Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av Al_Bundy »

Så ett RC filter med likriktare och OP kommer inte vara en bra metod för att omvandla frekvens till spänning?
Jag förstår inte vad ni menar om med 10sekunder och 20 ggr.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av SeniorLemuren »

Men snälle pöjk. Jag tycker du velar runt så in i hel...e. Kom till skott, du blir ju aldrig klar med ditt projekt och kommer troligtvis törsta ihjäl innan du får ut något från den där apparaten.

Ta en Uno för den kan du med sedan tidigare. Betrakta den inte som en Uno, utan betrakta den som en krets som omvandlar frekvens till Spänning. Den första länken jag länkade till tidigare i tråden presenterar ett komplett program för att räkna frekvens.

Den skrivs i detta program ut på en LCD, men i stället för att skriva ut på LCD så skickar du ut en PWM-signal till det filter som länk nr 2 beskriver, som består av ett filter och en op-först.

Allt är serverat på silverfat och du kan ju även testköra den i Proteus innan du bygger den. Du borde ha en klar prototyp någon gång kl 21:00 i kväll om du drar åstad nu och slutar att vela runt. :)

Nu skall jag äta kräftor. Skål!
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av Synesthesia »

Vad har du för sampelfrekvens på din plc? Vet inte om du vill mäta liter per tidsenhet eller totala antalet liter, för att mäta det totala antalet liter är det ju bara att räkna pulserna.
Om din plc samplar i minst 60-70Hz (gärna ännu högre) borde du kunna kunna läsa av signalen som den är.
Du kan även dela ner signalen till halva frekvensen först och sedan mäta på både upp och nergående flank (dvs varje ändring av insignalen) från flip-flopen och kan på så sätt mäta högre pulshastighet i förhållande till din plc's sampelfrekvens, då borde du klara 30Hz från givaren med lite drygt 30-35Hz sampelfrekvens på din plc.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av Al_Bundy »

Jag ska kolla om min PLC kan komma ned så långt. Minsta upplösningen jag kan mäta med min PLC är i millisekunder. Det är detta jag styper i. Lägsta samplingstiden är 1 mikrosekund.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av Al_Bundy »

SeniorLemuren skrev:Men snälle pöjk. Jag tycker du velar runt så in i hel...e. Kom till skott, du blir ju aldrig klar med ditt projekt och kommer troligtvis törsta ihjäl innan du får ut något från den där apparaten.

Ta en Uno för den kan du med sedan tidigare. Betrakta den inte som en Uno, utan betrakta den som en krets som omvandlar frekvens till Spänning. Den första länken jag länkade till tidigare i tråden presenterar ett komplett program för att räkna frekvens.

Den skrivs i detta program ut på en LCD, men i stället för att skriva ut på LCD så skickar du ut en PWM-signal till det filter som länk nr 2 beskriver, som består av ett filter och en op-först.

Allt är serverat på silverfat och du kan ju även testköra den i Proteus innan du bygger den. Du borde ha en klar prototyp någon gång kl 21:00 i kväll om du drar åstad nu och slutar att vela runt. :)

Nu skall jag äta kräftor. Skål!
Jag är redan 90% klar med mitt projekt och det ska vara klart i november. :wink: Just nu leker jag bara runt och testar olika saker.

Arduino är absolut sista utvägen.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av Synesthesia »

Kommer du ner i några millisekunder samplingshastighet så borde det inte vara några problem att räkna pulserna.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av lillahuset »

Jag tycker Synesthesias förslag verkar begåvat.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har minne av att jag testade räkna tid i min PLC och jag använde TIME() funktionen som returnerade tiden som PLC:n har varit igång i form av H:MM:SS:mm.

Jag kunde lätt mäta en distansgivare som gav en signal på 10 ms. Kanske man ska testa det med min givare.

Orsaken varför jag har INTE TESTAT detta med min flödesgivare är för att jag visste inte vilken frekvens min givare skulle ge ut. Men nu vet jag vilket intervall jag kommer jobba i och det kommer vara t.ex. 0.5 som minst och kanske 20 som max, men jag skulle nog tro 10 Hz som verkligheten kommer visa.

Så mellan 0.5 och 10 Hz kommer min givare ge.

(1/10)/2 = 0.05. Så det ska nog fungera. 0.05 är halva perioden.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av Al_Bundy »

lillahuset skrev:Jag tycker Synesthesias förslag verkar begåvat.
Jag ska köra på det! Nu när jag vet hur mycket Hz min givare gör.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av rikkitikkitavi »

Inte ovanligt att standardmodeller till komplexa analoga kretsar är kajko, inte ens tillverkares egna modeller är korrekta.

Du måste börja felsöka strukturerat

Har du jord och alla spänningar på?
Alla pinnar /noder anslutna till rätt spänning /komponent?
Alltså inte någon aktiv shutdown
Du har anpassat frekvensbestämmande komponenter till rätt arbetsområde

När du svarat ja på dessa kan du skylla på modellen
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Jag har skrotat idén om LM331 då jag ska bara köra mycket låga frekvenser. Då kan jag låta min PLC ta över räknandet.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av rikkitikkitavi »

Låter som en klok ide. Att låta VFC eller motsatta arbeta med låga frekvenser kräver högkvalitativa komponenter för att inte läckströmmar skall störa , och leder till långa inställningstider för en stabilt resultat.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av Al_Bundy »

Självklart är det en klok idé, varför skulle det inte vara det? Det är ju jag som utför den :wink: Haha.

Jag visste först inte hur frekvensen var på mina givare, men när jag enkelt kunde mäta att det var 0.5 till ca 10 Hz så tänkte jag att min PLC får räkna. Men jag vet inte hur snabbt min PLC ska räkna. Jag har gjort ett litet program i min PLC som känner av när givaren ger en hög puls. Då nollar den klockan via funktionen TIME() och när pulsen blir låg så inväntar den tills pulsen blir hög igen. När pulsen blir hög igen så stoppas klockan och differensen räknas ut, delat med 1 och då får jag frekvensen.

Jag har satt programmet på en sampletid på 1 microsekund. Är det för mycket? Tror ni jag klarar mig med 1 millesekund som sampletime?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av ToPNoTCH »

Varför skulle du inte klara dig med det. Det är ju du som utför det. :tumupp:

Dunning-Kruger effekten är påtaglig.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Jag får inte min LM331 att fungera - Proteus

Inlägg av lillahuset »

:)
Skriv svar