläkt (fuktstyrd) samt värmeförflyttare (tempstyrd), kostar ju en slant men den låga förbrukningen på max 5,5w var helt klart lockande. Så långe jorden under betongplattan (som endast ligger på sand utan isolering, gammal konstruktion. funkade bra när det var fullt av kor som höll värmen.) inte är frusen så blir det ju ganska fuktigt där inne, så saker rostar ju. men en kombination av temp och fuktstyrning kanske är att föredra men då blir det väl så avancerat så man inte lyckas med nåt...
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av elshorto »

Dräneringen kan i värsta fall göra frostproblemen värre. Makadam bildar ju ganska stora springor som släpper ut varm luft nerifrån och så fylls det på med kall uppifrån. Det gäller att det finns ett lager som stoppar luften.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av larky »

För att försöka att besvara grundfrågan, även om jag håller med om att fukthalten bör påverkar styrningen.
För att styra, en arduino eller en NodeMCU.
Som sensor, två styckern DHT22
För att det ska hända något, ett relä.

(Enda) fördelen med att välja en NodeMCU istället för en arduino är att om du skulle ha wifitäckning där du sätter din styrning kan du enkelt ladda up temperatur och fuktinformation till exempelvis thingspeak, inte nödvändigt men kanske lite kul.

Programmeringsmässigt är det inget problem att styra på relativa temperaturer eller ens relativa fuktigheter, men för att ta hänsyn till absolut fuktighet behövs lite beräkningar då sensorerna bara mäter RH.
Dioden
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 september 2011, 13:13:02
Ort: Östersund

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av Dioden »

Använde nog ordet dränering lite fel, då det inte är nergrävd några dräneringsrör utan det är en hängränna som förut inte hade något stuprör utan allt vatten landade alldeles vid hörnet på huset och nu är det ett stuprör monterat som sedan leder vidare ner i ett markrör och sedan bort från huset, men nog om detta.

Jag är helt novis vad gäller Arduino och vad man behöver för grejor för att få det att funka men det låter helt klart som en mycket spännande utmaning. Hittade en pryl på Conrad.se https://www.conrad.se/Temperatur-differ ... &pi=191253
Folk verkar använda den till luftsolfångare och dyl kanske kan vara nåt...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av grym »

en sak som funkar hyggligt bra är solstyrt

körde en fuling i garaget i somras, ville ha ner värme i betongen och hadde en liten 12v takfläkt och en solpanel , lös solen startade fläkten och tryckte ner varmluften till golvet, gjorde skillnad mot hur det var förr, då blec det oftast varmt uppevid men golvet tog lång tid på sig att bli varm
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av larky »

Du behöver inte mycket för att komma igång,

DHT22
http://www.ebay.com/itm/DHT22-AM2302-Di ... SwImRYGKDs

Relä
http://www.ebay.com/itm/5V-One-1-Channe ... SwXeJXfilD

Arduino
http://www.ebay.com/itm/New-UNO-R3-ATme ... rmvSB=true

En dator med arduino programvara.
Lite koppllingskabel mellan de olika delarna, typ http://www.ebay.com/itm/231510788891?rmvSB=true

Googleskills att klippa och klistra halvfärdig kod till dit program, det mesta finns nog redan.
Dioden
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 september 2011, 13:13:02
Ort: Östersund

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av Dioden »

Ja det är smart, min morbror byggde en luftsolfångare av ölburkar och fläkten till den startas av just en solcell och det funkar jättebra :)
Dioden
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 september 2011, 13:13:02
Ort: Östersund

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av Dioden »

Tack så mycket för alla tips, det känns som att jag kommer att lösa detta och jag kommer definitivt att fördjupa mig i Arduino som verkar väldigt intressant.

Mvh Kristoffer
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av NULL »

När jag läser den här tråden kommer jag att tänka på de där transparenta takpannorna av glass, vart tog de vägen, finns de att köpa någonstans?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Temperaturdifferensberonde fläktstyrning

Inlägg av grym »

"När jag läser den här tråden kommer jag att tänka på de där transparenta takpannorna av glass, vart tog de vägen, finns de att köpa någonstans?"

hm, busungar som åt upp dom? , jag tror jag hjälpte till med

du tänkte inte på dom halvgenomskinliga av glasfiber ?
Skriv svar