Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av elshorto »

Jag inbillar mig att X7R kondensatorer är ganska mörkt bruna och NP0 är gråa eller ljust bruna.

Någon som kan bekräfta eller förkasta min teori?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av lillahuset »

Nja, jag tvivlar...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av breflabb »

Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av elshorto »

Bildsök kändes ganska meningslöst, ingen koll alls på om det verkligen är X7R eller NP0 på bilderna.

Plockade komponenter från tre olika sortiment samt några påsar med enstaka. NP0 till vänster, X7R till höger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av lillahuset »

Det är nog inget att lita på. Det blir nog den färg det blir. Förmodligen råkar keramiken i dessa NP0 vara ljusare bara.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av elshorto »

Det är ju keramen som styr kondensatorns termiska egenskaper, det är inte ett keramiskt skal som på en säkring.
Kondensatortillverkning sker i noggrant kontrollerade processer, det är inte som när Björn Hellberg drejar https://www.youtube.com/watch?v=g6QjRiA7WX0.
Vid 0:50 råkar det ju likna något. :lol:

Enligt wikipedia är det olika innehåll som ger olika temperatur koefficient, (ZrSn)TiO4 verkar ha lägst drift.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ceramic_capacitor

Anledningen att jag bryr mig om färgen är att i filter och andra precisionskretsar använder jag NP0 för att det ska vara stabilt över hela produktens temperaturområde.
Sitter det fel sorts kondensator så blir resultatet fel. Att testa alla kort i temperaturkammare blir dyrt och tidskrävande. Då är visuell avsyning mycket snabbare. Eventuellt skulle tillverkarens AOI kunna sköta detta.

Har någon sett en NP0 kondensator som har annan färg än de till vänster på min bild?
(Färgade höljen räknas ej.)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av lillahuset »

Kan du inte bara specificera att det MÅSTE vara NP0 då?

Jag är mycket medveten om att olika keramik ger olika egenskaper. Mitt bekymmer har varit att folk inte fattar att en keramisk kondensator med hög kapacitans och litet format brukar vara tillverkad av keramik som om man lägger DC på den förlorar den det mesta av kapacitansen. Se blå och cyan i bilden. Blå är 100uF 6.3V 1210 och cyan är 100uF 6.3V 1206. "Vad konstiga LF-egenskaper den här förstärkaren har."

Edit: Kollade som hastigast på både DigiKey och Murata eftersom jag var nyfiken på hur långt man kommer med NP0. Jag såg inte att keramiken nämndes någonstans så det verkar man inte prata om idag. För ~25 år sedan förde vi ett "krig" för att våra avkopplingskondingar skulle vara X7R och inte Z5U. Jag antar att det präglade mig lite.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av elshorto »

Självklart har jag specat att det måste vara NP0. Ändå dyker felet upp ibland och produkter hinner till kund innan det upptäcks.

Vet inte om det beror på slarv eller okunskap men fel blir det. Kan man fånga upp det i AOI eller vid avsyning av ett kort per batch så sparar man mycket tid och får bättre kvalité.
Det får bli ett AOI snack med leverantören efter semestern.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av eqlazer »

Låter som du behöver kräva bättre processer hos din leverantör. Där leverantören inte får byta komponent utan att först meddela kunden.
Så har man inom automotive, en del marint, elsäkerhetskritiska komponenter osv. Medicin och rymd skulle jag tro är ännu striktare vad leverantören får göra (full spårbarhet).

Sedan genomföra stickprov där vissa enheter får genomgå temperaturtest, utöver de normala funktionsprov som alla byggda enheter genomgår.

Om det kommer in andra kondingar än NP0 när det är tydlig specat tyder på större problem hos leverantören än något som tas med AOI...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av Henry »

Är förstås felleverans om man får fel grejer, fullständigt oacceptabelt. Det är ju sedan också en skillnad i pris mellan dessa kondingar så nog fasen vill man ha det man beställer.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av lillahuset »

Har ni aldrig varit med om att "inköpare" på eget bevåg väljer något som är billigare och "verkade vara identiska produkter". En yrkesgrupp som är helt onödig och bara ställer till med problem pga bristande kunskaper.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av elshorto »

Det är många steg som kan gå åt skogen i elektronikproduktionen så fel komponent hamnar på kortet.

Beredaren kan knappa in fel i tillverkarens system.
Inköparen kan beställa fel sak. (Det finns många bra och kunniga inköpare och en del dåliga. Inköp är en stor och viktig roll i kretskortsproduktion.)
Leverantören kan skicka fel.
Komponenterna kan märkas upp fel / förväxlas vid ankomst.
Fel komponent kan plockas vid laddning.
...

Om AOI (eller avsynaren) känner igen en NP0 så skulle den täcka upp för de flesta av orsakerna jag listat. Beredarens fel skulle antagligen falla utanför.
När man hittat felet får man spåra det bakåt för att hitta orsaken och ändra sina processer för att det inte ska ske igen.

Jag har haft liknande fel från 3 olika svenska leverantörer.
Något som jag ser som en bidragande orsak till dessa felen och många andra är tidspressen. Det är oftast en kamp mot klockan för att få korten färdiga i tid. Jag har nämnt många gånger att tidspressen aldrig får riskera kvalitén. Nu är mina kort förstås bara ett kort i mängden och de andra kundernas kort måste ju bli färdiga i tid så det stressas och tas genvägar ändå. Pressar inte heller priset utan framhåller kvalité som högsta prioritet. Bra kort är billigare än billiga kort när man summerar alla kostnader.
Nuvarande leverantör har lägre felfrekvens än tidigare leverantörer och gör seriösa utredningar för att hitta grundorsaken.
Att sedan rätta till felet kan vara en ganska dryg uppgift. En slarvig eller inkompetent medarbetare, hur löser man det? Nyanställda som inte lärt sig rutinerna.
Kan jag hjälpa leverantören att hitta felen så kan dom köra dessa loopar utan att jag behöver lägga tid på detta.

Prisskillnaden på X7R och NP0 är försumbart i mina volymer, totalt ca 1000 kort/år.

Vore kul om någon som jobbar / har jobbat med kretskortsmontering kunde ge sina synpunkter.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av lillahuset »

Vi hade en leverantör i Södermanland som lyckades med konststycket att emellanåt montera slumpmässiga komponenter på några ställen på några kort i varje batch. Trots att det var maskinmonterat. Det var ett helvete att felsöka. Och inget litet skuttbolag.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Färg på keramiska kondensatorer, X7R, NP0

Inlägg av elshorto »

Värsta jag varit med om är att operatören vid en AOI klickat bort fel efter fel utan att rätta till. Levererade med massor av väldokumenterade fel.
Jag ser Homer Simpson på kärnkraftverket framför mig...
Skriv svar