Lämplig kontakt till kopplingstråd på kretskort

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
PJSilfver
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 augusti 2016, 12:51:59

Lämplig kontakt till kopplingstråd på kretskort

Inlägg av PJSilfver »

Hej! Jag har byggt en mikrofonförstärkare och behöver ansluta en stor mängd kopplingstråd mellan ett litet kretskort och moderkortet, samt mellan
inkommande XLR och moderkortet. De får gärna lödas permanent på lilla kretskortet och XLR-kontakten, men på moderkortet
är det väl brukligt att ha någon slags kontakt? Den ska inte försämra signalöverföringen och hålla för evigt!

På ELFA kan man välja mellan Cage Clamp, fjäderplint, klämanslutning, push-in, skruvanslutning m.m.
Vad är lämpligt med tanke på att det är svaga känsliga signaler? Jag förstår att jag måste följa rastermått, maxspänning osv. men hittar ingen info om lämplig "typ".

Mycket tacksam för hjälp!

Bifogar en bild på hur kontakterna ser ut på en annan preamp...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Lämplig kontakt till kopplingstråd på kretskort

Inlägg av SeniorLemuren »

Till sådana applikationer brukar jag använd flatkabel och IDC-kontakter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lämplig kontakt till kopplingstråd på kretskort

Inlägg av Glenn »

jag brukar också använda IDC, mest för att flatkabel är smidigt och att kontakterna finns i oändligt många storlekar och kan monteras både ståendes och liggandes, med och utan hållare osv. ..Dessutom har man ofta ett gäng hemma redan :)
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Lämplig kontakt till kopplingstråd på kretskort

Inlägg av superx »

Jag brukar använda Molex KK eller JST XH. En fördel jämfört med flatkabel är att det går att köra med skärmad kabel ganska enkelt om det behövs. En nackdel är att lösa ledare kan spreta åt olika håll, vilket är dåligt t.ex. för balanserade signaler. Att man måste hålla på och pressa kontaktdon är ju också lite pyssligt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Lämplig kontakt till kopplingstråd på kretskort

Inlägg av psynoise »

Jag gillar också IDC-kontakter då de är enkla att tillverka själv. Får man problem med överhörning går det att sänka utimpedansen med spänningsföljare på sändarsidan. Kommer det in störningar kan varannan ledare kopplas till jord. Däremot är det aldrig roligt att koppla svaga signaler utan att dessa filtreras och förstärks direkt vid apparatens ingång.
Skriv svar