Halleffekt sensorer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
zzarr
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 juni 2016, 12:30:43

Halleffekt sensorer

Inlägg av zzarr »

Hej!

Jag har huvudsakligen 2 frågor angående halleffekt sensorer.

Finns det en lämplig sensortyp som man kan känna av riktningen på en stavmagnet?
Om man kan, vilken typ av sensor och hur påverkar andra magneter med samma polaritet?
Anledningen till frågan är att jag tänkte försöka göra ett system för självkörande modellfordon.
Iden är att man sätter magneter under vägen med jämna mellanrum där man t.ex. alltid har nord mot vägrenen och syd mot mötande fällt. (På en väg med 1 fil i vardera riktning så får man nord-syd-nord.)

Kan man ta reda på varvtalet på en elmotor som har borstar/kol?

MVH
/ Rasmus
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av Icecap »

Ja. Det finns analoga hall-sensorer. Hur "andra" magneter påverkar är omöjligt att svara på, sensorn rapporterar det magnetfält som finns och hur magneterna interagerar kan man inte styra. Sensorn kan bara visa summan.

Ja, man kan avkänna varvtalet på en borstat DC-motor. När den kör med fast spänning varierar strömmen lite beroende på kummukatorns position på borstarna. Vid att filtrera en del kan man få en variation som kan användas för att avkänna varvet.

Det är dock avsevärd enklare att ha en avkänning av axelns position med någon form av positioneringsskiva eller pulsskiva eller liknande.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av Andax »

Du kan ju titta här ooch se om du hittar något passande: http://ams.com/eng/Products/Magnetic-Position-Sensors
Problemet är att de oftast är anpassade för ett specifikt magnetfältintervall. Dvs man är beroende på att vara på ett ganska snävt specificerat avstånd från magneten.

Ett alternativ är sk linjeföljare, som optiskt, mha av t.ex opto-läsare kan skilja ljusa och mörka fält.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har haft någon tråd uppe förut om RSP Room Satelite Posision, hur man nu skulle göra detta. Faller har något och jag har kört med MagRacing.
Du TS får gärna skissa upp hur du har tänkt! Drivning av fordon och Skala förstås.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av Andax »

Har för mig att Korken här på forumet höll på med något projekt som använde DW1000 (http://www.decawave.com/products/dw1000) för positionering.
SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av SvenW »

Jag tror att zzarr's första ide kulle fungera rätt bra, om det handlar om bilar i modellskala.
Har använt hallsensorn Allegro a1324 som kostar 17kr på Elfa. Tror att den skulle fungera fint.
Det går åt en hel del permanentmagneter, men keramiska är rätt billiga. Man kan förstärka dem lite med järntråd eller spik.
Det finns också många alternativa lösningar som t.ex. växelsströmsslinga i vägen och upptagarspole i bilen.
zzarr
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 juni 2016, 12:30:43

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av zzarr »

Hej alla ni!

Tack för alla svar!

Jag ska gå igenom alla länkar/komponenter som nämnts och försöka avgöra vad som kan vara lämpligt.

Jag glömde nämna, det går givetvis tänka sig en lösning där man har fler än en sensor och jämför data från dem.

Jag ska ta fram en bild som illustrerar hur jag tänkt mig.

MVH
/ Rasmus
zzarr
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 juni 2016, 12:30:43

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av zzarr »

Hej!

Nu har jag gjort en bild som illustrerar hur jag tänker.

Tanken är att man med tre sensorer kan centrera fordonet med hjälp av magnetfältets styrka
och att man ser till att fordonet rullar 90 grader mot magnetfältets riktning.

Skulle detta vara en möjlig lösning eller är jag ute och cyklar?

(Notera att bilden är en illustration av en tanke och inte är skalenlig.)

MVH
/ Rasmus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av nomis_82 »

Skulle Magnettape funka kanske? :humm:
zzarr
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 juni 2016, 12:30:43

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av zzarr »

Hej nomis_82!

Givetvis, så länge ett tillförlitligt magnetfält finns så att ett fordon kan känna av det.

Men problemet är hur man känner av det. (Om det går att göra som i min bild.)

MVH
/ Rasmus
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av Icecap »

Självklart går det att känna av och styra efter det.

Men det blir en fasligt massa magneter om inte fordonet kör autonomt mellan varje magnet.

Vid att ha 4 st sensorer monterat i en rektangel bör det - inom vissa gränser - vara möjligt att avkänna magnetens vinkel gentemot fordonet och placering i sidled.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av ecenier »

Är wire guidance ett alternativ?
Här är ett exempel på vad jag menar, http://www.philohome.com/sensors/filoguide.htm
zzarr
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 juni 2016, 12:30:43

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av zzarr »

Hej Icecap och ecenier!

Jag gillar båda era inlägg.

Något jag inte skrivit men som har legat i grunden för iden med magneter är att jag eventuellt tänkte ha spårvägar (spår för spårvagn) med.

Så min ide var att ha magneter med jämna mellanrum där fordonet själv kör mellan dem beroende på hur magneten är vriden.

Vad det gäller "wire guidance" har jag aldrig kommit i kontakt med mer än Fallers variant som har en magnet på en sko (det jag vill undvika).

Men det där ser intressant ut.

Jag ska läsa om "wire guidance" och se om det kan störas av eller inte störas av spårvägarnas spår, om det inte störs är det ett klart tänkbart alternativ.

MVH
/ Rasmus
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av ecenier »

Wire guide tror jag är tekniken bakom mycket av de självkörande bilarna på legoland.
Det var i samband med besöket där i sommar som jag läste lite mer om det.

Om du tittar på web-sidan jag skickade, så är det inte speciellt dyra kompnenter som behövs.
zzarr
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 juni 2016, 12:30:43

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av zzarr »

Hej igen ecenier!

Jag har kikat som hastigast på den.

Jag bara undrar om strömmen i eventuella spårvägsspår kan störa.

Jag måste helt enkelt förstå djupare hur det fungerar.

Men du har rätt, det ser billigt ut.

Jag pikade en gång till mot den, den kör i 50kHz bandet i tråden, det kan fungera
och borde inte störas av spårvägsströmmen då likström blockas i kondensatorer.

Inte heller den typen av signal som kallas DCC som används bland modelltåg bör vara något
problem (den ligger på 6-7kHz).

MVH
/ Rasmus
Skriv svar