Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
pinch
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 december 2014, 19:42:10
Ort: Stockholm

Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?

Inlägg av pinch »

vw_crank.jpg
Bytte vevaxelgivare på en bil som la av när den blev varm, signalen försvann från hallgivaren.
Med den nya givaren så blir signalen åt fel håll.
Givaren ger en längre "puls" för att identifiera tändläge och på den gamla så var den pulsen på 0 volt och på den nya är den på 12 volt.
Övre vågformen är den gamla.
Frågan är om detta gör någon skillnad för datorn ? Eller läser den bara av ändring av tillstånd (0 eller 1) och tiden mellan ändringarna ?
Och nej, bilen går inte bra, givaren felindikerar när den blir varm så den ska bytas.
Undrar bara för att jag är nyfiken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?

Inlägg av PeterH »

Har du valt en precis likadan sensor? Det finns givare som reagerar olika på magnetfälten, läs mer exempelvis här: http://www.robotsteel.com/?halleffektsensorer. Jag har inte provat själv, men går det att vrida 180 grader på sensorn, påverkar detta?
pinch
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 december 2014, 19:42:10
Ort: Stockholm

Re: Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?

Inlägg av pinch »

Givaren är beställd efter reg.nr och ser likadan ut, den går bara att montera på ett sätt.
Tydligen är detta något billigt s**t som är felmonterad från fabrik. :wall: :wall: :wall:
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?

Inlägg av JOLO725M »

Utan att vara expert i ämnet så ser det väldigt galet ut, man pratar om rising eller falling trigger när man tar signalen till tändläget.
Vid programmeringen av styrboxprogrammet så väljer man det som går snabbast, 0-12 volt eller 12-0 volt (fast det brukar vara 5 volt, inte 12?).
Dina signaler ser ut att skilja från innan och det nya, både polerna känns som dom sitter åt fel håll och pulserna ser annorlunda ut, om det nu är vid samma varvtal det är mätt?
Och nej, styrboxen gillar inte att få annan signal än vad den är programmerad till.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är mycket vanligt att det blir fel även om man beställer på regnr.
Har varit med om en Hyundai där två vevaxelgivare beställdes från Meca och ingen funkade.
En Volvo där absgivare beställdes från Bosch som hade fel värden även om dom var säkra på att det var rätt.

I båda fallen löstes det med originalgivare.
Skriv svar