Pulsfångande shift-register?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Pulsfångande shift-register?

Inlägg av lillahuset »

Processorkraft är aldrig onödig även om det kan verka så. Idag är 32 bits procesorer så billiga att det nästan alltid blir billigare än 8-bittare.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Pulsfångande shift-register?

Inlägg av bobobo »

Hade jag hittat IO-expandern för två veckor sedan så hade jag valt den för att det verkade alldeles för jobbigt att sätta sig in i en ny processor, utvecklingsmiljö osv.
Men jag hittade STM32CubeMx... Jag vet att ni kommer säga att det är fusk, att man inte lär sig, att man inte vet vad som händer, att det är buggit osv. Men aldrig att jag hade gett mig in i något med att läsa datablad och skriva bittar till olika register för att få igång klockan så en mcu startar!
Jag är för lat för det, tycker om högnivå. Jag programmerar helst plc, Arduino är ganska ok också :) Ju mer färdiga bibliotek desto bättre. Det som inte finns i färdiga bibliotek (eller det med förresten) programmerar jag mest genom copy-paste från nätet.
Men iaf, med STM32CubeMx, Keil Lite och ett discovery board så gick det hyffsat att få igång lite testande. GPIO interrupt har jag fått igång iaf, och hoppas kunna fixa i2c för att kommunicera mellan alla processorerna som blir på kortet med denna lösningen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Pulsfångande shift-register?

Inlägg av lillahuset »

Läs errata för processorn noga. För några år sedan var I2C i STM32F103 så buggig att jag var tvungen att bitbanga den. Bara ett tips.
Skriv svar