Styrning av Relämodul för Arduino

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Terf
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 juni 2016, 16:01:01

Styrning av Relämodul för Arduino

Inlägg av Terf »

Hej
Har köpt ett "Relämodul för Arduino 4x2" https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 4x2-p87913. Vill använda reläerna i ett projekt för att styra komponenter senare.

Det första är att jag inte vill använda Arduino kortet för att styra reläkortet. Vill styra det med ett vanligt 5V ström aggregat och brytare till en början.

Har gjort som bilden nedan (tagen ifrån http://pcboard.ca/8-channel-relay-module.html) förutom att jag byte ut "Arduino or PIC Processor" delen med ett till aggregat på 5V. Och sedan "PIN" bytt mot ett +5V.

Bild

Dock verkar det inte fungera, är dött. Har kollat så att spänning på +5V finns på IN och VCC vilket det gör. Frågan är vad jag gör fel eller om det ens är möjligt att göra så?

Har även testat att sätta en bygel mellan GND och COM och sedan +5V på IN men det resulterade i samma sak.
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Styrning av Relämodul för Arduino

Inlägg av slft »

det står med stora bokstäver att du skall lägga in1-8 mot gnd för att relä skall "dra"

//OLa
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning av Relämodul för Arduino

Inlägg av Icecap »

Det står ju att In x ska kopplas till GND för att relä x ska aktiveras.

Och du ska såklart koppla exakt som det visas!

COM & VCC ska kopplas till 5V tillsamman.
GND ska såklart kopplas till GND.

För att aktivera ett relä ska motsvarande ingång kopplas till GND.
Terf
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 juni 2016, 16:01:01

Re: Styrning av Relämodul för Arduino

Inlägg av Terf »

Det här är nytt för mig när det gäller relä. Ni tänker på på sista meningen med "line LOW"?
Testat det och det fungerar nu. Var nog så insnöad på att jag alltid läste +5V på signalen att jag inte la märke till det mest uppenbara.
Tusen tack för hjälpen.
Skriv svar