Halleffekt sensorer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
zzarr
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 juni 2016, 12:30:43

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av zzarr »

Är det någon som har erfarenhet/kunskaper hur man skulle göra en wire guidance
i mindre storlek än den i länken som ecenier postade?

Tänk ett avstånd mellan spolarna på ca 15mm (så små spolar som möjligt).

Gärna 3V för fordonets spänning.

Slingans spänningskälla skulle vara 12V. (Går givetvis att reglera ner.)

Behöver hjälp att räkna på hur kretsarna beter sig.
marcushofflander
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 mars 2016, 15:02:14

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av marcushofflander »

Din tanke med magneten och hallsensorerna fungerar nog när bilen står precis ovan magneten men det blir nog snabbt problem då bilen åker vidare, då magnetfältet ändras.
Det blir fruktansvärt mycket logik för att bilen ska förstå hur den är orienterad efter magneterna. Säg att bilen står på magneten och kör framåt. Om du har en sensor som kan exakt peka vart magnetens centrum är (låtsas att det är så enkelt) så kommer den peka bakom bilen ju längre bort från magneten bilen kör, fram tills magnet nr 2 börjar påverka, då kommer pilen vrida sig mer och mer mot golvet igen tills bilen står mitt emellan magneter. Fortsätter bilen köra så kommer pilen mer och mer börja peka framför bilen, i och med att bilen påverkas mer och mer av magnet nr 2´s magnetfällt, tills bilen står på magnet nr 2.
Detta låter ju som att det kommer funka! Problemet som kommer är att du måste stoppa in logik för att bilen ska hålla reda på då det är rätt att pilen pekar framåt, bakåt och rakt ner, vad gör bilen om den råka missa en magnet lite grann? Hur definieras lite grann i maskinkoden? Dessutom kommer det aldrig vara en pil som pekar rätt hela tiden utan det kommer bråka!

Jag tror dock du kan få till det med hall-sensorerna bra i alla fall med antingen megnettejp eller en tråd som går längst hela banan där en växelström går. Då behövs bara logiken: Mittensensorn har starkast magnetfällt = Kör frammåt, Vänster har har starkast magnetfällt= sväng vänster, Höger har starkast magnetfällt = sväng höger. Kommer vara svårt för bilen att åka utanför.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av Icecap »

Min teori är att med linjära sensorer som är "kalibrerat" till att ge rimligen lika utslag kan man avkänna en del.

Monterar man 4 st sensorer, två fram och två bak, bör man - inom rimliga gränser - kunde avgöra om man är höger eller vänster om en magnet.

Kombinerar man detta med "hur var det med förra magnet" kan man - med lite tur - få den till att "inse" att nästa magnet är vriden för att ange en ny riktning.

Detta utgår ifrån att fordonet kör efter magneter som ligger på tvärs av körriktningen och som kan vridas för att ange riktning. Det blir inte enkelt att läsa data och det ska definitivt vara intelligens i fordonen.

Om man däremot stegar ner komplexiteten lite kan 2 sensorer räcka. De sitter fram och fordonet styr efter signalstyrkan så att det starkaste signal ska vara mitt under fordonet.

Den lösning kan fungera på många sätt, permanentmagneter, slingor eller liknande. Vilket sätt som är bäst beror på om det ska vara dynamiska rutter eller statiska.
zzarr
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 juni 2016, 12:30:43

Re: Halleffekt sensorer

Inlägg av zzarr »

Hej!

Tack för era svar!

Jag har fastnat för "wire guidance" som lösning. (Den som länkades av ecenier.)

Det är en enklare lösning än magneter att implementera.

Sedan har den fördelar så som att ett fordon som inte hittar en signal alls står still.

D.v.s. vill jag stoppa alla fordon slår jag av strömmen i slingan.

Jag ska ta och göra en kretskortslayout på kopplingarna i exemplet med lego roboten.

Glömde nämna att det kommer bli en semi-statisk lösning.
En tråd som styr vart fordonet ska och en växel som helt enkelt stänger slingor i den
riktningen fordonet inte ska åt och strömsätter slingan dit det ska.

MVH
/ Rasmus
Skriv svar