Komponenter till reglera volt

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
oolong
Inlägg: 31
Blev medlem: 4 oktober 2013, 12:30:02

Komponenter till reglera volt

Inlägg av oolong »

Ville ha ner 20v (från laptop strömsladd) till 12v.
Har en del komponenter ifrån ett slaktat nätagg, men det ligger lite utanför min kunskap att begripa exakt vad dessa komponenter gör.
Men där är ju en del 12 volts linor på ett nätagg till en dator så det borde gå tänker jag.

Uppskattar om någon kunde förklara lite vad dessa delar gör, om de är mer komplexa att använda än en enkel 7805 exempelvis (som jag börjar ana)?

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Komponenter till reglera volt

Inlägg av TomasL »

Nu har jag iofs inte kollat upp exakt vad de gör, men det troligaste är att det är en bunt dioder och MOS-Fetar, så glömm det.
Kör med en 7812 eller nått motsvarande, beroende på hur mycket ström du vill ta ut.
oolong
Inlägg: 31
Blev medlem: 4 oktober 2013, 12:30:02

Re: Komponenter till reglera volt

Inlägg av oolong »

Ok glömmer mosfettarna tackar för snabbt svar och köper lite 7812.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Komponenter till reglera volt

Inlägg av ochkl0620 »

7812 klarar väl normalt 2A, då lär du också behöva en skaplig kylfläns. Även ett par kondingar.
Hur stor är lasten? Är den bara på ett par A så finns det färdiga 12v väggvårtor som klarar ett par A :)
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Komponenter till reglera volt

Inlägg av Nerre »

Ja allt med tre ben är inte spänningsregulatorer...

Nätagget du har slaktat var antagligen ett switchat, då är det som sagt var MOSFET:ar och dioder som sitter i dem.
oolong
Inlägg: 31
Blev medlem: 4 oktober 2013, 12:30:02

Re: Komponenter till reglera volt

Inlägg av oolong »

Kollade upp en av dessa komponenter och den var mycket riktigt en mosfet.

För att slippa meka med min laptop väggvårta som är biffig och sedan reglera ner till 12v kom jag på att det kryllar ju av 12v linor på min nuvarande desktop nätagg borde väll gå att ta en sådan (och ifs enbart kunna använda den när datorn är igång då), vill ha en brytare sätter helt enkelt den en sådan 12v lina eller tar nätagget stryk kanske när man slår av/på strömmen med egen brytare, det är de kanske inte byggda för eller? :humm:
Så länge jag håller mig inom maxlasten vad de klarar av borde det väll funka, får kolla i manualen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Komponenter till reglera volt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla om inte någon här inne har en liten smidig SMPS DC/DC-omvandlare att sälja för en billig peng. De är väldigt effektiva (låga förluster) och kan matas med stort spänningsområde och kan justeras till stort utspänningsområde.
Typ SÅDAN HÄR.
Skriv svar