Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakter??

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakter??

Inlägg av EasyRider »

Har kommit över en elmotor ifrån en gammel truck som skall slängas. Denna vill jag sätta i ungarnas blivande crosscart.
Dock har denna motorn 3 st anslutningar. Varför har den det? Hur skall jag koppla för att kunna driva den?

Motorn följande beteckningar:
Bosch 0136500009
24vDc, 1000w


Mycket tacksam för svar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av mrfrenzy »

Börja med lite mätningar:
Vad är resistansen på dom tre sätt man kan mäta?
Alstras någon spänning när du snurrar på axeln?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av Magnus_K »

Vad är det för färger på kablarna?
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av EasyRider »

mrfrenzy skrev:Börja med lite mätningar:
Vad är resistansen på dom tre sätt man kan mäta?
Alstras någon spänning när du snurrar på axeln?
Jag skall undersöka detta idag. Tack för tipset.

Magnus_K skrev:Vad är det för färger på kablarna?
Tyvärr var alla kablarna svarta. Med noteringar (om jag minns rätt)
F, R & L.
Men jag minns inte hur de var kopplade.

Jag började tyvärr med att riva elsystemet "där uppe" i trucken. Då jag trodde att motorn skulle vara vanlig med 2 kontakter. Har aldrig varit med om att en DC motor har 3. Så när jag kommer ner för att ta loss motorn, så har jag bara 3 svarta korta avklippta kablar kvar med dessa markeringar.

Tack.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av H.O »

I det här läget så är ju det mesta rena spekulationer men det kan ju vara så enkelt att den ena anslutningen går till chassi. En annan tanke är att det är shunt-lindad motor med inbyggd reversering, typ:
images.png
Bild från SMEX Elec Loco Controllers
F, R, L = Field, Right, Left ???
Eller så är det nån borstlös historia, men för 24V så är det nog inte en induktionsmotor och eftersom det verkar saknas hall-givare så är det nog inte en BLDC heller.

EDIT: Googlar man lite på modellbeteckningen så får man upp flera länkar med erstättningskol så det är nog en borstad motor i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av EasyRider »

H.O skrev:I det här läget så är ju det mesta rena spekulationer men det kan ju vara så enkelt att den ena anslutningen går till chassi. En annan tanke är att det är shunt-lindad motor med inbyggd reversering, typ:
images.png
Bild från SMEX Elec Loco Controllers
F, R, L = Field, Right, Left ???
Eller så är det nån borstlös historia, men för 24V så är det nog inte en induktionsmotor och eftersom det verkar saknas hall-givare så är det nog inte en BLDC heller.

EDIT: Googlar man lite på modellbeteckningen så får man upp flera länkar med erstättningskol så det är nog en borstad motor i alla fall.
Nu blir det lite grekiska för mig. Om det skulle vara en shunt-lindad motor. Vad betyder det då? Hur påverkar det mig då jag vill ha en enkel (men fet) mosfet-drivning enligt den andra tråden som jag har aktuell.

Vad gör shunt-fältet för motorn?

Tack!
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av xxargs »

"Vad gör shunt-fältet för motorn?"


Allt!!


Utan den aktiv så kommer motorn tokrusa alternativt inte starta alls med inom sekunder brunnen rotorlindning pga. att strömmarna är på närmast kortslutningsnivå.


Magnetstyrkan från fältlindningarna bestämmer motorns moment tillsammans med strömmen genom motorn och också max varvtal - vid full spänning så varvar motorn lågt och är urstark, minskar du på strömmen (tex. med reostater i serie med lindningen) genom fältlindningen så blir motorn svagare men varvar också högre.

Tänk på ellärans F=BIL, F är kraften/momentet i Newton, B är magnetflödet som fältmagneterna skapar, I är strömmen (i rotorn) , L är längden på ledaren (i rotorn) i magnetfältet. Permanetmagnetmotorer brukar ibland anges med ett 'BL-värde' och då kan man se direkt hur stark motorn blir per Ampere i ström tex. - fältstyrda motorer som din så ändras 'B' i BL-värdet med strömmen som matas på fältlidningen.



