Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakter??
Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakter??
Har kommit över en elmotor ifrån en gammel truck som skall slängas. Denna vill jag sätta i ungarnas blivande crosscart.
Dock har denna motorn 3 st anslutningar. Varför har den det? Hur skall jag koppla för att kunna driva den?
Motorn följande beteckningar:
Bosch 0136500009
24vDc, 1000w
Mycket tacksam för svar.
Dock har denna motorn 3 st anslutningar. Varför har den det? Hur skall jag koppla för att kunna driva den?
Motorn följande beteckningar:
Bosch 0136500009
24vDc, 1000w
Mycket tacksam för svar.
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
Börja med lite mätningar:
Vad är resistansen på dom tre sätt man kan mäta?
Alstras någon spänning när du snurrar på axeln?
Vad är resistansen på dom tre sätt man kan mäta?
Alstras någon spänning när du snurrar på axeln?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
Vad är det för färger på kablarna?
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
Jag skall undersöka detta idag. Tack för tipset.mrfrenzy skrev:Börja med lite mätningar:
Vad är resistansen på dom tre sätt man kan mäta?
Alstras någon spänning när du snurrar på axeln?
Tyvärr var alla kablarna svarta. Med noteringar (om jag minns rätt)Magnus_K skrev:Vad är det för färger på kablarna?
F, R & L.
Men jag minns inte hur de var kopplade.
Jag började tyvärr med att riva elsystemet "där uppe" i trucken. Då jag trodde att motorn skulle vara vanlig med 2 kontakter. Har aldrig varit med om att en DC motor har 3. Så när jag kommer ner för att ta loss motorn, så har jag bara 3 svarta korta avklippta kablar kvar med dessa markeringar.
Tack.
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
I det här läget så är ju det mesta rena spekulationer men det kan ju vara så enkelt att den ena anslutningen går till chassi. En annan tanke är att det är shunt-lindad motor med inbyggd reversering, typ:
Bild från SMEX Elec Loco Controllers
F, R, L = Field, Right, Left ???
Eller så är det nån borstlös historia, men för 24V så är det nog inte en induktionsmotor och eftersom det verkar saknas hall-givare så är det nog inte en BLDC heller.
EDIT: Googlar man lite på modellbeteckningen så får man upp flera länkar med erstättningskol så det är nog en borstad motor i alla fall.
F, R, L = Field, Right, Left ???
Eller så är det nån borstlös historia, men för 24V så är det nog inte en induktionsmotor och eftersom det verkar saknas hall-givare så är det nog inte en BLDC heller.
EDIT: Googlar man lite på modellbeteckningen så får man upp flera länkar med erstättningskol så det är nog en borstad motor i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
Nu blir det lite grekiska för mig. Om det skulle vara en shunt-lindad motor. Vad betyder det då? Hur påverkar det mig då jag vill ha en enkel (men fet) mosfet-drivning enligt den andra tråden som jag har aktuell.H.O skrev:I det här läget så är ju det mesta rena spekulationer men det kan ju vara så enkelt att den ena anslutningen går till chassi. En annan tanke är att det är shunt-lindad motor med inbyggd reversering, typ: Bild från SMEX Elec Loco Controllers
F, R, L = Field, Right, Left ???
Eller så är det nån borstlös historia, men för 24V så är det nog inte en induktionsmotor och eftersom det verkar saknas hall-givare så är det nog inte en BLDC heller.
EDIT: Googlar man lite på modellbeteckningen så får man upp flera länkar med erstättningskol så det är nog en borstad motor i alla fall.
Vad gör shunt-fältet för motorn?
Tack!
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
"Vad gör shunt-fältet för motorn?"
Allt!!
Utan den aktiv så kommer motorn tokrusa alternativt inte starta alls med inom sekunder brunnen rotorlindning pga. att strömmarna är på närmast kortslutningsnivå.
Magnetstyrkan från fältlindningarna bestämmer motorns moment tillsammans med strömmen genom motorn och också max varvtal - vid full spänning så varvar motorn lågt och är urstark, minskar du på strömmen (tex. med reostater i serie med lindningen) genom fältlindningen så blir motorn svagare men varvar också högre.
Tänk på ellärans F=BIL, F är kraften/momentet i Newton, B är magnetflödet som fältmagneterna skapar, I är strömmen (i rotorn) , L är längden på ledaren (i rotorn) i magnetfältet. Permanetmagnetmotorer brukar ibland anges med ett 'BL-värde' och då kan man se direkt hur stark motorn blir per Ampere i ström tex. - fältstyrda motorer som din så ändras 'B' i BL-värdet med strömmen som matas på fältlidningen.
