Signal eller effektrelä

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
fender__
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 augusti 2016, 21:35:58

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av fender__ »

Tack för era svar! Att detta ska vara så invecklat, jag menar vi pratar om reläer nu och det verkar finnas så mycket att man i princip skulle behöva gå en kurs på 2 veckor bara för att lära sig reläer. Och så finns det 1 miljon olika elkomponenter. huh. Kommer ta tid tills man känner sig varm i kläderna. Men skam den som ger sig!

Jag fortsätter lite med mina relä frågor.

1. Impulsrelä växlar läge när ström går genom spolen men den växlar tillbaks sedan oavsett om ström fortfarande går igenom spolen eller ej?
2. Självhållande relä växlar läge när strömmen går igenom spolen och är kvar i det läget oavsett om strömmen genom spolen slutar eller ej?
3. Finns det reläer som växlar läge när ström går genom spolen och återgår till sitt ursprungsläge när strömmen slutar gå genom spolen? Och vad kallar man ett sådant?

Stämmer dessa antaganden och finns det fler olika typer av reläer när det kommer till funktion? (känner till tidrelä också) Inga avancerade reläer tack, vi håller oss till vanliga :)

Återigen, tack för era svar!
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av GFEF »

Nu är du inne på det gamla uttrycket "en expert kan allt om ingenting"..........
Går inte att lära sig allt om någonting oavsett hur hårt man begränsar området.

1. Impulsrelä ger en puls när ström genom spolen släp på, stängs av eller båda fallen ???
Om det är växlade, slutna eller brytande utgångs kontakter ????

2. Självhållande relä är ett sätt att koppla manöver strömmen på valfritt relä.

Manöver spolen matas på två sätt.
En puls exempelvis via manuell tryckknapp som får reläet att sluta.
En av relä kontakterna övertager uppgiften att mata manöver spolen.
För att få reläet att bryta måste det finnas en brytande kontakt (manuell tryckknapp) i självhållningskretsen.

Formodling var det bistabila reläer som efterfrågades.
Med 2 stabila lägen utan ström i manöver spolen.

3. Finns det reläer som växlar läge när ström går genom spolen och återgår till sitt ursprungsläge när strömmen slutar gå genom spolen?

Förstår inte frågan så fungera alla vanliga relän (monostabilt relä).
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av SeniorLemuren »

Hej och välkommen till EF. Jag har skummat igenom allt som skrivits om reläer här. Som du kanske förstått så finns det en uppsjö av relävarianter, men man behöver ju inte lära sig alla. Bra om man vet grunderna i och för sig. (mono,bi osv.)

Vad jag ville fråga dig är, om du frågar för att du vill veta vilken typ av relä du behöver för en applikation du vill konstruera, i så fall så är det lättare att beskriva vad du vill reläet skall göra för dig.
fender__
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 augusti 2016, 21:35:58

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av fender__ »

GFEF skrev:Nu är du inne på det gamla uttrycket "en expert kan allt om ingenting"..........
Går inte att lära sig allt om någonting oavsett hur hårt man begränsar området.

1. Impulsrelä ger en puls när ström genom spolen släp på, stängs av eller båda fallen ???
Om det är växlade, slutna eller brytande utgångs kontakter ????

2. Självhållande relä är ett sätt att koppla manöver strömmen på valfritt relä.

Manöver spolen matas på två sätt.
En puls exempelvis via manuell tryckknapp som får reläet att sluta.
En av relä kontakterna övertager uppgiften att mata manöver spolen.
För att få reläet att bryta måste det finnas en brytande kontakt (manuell tryckknapp) i självhållningskretsen.

Formodling var det bistabila reläer som efterfrågades.
Med 2 stabila lägen utan ström i manöver spolen.

3. Finns det reläer som växlar läge när ström går genom spolen och återgår till sitt ursprungsläge när strömmen slutar gå genom spolen?

Förstår inte frågan så fungera alla vanliga relän (monostabilt relä).
Tack för ditt svar!
Tyvärr så hängde jag inte med på så mycket av det du skrev och det pga min okunskap inom vissa begrepp.

Kan vi reda ut begrepprn "manöver ström" och "manöver spole"
Vad kan man kalla strömmen som går genom spolen och den andra strömmen som går genom kontaktställen?
fender__
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 augusti 2016, 21:35:58

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av fender__ »

SeniorLemuren skrev:Hej och välkommen till EF. Jag har skummat igenom allt som skrivits om reläer här. Som du kanske förstått så finns det en uppsjö av relävarianter, men man behöver ju inte lära sig alla. Bra om man vet grunderna i och för sig. (mono,bi osv.)

Vad jag ville fråga dig är, om du frågar för att du vill veta vilken typ av relä du behöver för en applikation du vill konstruera, i så fall så är det lättare att beskriva vad du vill reläet skall göra för dig.
Hej!