I mindre permanentmagnetmotorer så är fältlindningen ersatt med permanentmagneter - drar lite mindre ström förvisso men man tappar också reglermöjligheter samt dragkraften blir mindre per kg motor eftersom permanentmagneter kan inte ge samma magnetfältstyrka (Max 1.6 T med de värsta neodymmagenterna som går att få tag på) som elektromagneter (2.1 T).
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av Joe »

Shunt-lindad, serie-lindad och kompound-lindad är benämningar på hur fältlindningen kopplas in.
Separat styrt fält är även benämnd SepEx dvs Separately Excited. Däremot så förstår jag inte varför en del kallar motorer med separat fält för shuntmotorer? I en shuntmotor är ankare och fält ihopkopplade.

Jag har en ståstaplare som är "serie-lindad" men för att byta åkriktning polvänder man fältlindningen.


Iom att din motor kommer från en gammal truck så är det troligt att den är serie-lindad och då behöver man ingen separat styrning av fältet, dvs PWM mha mosfet funkar.
Vad var det för fabrikat och modell på trucken?
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av H.O »

När motorerna blir större blir det dyrt och otympligt med permamentmagneter så man använder elektromagneter istället. Dessa kallas då för fältlindning eftersom de genererar det elektriska fält rotorn sedan arbetar "mot".

Vad det innebär för dig kan vi ju vänta med tills det är utrett vad det är för motor. Om en av anslutningarna är till chassi så är ju saken i princip klar.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av EasyRider »

Jag har tyvärr inte hunnit åka förbi verkstaden som jag önskat. Småbarnsförälder så tiden är väldigt begränsad :/


Hur som helst, så fick jag tag på pärmen som medföljde trucken. Den berättar inte vad det är för motor, men det kanske säger något för någon.
När jag läser på några andra sidor, så verkar det som att den är kopplad att ha 4steg framåt, och 4 steg bakåt. Och att allt är kopplat genom ett gäng större relän. och vidare genom motstånd.

En annan grej jag hittade var en dold resistor. Det var en tjock metallaxel skruvad som en fjäder. Uppskattningsvis 15cm lång, ytterdiameter 5cm och en tjocklek på 5mm. kan detta vara någon resistor som kopplas in när man slår av gasen för att ta hand om energin som alstras?


Bifogar elschema:
https://postimg.org/image/7k69w4wlz/


Bilden var för stor att ladda upp.
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av Joe »

31 (F) är batteri+
30L & 30R är fram/back

Resistorn är för att begränsa strömmen till motorn, dvs lägre fart.
Den verkar vara kopplad så att stegen är:
1 Ett batteri med resistor
2 Ett batteri förbikopplad resistor
3 Två batterier med resistor
4 Två batterier förbikopplad resistor
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av EasyRider »

Okay. Så 31 kopplar jag till +12 volt?
Men hur kopplar jag då L & R. Är detta left och right och syftar på rotationsriktning?
Om jag vill snurra åt t.ex. höger (R) lägger jag då De olika stegen av spänningar som du nämnde på R, och låter L "hänga löst"? eller skall de kopplas till jord?

Skall ingång 31 hållas konstant på en spänning eller varierar man denna för att få olika hastigheter?

Tack för att du tog dig tid!
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av Joe »

31 är (konstant) batteri+
>>Är detta left och right och syftar på rotationsriktning?<< Jag antar det.
Endast R ELLER L till minus, dvs den andra "hänger löst"
Med reservation för feltolkning av schemat!

Sen om du vill styra strömmen till 31+ eller 30- för hastighetsregleringen spelar ingen roll.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av xxargs »

hmm - så de har dubbel fältlindning lindad åt olika håll i serie med rotorn i motorn för att lösa problemet med enkel styrning av fram och back...

Då blir det inge bra alls om man kopplar 30R och 30L samtidigt utan man skall vara noga med att bara koppla in dessa en i taget och den andra hålls oansluten/öppen under driften.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt

Inlägg av EasyRider »

Känns som att jag börjar få lite koll på den nu då. Men jag undrar en sak.
Varför gör man så motorn har 2 lindningar? Kan det vara billigare än att koppla ett relä extra?

Jag har alltid levt med tanken om att inte snurra en motor utan att koppla in den pga risk att förstöra den. Mn gäller inte det indetta fallet? (Med tanke på att en av kopplingarna är ej inkopplad..
Skriv svar