Fler frågor om FET/Tyristor till batteriladdare.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Fråga om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av Borre »

I switchade sammanhang är det normalt inget problem att parallellkoppla mosfet, men man får såklart tänka till hur man placerar mosfetsen så att inte någon sitter "längre bort" med högre resistans än någon annan.

Två kan säkert fungera, men tänk på att ju fler ju mer tungdriven blir gaten. Skulle nog säga att den mosfetdrivare (gatedriver) inte alls är så dumt i det här fallet.
60V bör räcka utan problem.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fråga om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av grym »

skulle du köra med ex en stepdown så skulle du behöva ha en filterkonding
ska du få ner ripplet med likriktare så kan du sätta en induktans mellan likriktaren och batteriet

förr gjorde man detta för saker som man inte ville ha rippel, ex likriktare till batterimatningen av telefonväxlar, där körde man med tyristorstyrning och induktans
på någon jag tagit hand om var det rinkärnetrafo och nästan lika stor ringkärne induktans

jag har kört kombinationen trafo likriktare induktans för att få nber ripplet
då kommer utspänningen vid max last vara medelspänningen från trafon - likriktaren

med konding blir den mycket högre och toppströmmen väldigt hög


sedan har jag kört med grovladdning rakt av på det sättet, och sedan finladdning det sista med linjärreglering
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Fråga om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av rvl »

Har svårt att se att själva batterierna är i behov av nån rippelfilterkonding. Har inte sett kondensatorer i de grovladdare jag sett inälvorna av. Dels agerar väl batterierna själva "kondensator", om man är intresserad av hur spänningen ser ut för eventuell last kopplad till batteriet under laddning. Men tja, varför inte en drossel för att jämna ut srtömmen, om man vill?
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Skall ta och hänga på oscilloskopet i morgon och kolla hur det ser ut. Jag tror som du att batteriet på grund av sin låga resistans jämnar ut stömmen/spänningen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fråga om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av grym »

spänningen japp, men strömmen, njeeet
fundera lite på det så är det glasklart
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Fråga om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är inte den kunnigaste person vad gäller tillämpad elektronik men jag lurar på en sak, om MOS ska switcha ner spänningen till ett visst medelvärde så tror jag att du måste ha en drossel.

Anledningen är dels att drosseln medelvärdesbildar dels att MOS annars ser en dynamisk kortslutning pga batteriets låga inre resistans.

Jag tror dessutom som Ni dvs att kondensator inte behövs av ovan sagda anledning dvs att batteriet agerar kondensator.

Storleken på drosseln vet jag dock inte hur man räknar ut även om XL=10RL är en tumregel.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fråga om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av Icecap »

SeniorLemuren: V.g. bortse från rogerk8's kommentar, han vet i vanlig ordning inte vad som händer.

Om du ska ha en riktig switch-mode måste du såklart ha en induktans.

Jag hade gjort ett kretslopp som laddade upp induktansen till det går en viss ström igenom den (strax innan mättnad eller lägre) varefter det slår av MOSFET'erna.

Bygger man det sedan så att en puls (från t.ex. PWM-utgången på en µC) aktivera det hela har du ett självkörande system där du kan ställa maxströmmen.

Då kan du styra energin som överförs vid att reglera frekvensen på PWM-pulserna och tända och släcka för dom och på det vis göra en konstantströmsladdare där du kan styra strömmen med pulsernas frekvens.

Ganska enkelt i grunden.

Jag ser för mig en flip-flop som triggas av inkommande puls och nollställa av strömmen genom induktansen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det här med transistorer och MOSFETar är jag dålig på.

**Denna mening förstod jag inte:
Jag hade gjort ett kretslopp som laddade upp induktansen till det går en viss ström igenom den (strax innan mättnad eller lägre) varefter det slår av MOSFET'erna.
Jag trodde man kunde använda en MOSFET som en strömbrytare och helt enkelt PWM-styra den med utspänningen direkt från en ofiltrerad brygga. Kanske det blir en riktig fullösning men nog trodde jag det var möjligt.

Själva styrningen av strömmen med PWM via en µC är jag införstådd med. Det är denna drossel jag inte förstår meningen med.

**EDIT: Efter en natts god sömn tänker jag att du menar att man, när man startar laddningen, håller FET:en öppen tills man uppnått maxström, sedan börjar man reglera.

Jag har hittat en drossel i mina gömmor i dag som har samma area på kopparen som sekundären på transformatorn. Vet inte vilken induktans den har så det är väl bara att testa.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fler frågor om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av Icecap »

Nej.

En switch-mode reglering görs vid att ladda upp spolen med ett magnetfält. Detta representerar en viss konstant mängd energi.

Laddar man mer än till kärnan blir mättat blir det värme av det överskjutande och kanske *POOF* pga. en del intressanta effekter vid mättnad av kärnan.

Spolens energi ska sedan släppas ut till utgången, det sker vid att drivtransistorn stängs helt (och snabbt) och att dioden tar över.

Så transistor får inte vara på längre tid än att spolen nästan mättas!

Hur ofta man sedan överför denna energimängd beror på vad man behöver och strömmen jag pratar om är strömmen genom spolen, puls för puls.

Se varje laddning som en foton, vill du ha mycket ljus ska du ha många fotoner snabbt, behöver du bara lite ljus är få fotoner pe sekund helt fint.

I detta fall kan man även reglera vid att korta uppladdningstiden, då kommer varje laddningsöverföring att minska energimängden per puls.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fler frågor om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag förstår inte någonting. Talar vi om samma sak? Så här tänker jag. Byt ut motorn i schemat mot batteriet som skall laddas. Kanske du talar om primär switch-mode?
PWM.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Fler frågor om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Jag förstår inte någonting. Talar vi om samma sak?
Håller med dig, jag förstår inte heller vad han säger :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fler frågor om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av Icecap »

OK, jag uppfattade det som att du ville köra en SMPS-laddning. Problemet med den skiss är att strömstöten blir hårda.

Som jag har fattat det är det 24V du har med en del Ampére och ska ladda 12V batterier.

Självklart kan du köra ren PWM som du skissar och det kan fungera bra. Men blandar du in en drossel för att minska strömtopparna kommer du att vara tvungen att ta hänsyn till mättningen av kärnan och laddningen av spolen, i alla fall om den har en viss storlek.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fler frågor om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det jag laddar är en 12V batteribank med en maxström på 1800 Amp. (4x450 Amp parallellkopplade blyaccar) Max laddström blir typ 40-45 Amp så den låga resistansen i batteribanken tänker jag utjämnar de strömtoppar som vill uppstå.

Jag har testladdat med 25 amp i ett par timmar i dag och allt verkar funka bra. Återstår att bygga ihop en styrning nu då. Det blir nog Arduino eftersom jag har färdiga plugin TFT-displayer till Arduino Mega.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Fler frågor om FET/Tyristor till batteriladdare.

Inlägg av Spisblinkaren »

Den här dök upp som reklam i min yahoo-mejl, kan det vara nåt?

https://www.elfa.se/sv/mosfet-60-55-95- ... iteo_se_sv

MVH/Roger
Skriv svar