I mindre permanentmagnetmotorer så är fältlindningen ersatt med permanentmagneter - drar lite mindre ström förvisso men man tappar också reglermöjligheter samt dragkraften blir mindre per kg motor eftersom permanentmagneter kan inte ge samma magnetfältstyrka (Max 1.6 T med de värsta neodymmagenterna som går att få tag på) som elektromagneter (2.1 T).
Allt!!
Utan den aktiv så kommer motorn tokrusa alternativt inte starta alls med inom sekunder brunnen rotorlindning pga. att strömmarna är på närmast kortslutningsnivå.
Magnetstyrkan från fältlindningarna bestämmer motorns moment tillsammans med strömmen genom motorn och också max varvtal - vid full spänning så varvar motorn lågt och är urstark, minskar du på strömmen (tex. med reostater i serie med lindningen) genom fältlindningen så blir motorn svagare men varvar också högre.
Tänk på ellärans F=BIL, F är kraften/momentet i Newton, B är magnetflödet som fältmagneterna skapar, I är strömmen (i rotorn) , L är längden på ledaren (i rotorn) i magnetfältet. Permanetmagnetmotorer brukar ibland anges med ett 'BL-värde' och då kan man se direkt hur stark motorn blir per Ampere i ström tex. - fältstyrda motorer som din så ändras 'B' i BL-värdet med strömmen som matas på fältlidningen.
I mindre permanentmagnetmotorer så är fältlindningen ersatt med permanentmagneter - drar lite mindre ström förvisso men man tappar också reglermöjligheter samt dragkraften blir mindre per kg motor eftersom permanentmagneter kan inte ge samma magnetfältstyrka (Max 1.6 T med de värsta neodymmagenterna som går att få tag på) som elektromagneter (2.1 T).
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
Shunt-lindad, serie-lindad och kompound-lindad är benämningar på hur fältlindningen kopplas in.
Separat styrt fält är även benämnd SepEx dvs Separately Excited. Däremot så förstår jag inte varför en del kallar motorer med separat fält för shuntmotorer? I en shuntmotor är ankare och fält ihopkopplade.
Jag har en ståstaplare som är "serie-lindad" men för att byta åkriktning polvänder man fältlindningen.
Iom att din motor kommer från en gammal truck så är det troligt att den är serie-lindad och då behöver man ingen separat styrning av fältet, dvs PWM mha mosfet funkar.
Vad var det för fabrikat och modell på trucken?
Separat styrt fält är även benämnd SepEx dvs Separately Excited. Däremot så förstår jag inte varför en del kallar motorer med separat fält för shuntmotorer? I en shuntmotor är ankare och fält ihopkopplade.
Jag har en ståstaplare som är "serie-lindad" men för att byta åkriktning polvänder man fältlindningen.
Iom att din motor kommer från en gammal truck så är det troligt att den är serie-lindad och då behöver man ingen separat styrning av fältet, dvs PWM mha mosfet funkar.
Vad var det för fabrikat och modell på trucken?
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
När motorerna blir större blir det dyrt och otympligt med permamentmagneter så man använder elektromagneter istället. Dessa kallas då för fältlindning eftersom de genererar det elektriska fält rotorn sedan arbetar "mot".
Vad det innebär för dig kan vi ju vänta med tills det är utrett vad det är för motor. Om en av anslutningarna är till chassi så är ju saken i princip klar.
Vad det innebär för dig kan vi ju vänta med tills det är utrett vad det är för motor. Om en av anslutningarna är till chassi så är ju saken i princip klar.
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
Jag har tyvärr inte hunnit åka förbi verkstaden som jag önskat. Småbarnsförälder så tiden är väldigt begränsad :/
Hur som helst, så fick jag tag på pärmen som medföljde trucken. Den berättar inte vad det är för motor, men det kanske säger något för någon.
När jag läser på några andra sidor, så verkar det som att den är kopplad att ha 4steg framåt, och 4 steg bakåt. Och att allt är kopplat genom ett gäng större relän. och vidare genom motstånd.
En annan grej jag hittade var en dold resistor. Det var en tjock metallaxel skruvad som en fjäder. Uppskattningsvis 15cm lång, ytterdiameter 5cm och en tjocklek på 5mm. kan detta vara någon resistor som kopplas in när man slår av gasen för att ta hand om energin som alstras?
