Logisk krets för att få fast lysande LED i switch

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
pallejarl
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 november 2016, 11:14:00

Logisk krets för att få fast lysande LED i switch

Inlägg av pallejarl »

Hej,

Jag löser vanligen mina uppgifter med mjukvara, men denna gång tänkte jag 'keep it simple' och använda färdiga logikkretsar, men vet inte riktigt hur jag letar på rätt pryl.

Jag ska bygga en panel med 8 knappar off-(on) (med inbyggd LED i varje knapp) som styr scener i en DMX-recorder och själva styrningen har jag klar i huvudet. Däremot skulle jag vilja få den inbyggda LEDen i varje knapp att lysa efter att jag tryckt på den, och slockna om man trycker på en annan knapp (då den nya knappen skall lysa istället). En väldigt vanlig indikering för att visa aktiv knapp, som lätt går att skriva ihop i t.ex. en Arduino, men jag vill testa nåt nytt den här gången och det borde finnas nån hårdvara som kan lösa detta tycker jag.

Någon som har några idéer till en hw-noob som jag?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Logisk krets för att få fast lysande LED i switch

Inlägg av Swech »

Vad skall hända om man råkar trycka på 2 eller fler knappar samtidigt?

Swech
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Logisk krets för att få fast lysande LED i switch

Inlägg av Swech »

Förslag

Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pallejarl
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 november 2016, 11:14:00

Re: Logisk krets för att få fast lysande LED i switch

Inlägg av pallejarl »

Det där ska jag kolla närmare på!

Om man trycker på två eller fler knappar samtidigt skall kommandot helst ignoreras. Jag läser bara i mobilen nu, så ser ditt schema lite dåligt. Vad händer i det om man trycker fler knappar samtidigt?
Skriv svar