Skillnad på operationsförstärkare. LÖST (testad)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Skillnad på operationsförstärkare. LÖST (testad)

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag tänkte koppla upp en TS118-3 Non-contact Infrared Sensor till en Arduino. Hittade ett schema där man använde en op som heter "LM358 Dual Op-Amp". I min gömmor kan jag hitta en Dual MC1458 alternativt en LM348. Eftersom jag inte vet ett skvatt om vilka parametrar man skall kolla på i databladen för att göra en jämförelse så frågar jag här om jag möjligen kan använda någon av dessa i stället?.
Edit: Hittade även ett gäng TLC274 (LinCMOS PRECISION QUAD OPERATIONAL AMPLIFIERS )
Senast redigerad av SeniorLemuren 24 juni 2016, 11:24:25, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Skillnad på operationsförstärkare

Inlägg av lillahuset »

Jag skulle välja TLC274. Om du vill ha ett bra resultat behöver du en förstärkare med liten drift. Första förstärkaren har 1000ggr förstärkning, ganska mycket. Förmodligen vill du ha en OP med "rail to rail" utgång eller så nära som möjligt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skillnad på operationsförstärkare

Inlägg av SeniorLemuren »

I beskrivningen anges
The maximum voltage from the thermopile is about 4.4 milli-volts which is way too small. A 1000 times boost now makes it 4.4 volts. This is a practical voltage for us to use.
Hur jag än läser i databladen så hittar jag inget om förstärkning? Jag får nog gå en intensivkurs i op.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Skillnad på operationsförstärkare

Inlägg av lillahuset »

Om jag minns rätt, äsch, jag kollar schemat igen. :)

Den övre OPn har R1=1M och R2=1k, det ger 1000ggr förstärkning. Men jag tycker kopplingen ser lite tveksam ut.

Här har du lite grundläggande OP: https://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier

Edit: Man brukar anta att OPns råförstärkning är "oändlig" vid DC även om det aldrig är sant.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Skillnad på operationsförstärkare

Inlägg av sodjan »

För LM358 verkar det vara ca 100.000. "100" i enheten "V/mV"

Men LM358 är väl en sådan där lite äldre standard OpAmp, så det
borde gå att ersätta med det mesta. Jag har svårt att tro att en
av TIs TLC modeller skulle vara sämre...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skillnad på operationsförstärkare

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Jag rotade fram en MLX90614 i mina gömmor, som är en digital tempgivare. Den funkar för mina behov och är betydligt lättare att implementera. Så... Problemet löst. :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Skillnad på operationsförstärkare. LÖST

Inlägg av lillahuset »

Klokt beslut. Jag har en kund som tyckte den (MLX90614) var för dyr och så vitt jag vet håller han fortfarande på med konstruktionen för något liknande ditt tidigare alternativ.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skillnad på operationsförstärkare. LÖST

Inlägg av SeniorLemuren »

Så här blev det första testet av ir-givaren MLX90614. Lättare kunde det inte bli. Endast ett par pull up motstånd och ett färdigt library som fans på nätet, så var det klart.

Först visade den alldeles åt pipan fel. Det berodde på att den jag den var avsedd för 5 volts matning och jag matade med 3.3V. När det rättades till visade ned mer normala temperaturer.

Visst, givaren är nästan dubbelt så dyr (eller hälften så billig om man vill) än den analoga TS118-3 som ju kräver ytterligare ett antal komponenter för att funka, så skall man bara ha ett fåtal finns det ingen anledning att välja den analoga. Om man skall tillverka stora volymer däremot, så blir det en helt annan sak.
irTemp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larsson
Inlägg: 188
Blev medlem: 9 juni 2007, 16:49:21
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på operationsförstärkare. LÖST (testad)

Inlägg av larsson »

Ja, de där är smidiga. Jag har ett par överblivna från nåt projekt på jobbet som aldrig blev av, skulle vilja göra något kul men hittar inget direkt användningsområde.

Jag lödde ihop en av dem för nåt år sen, funkade hur bra som helst. Man kan i alla fall ha den som molndetektor, riktar man den upp mot en klar himmel visar den typ -50°C även om det är 25° varmt ute :)
Skriv svar