Driva stor elmotor med mosfet.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Driva stor elmotor med mosfet.

Inlägg av EasyRider »

Jag har en gammal truck i verkstan som skall slaktas för att ge utrymme åt en ny truck. Det är en gammal ståstaplare, från 80talet kanske. 24volt DC.
För tillfället så tror jag att hastigheten justeras genom att på olika sätt koppla resistans i serie med motorn. (Metallbleck av olika dimension sitter kopplade i serie med ett gäng solenoider.)

Nu är det så att jag o mina kids håller på att bygga en crosscart och innan de blir lite äldre så vill jag helst köra elmotor för att slippa springa runt och "backa" åt dem manuellt. (De är 3 & 5 år gamla).

Tyvärr är mina kunskaper inom kraftelektronik begräsnade, och jag undrar, är det bara att öka antalet mosfets i H-bryggan (parallellkoppla på de 4 positionerna) för att öka mängden ström som kan gå igenom bryggan utan att den brinner upp eller måste jag tänka på något annat?

Finns det något mätetal för hur mycket ström PCB-korts-folien klarar av per breddenhet?

Som ni ser så har jag inte många siffror på motorn. Det är för att jag inte vet. Kanske vet mer när trucken är slaktad.
Motorstyrningen skall skötas med en microkontroller och kommer att begränsa accelerationen och möjligheten till att vid fullgas slå i backen.

Ifall någon har några tips och ideer, delge mig dem gärna.


Frågor:
* Är det bara att parallellkoppla fler mosfets för att öka strömtåligheten på Hbryggan?
* Mätetal för mängden ström i pcb-folien?

Tack!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Driva stor elmotor med mosfet.

Inlägg av Icecap »

Lite förenkling: ett växlande relä (som klarar strömmen) kan fixa backväxel. Då behöver du "bara" en (eller fler) N-MOSFET som klarar biffen och du kan släppa bryggan.

Men ja, du behöver en eller fler transistorer som klarar strömmen. Testa att mäta Ohm över motorn, rotera den mycket långsamt under tiden. Det lägsta värdet anger då vilken ström den kan dra medelst Ohms lag.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Driva stor elmotor med mosfet.

Inlägg av EasyRider »

Icecap skrev:Lite förenkling: ett växlande relä (som klarar strömmen) kan fixa backväxel. Då behöver du "bara" en (eller fler) N-MOSFET som klarar biffen och du kan släppa bryggan.

Men ja, du behöver en eller fler transistorer som klarar strömmen. Testa att mäta Ohm över motorn, rotera den mycket långsamt under tiden. Det lägsta värdet anger då vilken ström den kan dra medelst Ohms lag.
Relä, dagens bästa tips tror jag! Tack så mycket.
Ang. mycket långsamt. Är det 1rpm, 0.1rpm eller ännu mindre? Skall snurra eller skall den knappt röra sig? Kände inte till denna metod men fungerar den så är den ju ypperligt bra! Fungerar det på alla DC motorer?

Tack så mycket för tipsen!
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Driva stor elmotor med mosfet.

Inlägg av EasyRider »

Undrar en sak till.
Fnns det speciella mönsterkort avsedda för kraftelektronik som tål högre strömmar?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Driva stor elmotor med mosfet.

Inlägg av adent »

Du kan parallellkoppla fler mosfets för att öka strömtåligheten ja.

Hur mycket ström ett PCB tål beror på ledarbredden och kopparens tjocklek.
Finns olika tjocka där jag tror 35um är vanligast, men det finns tjockare!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Driva stor elmotor med mosfet.

Inlägg av psynoise »

EasyRider skrev:Undrar en sak till.
Fnns det speciella mönsterkort avsedda för kraftelektronik som tål högre strömmar?
Finns några olika varianter men som kostar därefter. Häusermann har bra support men som alla tar de betalt också.

http://www.haeusermann.at/en/printed-ci ... ies/hsmtec

Wurth har något liknande men det har jag ingen erfarenhet av.

http://www.we-online.com/web/en/leiterp ... laid_2.php

Sedan är det även vanligt att montera mindre busbars på mönsterkort. Där räcker stansad kopparplåt bra som betydligt fler firmor kan fixa fram. Alternativt kan du säkert klippa till något själv också.

http://e-fab.com/products/pcb-stiffeners/

Angående koppartjocklek och -bredd tror jag det gäller att testa sig fram. Många mönsterkorttillverkare kan leverera 105 µm men då kan det bli problem med mindre komponenter. 70 µm kan fungera bättre om IC:s ska med. Annars går det även att ha tjockare inner lager och tunnare ytter lager.

Dimensionering av ledarbredd beror mycket på kylning. Stora kopparplan runt om är bra för att kyla. Har du tillgång till gammal hederlig etsutrustning behöver det inte kosta mycket att testa lite olika koncept.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Driva stor elmotor med mosfet.

Inlägg av tecno »

EasyRider skrev:Finns det något mätetal för hur mycket ström PCB-korts-folien klarar av per breddenhet?
http://circuitcalculator.com/wordpress/ ... alculator/
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Driva stor elmotor med mosfet.

Inlägg av psynoise »

För kraftelektronik är jag skeptisk mot IPC-2221. Har för mig att standarden grundar sig på mätningar gjorda långt tillbaka i tiden. Sedan har de bara interpolerat fram fler tabeller utan att egentligen göra några riktiga mätningar eller vidare analyser. Häusermann vet jag använder sig av egna tabeller med betydligt fler variabler och en stor mängd mätdata till grund. På jobbet har vi anlitat företag som simulerat grovt i Comsol Multiphysics samt gjort mängder med egna mätningar. För funktion gäller det att ligga under glastemperaturen. Men för levnadslängd har jag inte hittat något bra när jag hört med mönsterkorttillverkare tyvärr.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Driva stor elmotor med mosfet.

Inlägg av EasyRider »

Nu är motorn loss.
24vdc, 1kw.


Skall närmsta dagarna beställa några mosfets för att testa att koppla upp motorn.

Tack alla för tipsen.
Skriv svar