Parralell koppla Switchat nätaggregat?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SweLogan
Inlägg: 550
Blev medlem: 29 januari 2006, 23:36:15
Ort: Jönköping

Parralell koppla Switchat nätaggregat?

Inlägg av SweLogan »

Behöver få ut 5V - 64A, men det finns ingen i Jönköping som säljer detta. Så min fråga är om det går bra att köra tre parralellt kopplade Switchat nätaggregat?

Velleman Switchat nätaggregat 5 V (DC) 130 W
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Parralell koppla Switchat nätaggregat?

Inlägg av jah »

Finns väl stor risk för snedbelastning som tar kål på dem, eller så dör de direkt efter uppstart pga att överlastskydden löser ut i en kedjereaktion...
Men det går kanske att finjustera utspänningen tillräckligt noga för att fungera, men låter känsligt?

Själv skulle jag nog försöka sektionera +5V till förbrukarna istället och endast ha gemensam 0v, så slipper man en direkt parallellkoppling?

/J
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Parralell koppla Switchat nätaggregat?

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det du ska driva, och hur bråttom är det eftersom det måste finnas i Jönköping?
SweLogan
Inlägg: 550
Blev medlem: 29 januari 2006, 23:36:15
Ort: Jönköping

Re: Parralell koppla Switchat nätaggregat?

Inlägg av SweLogan »

Jag har gjort denna. https://www.instagram.com/p/BHVXxgOBDmJ ... fotokrille Jag har fått dra ner ljustyrkan till ca 60% för att den ska fungera bra nu. Varje slinga ligger på ca 4A och jag har 8 stycken nu, men det ska vara 16 stycken när det är klart.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Parralell koppla Switchat nätaggregat?

Inlägg av mrfrenzy »

Det blir definitivt smidigast att dela upp det med separata matningar.

64A på en ledning skulle bli löjligt grova kablar och dessutom krävas en massa säkringar.

Köp tre sådana aggregat. Koppla samman minus på alla så det blir gemensam potential.

Varje aggregat lämnar 2x13A så du kan koppla 3 slingor på varje utgång.

Visa gärna lite bilder och ritningar hur du kopplat ifall du vill få mer konkreta råd.
Skriv svar