Reglera fläkt

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Caniz
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 oktober 2013, 22:18:44

Reglera fläkt

Inlägg av Caniz »

Tjena!
Jag har byggt ett enkelt system för att styra några små fläktar i kåpan på min bil eftersom jag nästan alltid har hundar i bilen och det blir väldigt varmt.

Temperaturen mäts också och skickar värdet med RF fram till hytten där jag visar temperaturen på en display.

Problemet är bara att de små fläktarna jag har använt (datorfläktar) inte riktigt räcker till. Därför köpte jag en universal kylfläkt till bil på Biltema. Jag skulle behöva reglera hastigheten på den eftersom den blåser som satan om jag kör den direkt på 12V.

Hur gör jag enklast för att styra den? Det räcker med 2-3 olika hastigheter beroende på temperaturen. Fläkten är på 80W och ~6A vid 12V.

Systemet bygger på Arduino (Nano) och styrningen av de andra fläktarna görs med Mosfet-transistorer.

Tack på förhand! :-)
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Reglera fläkt

Inlägg av FormerMazda »

Enkelt, bara att med arduinon skicka en PWM-signal till en MOSFET.
Självklart ska det dimensioneras och kanske ha en backdiod och så, men det är rätt basic.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Reglera fläkt

Inlägg av Findecanor »

Jag antar att det är någon av de här du har köpt.
På produktsidan står det "Monteras lämpligen tillsammans med termostatgivare 61-580 eller 61-581 samt lämplig adapter. ".
Har du kollat hur det är meningen att de ska funka ihop med fläkten?
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reglera fläkt

Inlägg av Nerre »

De termostaterna är väl vanliga till/från-termostater?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Reglera fläkt

Inlägg av Icecap »

PWM-styrning är grejen! Men du behöver ett drivsteg mellan ATmega'n och MOSFET'n för att säkra dig mot att transistorn eldas upp. Det finns färdiga kretsar för detta och man kan bygga själv.

Då motorn är en induktiv last ska det en snubber-diod på också, sedan är resten bara programmering.
Skriv svar