Bifogar elschema:
https://postimg.org/image/7k69w4wlz/
Bilden var för stor att ladda upp.
Hur som helst, så fick jag tag på pärmen som medföljde trucken. Den berättar inte vad det är för motor, men det kanske säger något för någon.
När jag läser på några andra sidor, så verkar det som att den är kopplad att ha 4steg framåt, och 4 steg bakåt. Och att allt är kopplat genom ett gäng större relän. och vidare genom motstånd.
En annan grej jag hittade var en dold resistor. Det var en tjock metallaxel skruvad som en fjäder. Uppskattningsvis 15cm lång, ytterdiameter 5cm och en tjocklek på 5mm. kan detta vara någon resistor som kopplas in när man slår av gasen för att ta hand om energin som alstras?
Bifogar elschema:
https://postimg.org/image/7k69w4wlz/
Bilden var för stor att ladda upp.
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
31 (F) är batteri+
30L & 30R är fram/back
Resistorn är för att begränsa strömmen till motorn, dvs lägre fart.
Den verkar vara kopplad så att stegen är:
1 Ett batteri med resistor
2 Ett batteri förbikopplad resistor
3 Två batterier med resistor
4 Två batterier förbikopplad resistor
30L & 30R är fram/back
Resistorn är för att begränsa strömmen till motorn, dvs lägre fart.
Den verkar vara kopplad så att stegen är:
1 Ett batteri med resistor
2 Ett batteri förbikopplad resistor
3 Två batterier med resistor
4 Två batterier förbikopplad resistor
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
Okay. Så 31 kopplar jag till +12 volt?
Men hur kopplar jag då L & R. Är detta left och right och syftar på rotationsriktning?
Om jag vill snurra åt t.ex. höger (R) lägger jag då De olika stegen av spänningar som du nämnde på R, och låter L "hänga löst"? eller skall de kopplas till jord?
Skall ingång 31 hållas konstant på en spänning eller varierar man denna för att få olika hastigheter?
Tack för att du tog dig tid!
Men hur kopplar jag då L & R. Är detta left och right och syftar på rotationsriktning?
Om jag vill snurra åt t.ex. höger (R) lägger jag då De olika stegen av spänningar som du nämnde på R, och låter L "hänga löst"? eller skall de kopplas till jord?
Skall ingång 31 hållas konstant på en spänning eller varierar man denna för att få olika hastigheter?
Tack för att du tog dig tid!
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
31 är (konstant) batteri+
>>Är detta left och right och syftar på rotationsriktning?<< Jag antar det.
Endast R ELLER L till minus, dvs den andra "hänger löst"
Med reservation för feltolkning av schemat!
Sen om du vill styra strömmen till 31+ eller 30- för hastighetsregleringen spelar ingen roll.
>>Är detta left och right och syftar på rotationsriktning?<< Jag antar det.
Endast R ELLER L till minus, dvs den andra "hänger löst"
Med reservation för feltolkning av schemat!
Sen om du vill styra strömmen till 31+ eller 30- för hastighetsregleringen spelar ingen roll.
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
hmm - så de har dubbel fältlindning lindad åt olika håll i serie med rotorn i motorn för att lösa problemet med enkel styrning av fram och back...
Då blir det inge bra alls om man kopplar 30R och 30L samtidigt utan man skall vara noga med att bara koppla in dessa en i taget och den andra hålls oansluten/öppen under driften.
Då blir det inge bra alls om man kopplar 30R och 30L samtidigt utan man skall vara noga med att bara koppla in dessa en i taget och den andra hålls oansluten/öppen under driften.
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
Känns som att jag börjar få lite koll på den nu då. Men jag undrar en sak.
Varför gör man så motorn har 2 lindningar? Kan det vara billigare än att koppla ett relä extra?
Jag har alltid levt med tanken om att inte snurra en motor utan att koppla in den pga risk att förstöra den. Mn gäller inte det indetta fallet? (Med tanke på att en av kopplingarna är ej inkopplad..
Varför gör man så motorn har 2 lindningar? Kan det vara billigare än att koppla ett relä extra?
Jag har alltid levt med tanken om att inte snurra en motor utan att koppla in den pga risk att förstöra den. Mn gäller inte det indetta fallet? (Med tanke på att en av kopplingarna är ej inkopplad..