Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?
Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?
Med den nya givaren så blir signalen åt fel håll.
Givaren ger en längre "puls" för att identifiera tändläge och på den gamla så var den pulsen på 0 volt och på den nya är den på 12 volt.
Övre vågformen är den gamla.
Frågan är om detta gör någon skillnad för datorn ? Eller läser den bara av ändring av tillstånd (0 eller 1) och tiden mellan ändringarna ?
Och nej, bilen går inte bra, givaren felindikerar när den blir varm så den ska bytas.
Undrar bara för att jag är nyfiken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?
Har du valt en precis likadan sensor? Det finns givare som reagerar olika på magnetfälten, läs mer exempelvis här: http://www.robotsteel.com/?halleffektsensorer. Jag har inte provat själv, men går det att vrida 180 grader på sensorn, påverkar detta?
Re: Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?
Givaren är beställd efter reg.nr och ser likadan ut, den går bara att montera på ett sätt.
Tydligen är detta något billigt s**t som är felmonterad från fabrik.
Tydligen är detta något billigt s**t som är felmonterad från fabrik.
Re: Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?
Utan att vara expert i ämnet så ser det väldigt galet ut, man pratar om rising eller falling trigger när man tar signalen till tändläget.
Vid programmeringen av styrboxprogrammet så väljer man det som går snabbast, 0-12 volt eller 12-0 volt (fast det brukar vara 5 volt, inte 12?).
Dina signaler ser ut att skilja från innan och det nya, både polerna känns som dom sitter åt fel håll och pulserna ser annorlunda ut, om det nu är vid samma varvtal det är mätt?
Och nej, styrboxen gillar inte att få annan signal än vad den är programmerad till.
Vid programmeringen av styrboxprogrammet så väljer man det som går snabbast, 0-12 volt eller 12-0 volt (fast det brukar vara 5 volt, inte 12?).
Dina signaler ser ut att skilja från innan och det nya, både polerna känns som dom sitter åt fel håll och pulserna ser annorlunda ut, om det nu är vid samma varvtal det är mätt?
Och nej, styrboxen gillar inte att få annan signal än vad den är programmerad till.
Re: Hallgivare för vevaxel på bil visar fel ?
Det är mycket vanligt att det blir fel även om man beställer på regnr.
Har varit med om en Hyundai där två vevaxelgivare beställdes från Meca och ingen funkade.
En Volvo där absgivare beställdes från Bosch som hade fel värden även om dom var säkra på att det var rätt.
I båda fallen löstes det med originalgivare.
Har varit med om en Hyundai där två vevaxelgivare beställdes från Meca och ingen funkade.
En Volvo där absgivare beställdes från Bosch som hade fel värden även om dom var säkra på att det var rätt.
I båda fallen löstes det med originalgivare.