Jag förstår att du skulle vilja ha lite mer input kring det jag ska göra men dessvärre kan jag inte ge dig det eftersom detta är en jobbgrej.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av GFEF »

>Kan vi reda ut begrepprn "manöver ström" och "manöver spole"

Tillbaka till

"Tyvärr är det mesta begreppen utan officiellt vedertagen definitioner...."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Terminologicentrum_TNC

En sökning på "manöver ström" och "manöver spole" i

http://www.rikstermbanken.se/rtb/mainMe ... ?locale=sv

Ger inget resultat.....

Jag använda "manöver ström" som den ström som ändrar läge (manöver) på relä, mangelventil med mera genom att skapa magnetfält ii en "manöver spole".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av TomasL »

(Nominell) Manöverspänning: Den spänning som man normalt lägger över spolen för att reläet eller kontaktorn skall dra.
Manöverström: Den ström som normalt flyter genom reläets/Kontaktorns spole när det är draget.

Kontaktspänning/Lastspänning: Maximal spänning som reläets/Kontaktorns kontakter kan bryta/Sluta.
Kontaktström/Lastström: Maximal ström som Reläet/Kontaktorn kan bryta och sluta.
Lastklassning: Typ av belastning som Reläet/kontaktorn kan hantera, man anger då också hur mycket effekt/ström som kan hanteras för de olika klasserna.

Gränsen mellan signalrelä, kraftrelä och kontaktor är flytande och tämligen o-definerad.

Generellt kan man säga att Signalreläer klarar upp till någon Ampere oftast AC1/DC1 dvs ren resistiv last.
Kraftreläer klarar några Ampere Oftast bara AC1 även om AC3 förekommer, AC14/15 och DC13.
Kontaktorer klarar mycket stora laster, upp till tusentals Ampere klarar alla förekommande laster.
Elvärmekontaktorer är en variant av ovan, men konstruerade just för AC1, vilket gör att AC3-data är rätt dåliga.

Spolspänning, dvs manöverspänningen kan vara precis vad som helst i alla fallen, vanligt för kontaktorer/Kraftreläer är dock 12AC/DC, 24VAC/DC, 230VAC och 400VAC.

Kraftreläer och kontaktorer kräver iom att de hanterar större laster ett betydligt kraftigare magnetsystem, vilket får till följden att de kräver betydligt högre manöverströmmar.

Om man till exempel skall styra en 3-fasmotor på några kW från elektronisk styrutrustning (microkontroller osv) så behöver man oftast använda dels en relä-drivare, vilken driver ett Signal/Manöverrelä.
Detta Signal/Manöver reläet driver i sin tur, ibland via ytterligare ett (Lite kraftigare) Signal/Manöverrelä Motorkontaktorn


Här är en liten PDF från FINDER, vilken förklarar en del av nomenklaturen kring Reläer och kontaktorer:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av NULL »

Någon kanske kan sammanfatta tråden för WIKIn efterson den verkar innehålla mycket bra text?
fender__
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 augusti 2016, 21:35:58

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av fender__ »

NULL skrev:Någon kanske kan sammanfatta tråden för WIKIn efterson den verkar innehålla mycket bra text?
Exakt, och som trådskapare känner jag att det kanske borde ligga på mig. Jag ska försöka få ihop något i helgen!

TomasL
Det du skrivit kan man egentligen köra copy/paste i wikin! Mycket bra innehåll och informativt, det du skrev.

Och tack till alla er som bidragit och hjälpt mig och säkert flera andra att förstå denna invecklade komponent lite bättre :)

/fender__
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av GFEF »

TomasL

Personlig skull jag stryka sista del i följande menig.

>Spolspänning, dvs manöverspänningen kan vara precis vad som helst

>i alla vanligt för kontaktorer/Kraftreläer är dock 12AC/DC, 24VAC/DC, 230VAC och 400VAC.

Har sett kontaktorer med manöverspänningen 110VDC och 500VAC.

Och är övertygad att finns 110VAC på Nord Amerikanska maskiner.
fender__
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 augusti 2016, 21:35:58

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av fender__ »

Visst kommer det alltid finnas meningsskiljaktigheter.
Jag är inte direkt rätt person att bedöma vad som är rätt eller fel då jag är ute efter kunskap inom området.
Tack för ditt förtydligande i den sista meningen.

Lite nyfiken så här. Vad jobbar ni med? Det jag då är nyfiken på om ni jobbar med el eller om ni endast har det som hobby?
fender__
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 augusti 2016, 21:35:58

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av fender__ »

Nu har jag gjort en "sammanfattning". Kört mest copy/paste på det jag tyckt varit informativt och bra.
Skickar som word dokument. : )

Hoppas detta går att använda?

Go kväll
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av GFEF »

>Vad jobbar ni med?

Har arbetat som maskinist i +30år hålla anläggningen i gång vad som en som krävs.

Att handleda "acords kabeldragare" som har betalt att vara "eletriker".

MEN använd INTE företags specifika format som Microsoft Word använd ren text i stället........
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Signal eller effektrelä

Inlägg av TomasL »

hmm, docx är en öppen standard.
Skriv svar