Vilka batterier ska jag uppdatera denna lödkolv med?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
percfiesta
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 september 2013, 20:18:06

Vilka batterier ska jag uppdatera denna lödkolv med?

Inlägg av percfiesta »

Hej!

Jag har en gammal lödkolv som jag använde mycket när jag var yngre, den är grym som fan till smågrejer men tyvärr är laddaren borta och den har legat oladdad i säkert åtta år.

Här kommer några bilder:


Jag tänkte att det kanske är dags att stoppa moderna batterier i den och skaffa en laddare.

Vilka batterier och vilken laddare skulle passa bra?
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Vilka batterier ska jag uppdatera denna lödkolv med?

Inlägg av Miramithe »

Ser inte storleken på cellerna, men det är 2 seriekopplade nicd batterier så rakt av kan man byta till NiMH batterier, samma cellspänning, bara kolla fysiska mått.
Laddare har jag ingen koll på.
percfiesta
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 september 2013, 20:18:06

Re: Vilka batterier ska jag uppdatera denna lödkolv med?

Inlägg av percfiesta »

Vad blir prestandaskillnaden på en höft om cellerna är lika stora?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vilka batterier ska jag uppdatera denna lödkolv med?

Inlägg av sodjan »

Skillnad mot vadå? Moderna batterier kan väl ha lite högre
kapacitet, om det är det du tänker på. Bara att jämföra
(det är väl 1.3 mAh som sitter i) med det du byter mot.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vilka batterier ska jag uppdatera denna lödkolv med?

Inlägg av xxargs »

Gissar att det är 1.2 - 1.3 Ah batterier i serie och RS i beteckningen luktar Varta-batterier - skulle inte förvåna i en format som förr var vanlig inom elmodellhobbyn och därmed bör man kunna hitta sådana med NiMh med passande form och med lödfanor. (1.2 Ah NiCd batterier var då väldigt standard där, en modern NiMh batteri i samma format kanske är 50% till dubbel kapacitet)

Om man inte har bråttom i laddningen, typ övernatten-laddning är acceptabelt så kan man prova med en klassisk C/10-laddning i 14 timmar - dvs. i titt fall en strömgenerator som ger 120 mA i ström och kan ge spänning lite över 3 Volt på sin utgång när batterierna börja vara fulladdade - titta på appnötter på strömgenerator baserad på LM317 i TO220-kapsel (som skruva spå en bit kylande plåt) - det behövs typ 1 motstånd förutom själva LM317 för att få en strömreglering och för 120 mA i ström skall motståndet vara 1.2Volt /0.12A = 10 Ohm

Du kanske behöver runt 6 Volt i matningsspänning för att det skall fungera fullt - 5 Volt kan vara lite snålt (har inte kollat minium spänninsfall över LM317 som krävs för att den skall fungera) - det går förstås också mata med 12 Volt men då måste du kyla LM317 betydligt mer med en större kylfläns.

---

Just, det prova att ladda befintliga batterierna först - NiCd-batterie kan fortfarande ta laddning och får hyfsad kapacitet efter några i och urladdningar - däremot om spänningen är 0.0 Volt över batteriet fast det går 120 mA laddningsström så har batterierna kortslutit sig och behöver bytas.
percfiesta
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 september 2013, 20:18:06

Re: Vilka batterier ska jag uppdatera denna lödkolv med?

Inlägg av percfiesta »

Tack för hjälpen!

Är det här rätt format? Gissar att sub-C betyder att de är snäppet mindre än C?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... nor-p32569
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilka batterier ska jag uppdatera denna lödkolv med?

Inlägg av breflabb »

Är det inte AA storlek? och utan lödöron? Om det är det så finns det
laddare och batteri på Clas för bra pris
Skriv svar